افزایش تنش بین کنگره و کاخ سفید

گروه بین‌الملل- به دنبال تصویب قانونی در کنگره آمریکا مبنی بر تعیین جدول زمانی خروج نیروهای آمریکایی از عراق اختلاف شدیدی بین کنگره و کاخ سفید حاکم شد. کنگره آمریکا در آخرین روز‌های ماه مارس قانونی را به تصویب رساند که براساس آن نیروهای آمریکایی تا پایان مارس سال ۲۰۰۸ میلادی از عراق خارج خواهند شد. تصویب این قانون اعتراض و ناخشنودی جورج بوش را به دنبال داشت. این قانون در حالی به تصویب رسیده است که پیش از این همواره رییس‌جمهور آمریکا با تعیین جدول زمانی و ضرب‌الاجل برای خروج از عراق مخالفت کرده بود. خروج نیروهای آمریکایی از عراق یکی از شعار‌های اصلی حزب دموکرات بود که به وسیله آن توانست در انتخابات ماه نوامبر به پیروزی برسد. اکنون این حزب قصد دارد این شعار خود را عملی کند.

به دنبال تصویب این قانون در کنگره جورج بوش طی یک سخنرانی آن را عدم‌حمایت کنگره از سربازان آمریکایی اعلام کرد و به صورت روشن اعلام کرد این طرح در صورت ارجاع به ریاست جمهوری برای امضا شدن، وتو خواهد شد.

جورج بوش با اشاره به آنکه نمی‌توان زمان دقیقی برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق مشخص کرد، گفت: این طرح می‌تواند تبعات جبران‌ناپذیر و فاجعه‌آمیزی برای عراق به دنبال داشته باشد و آمریکا را در جنگ با تروریسم ناکام گذارد.

در برابر این اظهار نظر، نانسی پلوسی، رهبر دموکرات‌ها در کنگره و رییس این نهاد قانون‌گذاری با ناکام خواندن تلاش‌ها گفت: زمان آن رسیده که دموکرات‌ها و جمهوریخواهان برسر مساله عراق به توافق برسند. وی افزود: تلفات جانی این جنگ در کنار ضرر و زیان‌های مالی و همین‌طور زیانی که به اعتبار ایالات متحده در جامعه جهانی وارد شده است، بسیار سنگین بوده است. اکنون زمان آن است که کاری انجام دهیم که به سود آمریکا و مردم باشد.

هری رید، رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا نیز با اشاره به لزوم اجرای قانون خروج سربازان تا مارس ۲۰۰۸ خواستار واقع‌بینی کاخ سفید شد و گفت: اینکه فکر کنیم افزایش تعداد نیروهای نظامی در عراق در سال ۲۰۰۷ میلادی طرحی کارآمد بوده است بیشتر به یک رویا شباهت دارد. ما اینک در عراق شاهد همان خشونت‌ها، همان بی‌نظمی و همان تلفات جانی سابق هستیم.در حالی که جورج بوش قصد دارد این قانون را وتو کند، تحلیلگران عقیده دارند او در این راه با دشواری‌هایی روبه‌رو خواهد شد و وتوی قانون خروج سربازان به تنش‌ها بین کاخ سفید و کنگره آمریکا دامن خواهد زد. یکی از این دشواری‌ها تاخیر در تامین بودجه نظامی است. سناتور هری‌ رید و نانسی پلوسی با ارسال نامه‌ای به جورج بوش به وی تاکید کردند پافشاری او بر وتوی این قانون باعث تاخیر در تامین هزینه‌های جنگ در عراق و افغانستان خواهد شد.

ایالات متحده از ابتدای امسال تاکنون نزدیک به ۲۷هزار نیروی جدید را به عراق گسیل کرده است و براساس طرح امنیتی عراق قرار است ۲هزار و ۶۰۰نیروی دیگر نیز روانه این کشور شوند.