رهبر القاعده به مصری‌ها: دموکراسی را فراموش کنید!

گروه بین‌الملل- ایمن الظواهری، رهبر شبکه القاعده، در نخستین پیامی که در مورد رخدادهای مصر صادر کرد و به او منسوب است، گفت که آمریکا، «صلیبیون»، «سکولاریست‌ها» و ارتش، با «پول کشورهای» خلیج فارس، دولت محمد مرسی را سرنگون کرده‌اند. این پیام، تقریبا ۱۵ دقیقه و صوتی ا‌ست که یازدهم یا دوازدهم مرداد ماه روی شبکه اینترنت منتشر شده است و به احتمال زیاد صدای ایمن الظواهری در آن شنیده می‌شود. الظواهری که خود مصری‌ است، در این پیام هم به دولت موقت مصر و گروه‌های سکولار، هم به گروهی از احزاب اسلام‌گرا تاخته است.

در زمان سرنگونی محمد مرسی در ماه گذشته، نمایندگان حزب نور، یکی از احزاب اسلام‌گرای مصر نیز در کنار عبدالفتاح سیسی، فرمانده ارتش مصر، که خبر سرنگونی مرسی را اعلام کرد حضور داشتند.

رهبر اضافه کرده است که اخوان‌المسلمین مصر تلاش زیادی کرد تا آمریکا و سکولاریست‌ها را «خوشحال کند» اما موفق نشد، زیرا «آنها شعار اخوان‌المسلمین را فراموش نکرده بودند که می‌گفت جهاد، نبرد ما و شهادت در راه خدا بزرگ‌ترین آرزوی ماست.»

ایمن الظواهری افزود که اخوان المسلمین این «شعار خود» را به شعار «اسلام راه‌حل است» تغییر دادند ولی بازهم «آمریکا و سکولاریست‌ها» آن را فراموش نکردند.

رهبر القاعده در ادامه گفت که محمد البرادعی، چهره سیاسی بانفوذ مصر، برنده جایزه صلح نوبل را که هم‌اینک عضو دولت انتقالی ا‌ست، «فرستاده آمریکایی‌ها» معرفی کرده است.

او همچنین اقلیت قبطی آن کشور را که مسیحی‌ هستند متهم کرد با حمایت از مخالفان مرسی به دنبال «تشکیل منطقه‌ای مستقل در جنوب مصراند.»

‌الظواهری همچنین از هواداران گروه اخوان‌المسلمین خواست که دموکراسی را فراموش کنند و به دنبال برپایی حکومتی بر اساس قوانین اسلامی باشند.

به گزارش رویترز، ظواهری از اسلام‌گرایانی که در مصر به تشکیل حزب روی آورده‌اند انتقاد کرد.

ظواهری گفت: «من به هر کس که از مرسی حمایت می‌کند می‌گویم که ما باید اول بپذیریم مشروعیت از انتخابات و دموکراسی به دست نمی‌آید، بلکه از شریعت به دست‌ می‌آید.»

رهبر قبطیان مصر در کنار رهبران اسلامی، از دیگر کسانی بود که در زمان سرنگونی دولت مرسی و تشکیل دولت موقت در کنار فرمانده ارتش مصر قرار گرفت، اما او هرگز از تشکیل دولت یا کشوری مستقل برای قبطیان سخن نگفته است.

پیام منسوب به رهبر القاعده زمانی منتشر می‌شود که هواداران محمد مرسی روزهای گذشته بدون توجه به هشدارهای ارتش و دولت موقت در خیابان‌ها مانده اند و به اعتراضات خود علیه آنچه «کودتا علیه دولت دموکراتیک» می‌خوانند، ادامه داده‌اند.

ارتش مصر روز ۱۲ تیرماه، در یک کودتای نظامی، محمد مرسی، رییس‌جمهوری اسلامگرای مصر را از کار برکنار کرد.

از آن روز، بیش از ۳۰۰ تن در اعتراض‌های هواداران مرسی به کودتای نظامی کشته شده‌اند.

