گروه بین‌الملل- افزایش تقاضای بنزین در ایالات متحده بار دیگر قیمت نفت برنت دریای شمال را به بالای ۷۰دلار در هر بشکه رساند. دیروز هر بشکه نفت برنت دریای شمال با ۷۸سنت افزایش قیمت به ۵۱/۷۰دلار رسید. این سومین مرتبه در ۱۵ روز اخیر است که نفت برنت دریای شمال به بالای هفتاد دلار می‌رسد. در همین حال در بورس نفت نیویورک نیز قیمت‌ها بر مدار گرانی دور می‌زنند. دیروز در اوج زمان معاملات هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدیت به قیمت ۲۱/۶۶سنت خرید و فروش شد. علاوه بر افزایش تقاضا، مواضع نفتی عربستان نیز در افزایش قیمت نفت‌ بی‌تاثیر نبود. به گزارش خبرگزاری‌های رویتر و فرانسه، عربستان سعودی اعلام کرد که همچنان به تولید و عرضه نفت در سقف کنونی ادامه داده و قصد افزایش تولید را ندارد. عربستان اعلام کرد در چارچوب تصمیم‌گیری‌های اوپک عمل خواهد کرد.

از سوی دیگر، آب و هوای بد اکنون سواحل نفت‌خیز جنوب خلیج‌فارس و دریای عمان را تهدید می‌کند. هم‌اکنون در این مناطق باد‌های موسمی با سرعت ۱۸۵ تا ۲۰۵ کیلومتر در ساعت در حال وزیدن هستند که موج‌های سهمگینی ایجاد می‌کنند. احتمال آسیب وارد کردن این امواج به تاسیسات نفتی امارات متحده عربی و عمان باعث نگرانی بروکرهای نفتی و بیم از کاهش عرضه نفت خام در جهان شده است. آنتونی‌نونان، تحلیلگرارشد بازار نفت و مدیر موسسه سنجش ریسک میتسوبیشی در این زمینه به خبرگزاری رویتر گفت:‌ بنزین اکنون بزرگ‌ترین نگرانی و مشکل ایالات متحده با پالایشگاه‌هایش است. به نظر می‌رسد ایالات متحده برای ایجاد ثبات در بازار بنزین خود ناچار از واردات است. این واردات که افزایش نیز خواهد یافت سبب بالا رفتن قیمت نفت‌خام در بازارهای جهانی می‌شود.

از سوی دیگر، فصل توفان‌های فصلی در ایالات‌متحده یک‌بار دیگر در حال آغاز شدن است. در این زمان توفان‌های سهمگین همراه با گردبادهای ویرانگر مناطق نفت‌خیز و سکوهای نفتی منطقه خلیج‌مکزیک را تهدید می‌کند. پارسال اتفاق خاصی در این خصوص رخ نداد، اما پیرارسال توفان سهمگین ریتا و توفان کاتیرنا موجب شدند تا نفت برای نخستین‌بار در طول تاریخ از قیمت ۷۰دلار در هر بشکه عبور کند.

ناآرامی‌های نیجریه اکنون به مساله اصلی بازارهای نفتی تبدیل شده است. اگرچه دولت نیجریه از اعلام تمام تهدیدات شورشیان علیه تاسیسات نفتی خود خودداری می‌کند و تاکنون آمار رسمی از میزان کاهش تولید این کشور در منطقه دلتای رود نیجر اعلام نشده است، اما تحلیلگران عقیده دارند که در ۱۸ ماه گذشته تحت‌تاثیر حوادث تروریستی نیجریه یک‌سوم میزان نفت تولیدی خود را از دست داده است و این در حالی است که بازگشت این تولیدات به مدار هنوز مشخص نشده است.

از سوی دیگر، زمان رانندگی در ایالات متحده نیز در حال افزایش یافتن است و این مساله به طور حتم بر میزان تقاضای بنزین تاثیر خواهد گذاشت.

به نظر می‌رسد همه‌چیز برای گران‌شدن و از آن مهم‌تر گران‌ ماندن نفت در آینده نزدیک آماده است. نگاهی اجمالی به تحولات بازار نفت‌خام نشان می‌دهد که هیچ نشانه‌ای برای کاهش قیمت‌ها وجود ندارد.