دنیای اقتصاد - با گذشت یک روز از بزرگ‌ترین کاهش عرضه نفت در یک سال اخیر از سوی اوپک، نمایشگر‌های بورس نیویورک همچنان روند نزولی را نشان می‌دهند. روندی که در صورت ادامه یافتن به زیان بیشتر اعضای اوپک منجر خواهد شد. دیروز بهای هر بشکه نفت در پایین‌ترین قیمت در بورس نیویورک به ۷۸/۵۷دلار در هر بشکه رسید. به این ترتیب در نیمروز معاملاتی دیروز نسبت به روز قبل از آن ۷۶/۲دلار ارزان‌تر شد که در چند هفته اخیر یک کاهش یک‌روزه چشمگیر است. کاهش ۷۶/۲دلاری قیمت نفت در نیویورک

گروه بین‌الملل- با گذشت یک روز از بزرگ‌ترین کاهش عرضه نفت در یک سال اخیر، نمایشگر‌های بورس نیویورک همچنان روند نزولی را نشان می‌دهند.

روندی که در صورت ادامه یافتن به زیان بیشتر اعضای اوپک منجر خواهد شد. دیروز بهای هر بشکه نفت در پایین‌ترین قیمت در بورس نیویورک به ۹۶/۵۷دلار در هر بشکه رسید. به این ترتیب در نیمروز معاملاتی دیروز نسبت به روز قبل از آن ۵۸/۲دلار ارزان‌تر شد که در چند هفته اخیر یک کاهش یک‌روزه چشمگیر است. کشور‌های واردکننده نفت قیمت‌ها را در حال حاضر بر روی ۵۰دلار می‌خواهند و صادرکنندگان به کمتر از ۶۰دلار راضی نیستند. اکنون کوپ در میانه میدان قرار دارد و به نظر می‌رسد تاثیر کاهش تولید اوپک است که برنده این رقابت نفس‌گیر را مشخص خواهد کرد.

برخی تحلیلگران عقیده دارند که هنوز زود است که اثر افزایش قیمت تحت‌تاثیر کاهش تولید را مشخص کنیم، چرا که این موضوع در میان‌مدت اثر خود را بر بازار نشان خواهد داد به شرطی که تمامی اعضا به کاهش تولید پایبند باشند، اما در برابر آنها تحلیلگرانی قرار دارند که می‌گویند از همین حالا باید نتیجه این مسابقه را به سود واردکنندگان نوشت. چرا که اعلام زودهنگام اوپک مبنی بر کاهش سقف تولید، شرایطی را به وجود آورد که واردکنندگان نفت خام آمادگی لازم را برای کاهش تقاضا در میان خود به وجود آورند. تحلیلگر ارشد مرکز کنترل ریسک میتسوبیشی در این مورد می‌گوید: اگرچه اوپک از میزان تولید خود کاسته است، اما اکنون شاهد وجود مازاد عرضه در بازار هستیم. بازارهای نفت لندن و نیویورک فعلا آن جنب‌وجوش هر ساله آغاز زمستان را ندارند و این مساله نشانه اطمینان خاطر خریداران از آینده عرضه است. با توجه به نقش بزرگ عوامل روانی در بازار نفت باید به این نکته اشاره کرد که تا اطمینان به عرضه وجود داشته باشد نمی‌توان انتظار جهش ناگهانی و رشد چشمگیر قیمت‌ها را داشت.

همچنین تاسیسات نفتی بندر لوئیزیانا که بزرگ‌ترین بندرگاه ورود و خروج نفت در آمریکا است نیز بازگشایی شده و خطر کاهش نفت‌خام در بازار آمریکا را از بین برده است. این بندرگاه به دلیل تعمیرات خطوط لوله نزدیک به ۳ روز تعطیل بود.

اما به دنبال کاهش قیمت نفت‌خام در نیویورک قیمت طلای سیاه در بورس لندن نیز کاهش پیدا کرد بر این اساس قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در نیمروز معاملاتی لندن به ۱۰/۵۸دلار در هر بشکه رسید.