هواداران محمد مرسی روزجمعه بی‌توجه به اخطارهای پلیس مصر، سومین محل تجمع خود را در نزدیکی فرودگاه قاهره برپا کردند.

پلیس مصر پیشتر مانع از حرکت آنها به سوی شهرک سازمانی کارکنان رادیو و تلویزیون آن کشور شده بود. درگیری‌های روز گذشته چند زخمی بر جای گذاشته است. کشورهای غربی و آمریکا از دولت موقت و نیروهای امنیتی مصر خواسته‌اند به حق برگزاری اجتماعات مسالمت‌آمیز در آن کشور احترام بگذارند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا، هفته گذشته در بیانیه‌ای بار دیگر خواستار پایان دادن به بازداشت‌های سیاسی و آزادی رهبران سیاسی در مصر شد. آمریکا ۲۲ تیرماه رسما خواستار آزادی محمد مرسی شده بود. طی ماه گذشته ده‌ها نفر در پی بحران سیاسی و اجتماعی مصر که با سرنگونی محمد مرسی و بازداشت او شدت گرفت، جان خود را در اعتراضات و تظاهرات از دست داده‌اند. از سوی دیگر نیروهای امنیتی و شهروندان مصری نیز هدف حملاتی، به‌ویژه در صحرای سینا قرار گرفته‌اند؛ این حملات را پیکارجویان افراطی آن کشور ترتیب داده‌اند که گفته می‌شود با القاعده در ارتباطند.

بنا بر گزارش‌ها از مصر طی ماه گذشته میلادی شبه‌نظامیان دست‌کم ۵۰ حمله به نیروهای امنیتی و پایگاه‌های آنها ترتیب داده‌اند.

البرادعی: عربستان و امارات از دست اخوان المسلمین راحت شدند

همزمان و در تحولی دیگر مرتبط با مصر، محمد البرادعی، معاون رییس‌جمهوری موقت مصر در امور روابط خارجه در مصاحبه با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست تاکید کرد که عبدالفتاح السیسی، وزیر دفاع مصر از لزوم حل و فصل سیاسی بحران کنونی این کشور آگاه است اما طبیعتا او مسوول حفاظت از کشور و حفظ امنیت است.

البرادعی اضافه کرد: «باید تحصن اخوان‌المسلمین از طریق مذاکره و تلاش جهت ساخت کشور پایان یابد. نمی‌خواهم شاهد خونریزی‌های بیشتری باشم. خشونت راه‌حل نیست. هیچ کس این امر را نمی‌خواهد. ما هر چه در توان داریم، انجام می‌دهیم.»

معاون رییس‌جمهوری موقت مصر در امور روابط خارجه اضافه کرد: «آنچه ما هم‌اکنون نیاز داریم این است که نخست اطمینان پیدا کنیم که خشونت‌ها پایان می‌یابد و پس از آن ما باید با حامیان محمد مرسی، رییس‌جمهوری برکنار شده مصر گفت‌وگو و آنها را متقاعد کنیم که مرسی سقوط کرده است.»

این مقام بلندپایه مصر ادامه داد:« مرسی سقوط کرد نه به این دلیل که عضوی از اخوان‌المسلمین بود بلکه به این دلیل که او در اقداماتش شکست خورد. در روند دموکراسی زمانی که ۲۰ میلیون نفر به خیابان‌ها می‌آیند، شما باید استعفا دهید.» متاسفانه ما همانند غرب، سیستم استیضاح نداریم. قیام دوم و محبوب مصر، ادامه فعالیت مرسی در سمت ریاست جمهوری را رد کرد. ارتش نیز مجبور شد دخالت کند، زیرا در غیر این صورت مصر وارد جنگ داخلی می‌شد.

