دنیای اقتصاد: انتخابات فرانسه روز گذشته در حالی برگزار شد که ۴۸ ساعت پیش از آن سایت مرکزی ستاد امانوئل ماکرون، نامزد لیبرال‌ها مورد حمله سایبری قرار گرفت و ۹ گیگابایت از اطلاعات ستاد انتخاباتی وزیر اقتصاد سابق فرانسه به سرقت رفت. به گزارش رویترز پس از این سرقت، دست راستی‌های افراطی ایالات‌متحده، ویکی‌لیکس و بوت‌ها بیشترین نقش را در نشت اطلاعاتی این ستاد انتخاباتی داشته‌اند. امانوئل ماکرون که در نظرسنجی‌های پیش از انتخابات نسبت به نامزد دست راستی و ملی‌گرای فرانسه دست برتر را داشته، در روز انتخابات با چالش اطلاعات نشتی از سوی ویکی‌لیکس و نژادپرست‌های آمریکایی دست و پنجه نرم کرده است.

گفته می‌شود اطلاعات سایت مرکزی انتخاباتی ماکرون توسط دست راستی‌های روسیه مورد هک واقع شده و داستان سرقت اطلاعات از حزب دموکرات آمریکا تکرار شده است. در این راستا روز گذشته در مقیاس وسیعی اطلاعات به سرقت رفته در توییتر و فیس‌بوک به نمایش گذاشته شد. کارشناسان می‌گویند بسیاری از این کاربری‌ها جعلی بودند. این پرسش مجددا مطرح شده است که آیا کمپانی‌های رسانه‌های اجتماعی همچون توییتر و فیس‌بوک اقدامات لازم را برای شناسایی و مسدود کردن این کاربری‌های ساختگی انجام داده‌اند یا نه. برخی می‌گویند توییتر و فیس‌بوک و سایر رسانه‌های اجتماعی باید فکری به حال اطلاعات ساختگی و جعلی کنند. در این زمینه از توییتر پرسیده شد که آیا اقدامی در این‌باره داشته که از ارائه توضیحات خودداری کرد. در روز شنبه هشتگ «MacronLeaks#» در توییتر به ۴۷ هزار توییت رسید. جک پوزوبیک، نویسنده و روزنامه‌نگار دست راستی اهل واشنگتن نخستین کسی بود که اولین اطلاعات جعلی را در فضای کاربری خود منتشر کرد و سه ساعت و نیم بعد هشتگ مذکور به اندکی بیش از ۴۷ هزار توییت رسید.

در روز شنبه این هشتگ در هر ۵ دقیقه ۸۷بار توییت مجدد شده است. پوزوبیک در کاربری خود ۱۰۰ هزار دنبال‌کننده دارد. پوزوبیک می‌گوید برای نشر این اطلاعات از کاربری ساختگی استفاده نکرده و کاربری اصلی خودش بوده است. با وجود این بوت‌ها در نشر اطلاعات مربوط به ماکرون، نقش بسزایی داشته‌اند. پس از بوت‌ها سایت افشاگر ویکی‌لیکس نیز سهم عمده‌ای در نشر اطلاعات واقعی و جعلی درباره ستاد انتخاباتی ماکرون داشت. این گروه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ نیز چنین رویکردی برای حزب دموکرات‌ها داشته‌اند. این شائبه تقویت شده است که بین دولت روسیه و گروه افشاگر ویکی‌لیکس ارتباطاتی وجود دارد، اما ژولیان آسانژ پیش‌تر این شایعه را تکذیب کرده بود. این گروه در روز جمعه اطلاعات فاش شده را روی سایت خود قرار دارد. همزمان روز شنبه نیز این سایت ۱۵ بار اطلاعات به‌دست آمده را در توییتر منتشر کرد. یکی از اعضای این سایت از طریق پیام محرمانه توییتر به رویترز گفت: «این کاری است که خوانندگان از ما انتظار دارند.» هنوز کسی یا گروهی مسوولیت سرقت اطلاعات از ستاد انتخاباتی ماکرون را به عهده نگرفته است، اما با توجه به حجم حملات سایبری برخی می‌گویند این هک کار یک نفر نبوده و پای روسیه را به میان می‌کشد.