این مقام دولت موقت مصر همچنین با تاکید بر اینکه برگزاری انتخابات پیش از تدوین قانون اساسی جدید اشتباه است، گفت: «من پیشتر نیز گفته بودم که ما در مسیر غلط حرکت می‌کنیم زیرا شما باید با یک قانون اساسی شروع کنید. این بار ما کارمان را با قانون اساسی آغاز می‌کنیم. با این همه آیا ما به سوی یک دموکراسی عالی پیش می‌رویم؟ قطعا خیر. ما چنین دموکراسی‌ای حتی در آمریکا نداریم.»

او در ادامه در پاسخ به این پرسش واشنگتن پست که آیا نامزد انتخابات ریاست جمهوری می‌شود، گفت: «خیر. وظیفه من این است که کشور را به مسیر درست بازگردانم. گمان می‌کنم که هر آنچه در توان دارم، انجام داده‌ام. پس از اینکه مصر از دوره گذار عبور کرد، می‌خواهم یک مربی باشم، نه یک بازیکن فعال.»

البرادعی در پاسخ به اینکه مرسی کجاست، گفت: «مرسی در جایی است که بشود از او مراقبت کرد. اتهام‌هایی علیه او مطرح شده است. گمان می‌کنم زمانی که خشونت‌ها کاهش یابد و مذاکره آغاز شود، بسیاری از موانع رفع می‌شود. این احتمال وجود دارد که برای برخی از رهبران اخوان‌المسلمین که با اتهام‌هایی مواجه هستند، یک خروج امن مهیا شود. هم‌اکنون همه گزینه‌ها در دست بررسی است. اما اینکه آنها بخواهند در کشور بمانند یا خیر، مساله‌ای است که باید مورد مذاکره قرار بگیرد.» او اضافه کرد: «اگر اتهام‌های وارد شده علیه مرسی چندان جدی نباشد، تمایل دارم که ببینم با عفو روبه‌رو شده است. زیرا سرنوشت کشور بسیار مهم‌تر است. پس از عزل مرسی، عربستان و امارات پول‌های زیادی به مصر دادند. آنها بسیار خوشحالند که از دست آنها (اخوان‌المسلمین) راحت شده‌اند چون آنها یک تهدید قریب‌الوقوع محسوب می‌شدند. به همین دلیل است که این دو کشور پول زیادی به مصر اختصاص دادند و این عالی است.»

البرادعی همچنین در خصوص روابط آتی با اسرائیل گفت: «اسرائیلی‌ها در گذشته با حسنی مبارک توافق صلح داشتند اما با مردم مصر خیر. اما هم‌اکنون فرصتی ایجاد شده است که این امر رخ دهد و امیدوارم که آنها این فرصت صلح با مصری‌ها را غنیمت بدانند.»

عفو بین‌الملل: اخوان المسلمین مصر مخالفان را شکنجه کرده است

همزمان عفو بین‌الملل با اعلام اینکه اعضای اخوان المسلمین در جریان تظاهرات مصر مخالفان مرسی را شکنجه کرده‌اند خواستار انجام تحقیقات فوری در این مورد شد.

عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «شواهدی از جمله اظهارات برخی از افراد شکنجه شده در دست است که نشان می‌دهد هواداران محمد مرسی، رییس‌جمهوری برکنار شده مصر مخالفان خود را شکنجه کرده‌اند.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «حامیان مرسی مخالفان او را بازداشت و مورد ضرب و شتم قرار دادند، با چاقو به آنها حمله و از شوکرهای برقی برای اذیت مخالفان خود استفاده کردند.»

در این بیانیه به نقل از حسیبه حاج صحراوی، معاون امور خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌الملل آمده است: «این مساله که افرادی دست به شکنجه مخالفان خود زده‌اند، بسیار خطرناک است و باید هر چه سریع‌تر درباره آن تحقیق شود.»

او به مسوولان دولت انتقالی مصر نیز هشدار داد تا از این اقدامات به عنوان بهانه‌ای برای مجازات گروهی حامیان مرسی و توسل به زور برای متفرق کردن تحصن‌شان استفاده نکنند.