دنیای اقتصاد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنج‌شنبه به وقت محلی (بامداد جمعه) برای نخستین‌بار با شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین، در فلوریدا دیدار کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، در این دیدار که پیش از آغاز مذاکرات رسمی رهبران دو کشور صورت گرفت، همسران آنها نیز حضور داشتند.

دونالد ترامپ پیش از این دیدار روز پنج‌شنبه گفته بود که در دیدار با شی‌جین پینگ، از رئیس‌جمهوری چین خواهد خواست تا برای متعادل کردن تراز تجاری بین دو کشور اقدام کند و همچنین برای مهار جاه‌طلبی هسته‌ای کره‌شمالی همکاری بیشتری داشته باشد.

به گزارش این خبرگزاری شی‌جین پینگ در راس یک هیات بلندپایه چینی روز پنج‌شنبه وارد فلوریدا شد. مراسم شام رسمی ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه به وقت محلی برگزار شد. دونالد ترامپ پیش از مراسم شام گفت:تا الان مذاکرات طولانی با هم داشتیم و چیزی به دست نیاورده‌ایم، مطلقا هیچ، اما با هم دوست شده‌ایم، این را می‌توانم ببینم و فکر می‌کنم در دراز مدت ما روابط بسیار خوبی با هم خواهیم داشت. با این حال روز گذشته، مذاکرات به شکل جدی‌تری برگزار شد و احتمالا جزئیات این گزارش امروز رسانه‌ای شود.

دونالد ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی خود وعده داده بود جلوی فرار سرمایه و اشتغال از آمریکا به چین را بگیرد. رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده همچنین از تراز منفی تجاری انتقاد کرده بود. دونالد ترامپ روز پنج‌شنبه پیش از دیدار با رئیس‌جمهوری چین گفته بود: با ما ناعادلانه رفتار شده است و ما معاملات تجاری بسیار بدی برای سال‌های سال با چین داشته‌ایم. این یکی از مسائلی است که ما درباره آن گفت‌وگو خواهیم کرد. در همین زمینه، رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در فلوریدا گفته است: به رغم این تمایل مشترک برای همکاری( بین دو کشور) وجود دارد، ایالات‌متحده می‌داند که چین می‌تواند برای منافع آمریکا چالش‌هایی به‌وجود بیاورد. واشنگتن و پکن بر سر مسائلی مانند، روابط اقتصادی، سیاست‌های پولی، سامانه پدافند موشکی «تاد» در کره‌جنوبی یا گسترش حضور نظامی چین در «دریای جنوب چین» اختلاف‌نظر دارند. این دیدار در حالی صورت گرفت که همزمان با این سفر، کره‌شمالی مجددا دست به آزمایش موشکی زد. روز گذشته مهم‌ترین مبحث بین دو طرف موضوع هسته‌ای کره‌شمالی بوده است. مقامات آمریکایی پیش‌تر هشدار داده‌اند که احتمال دارد راهبرد صبوری در برابر پیونگ‌یانگ را کنار بزنند. در این زمینه، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه فایننشال‌تایمز هشدار داده بود که اگر چین برای جاه‌طلبی‌های هسته‌ای کره شمالی اقدامی نکند این کشور یکجانبه در برابر این کشور اقدام خواهد کرد. اما برخی می‌گویند اقدام یکجانبه آمریکا در برابر کره‌شمالی، موقعیت فعلی را پیچیده‌تر خواهد کرد.

ترامپ بر این باور است که برای دهه‌ها سیاست صبوری کردن در برابر کره‌شمالی موجب شده است تا این کشور قدرتمندتر از پیش شود. اما کارشناسان می‌گویند اقدام یکجانبه برای ایالات‌متحده آسان نخواهد بود. تیموتی فیلیپس، کارشناس اطلاعاتی در شورای روابط خارجی در این زمینه گفت: هر رئیس‌جمهوری با این کشور یک‌بار کشتی گرفته و سعی کرده‌اند تدابیری بیندیشند با رهبران این کشور چه کنند. کارشناسان، مقامات آمریکایی و قانون‌گذاران می‌گویند که به‌دلیل وجود یکسری از دلایل، چالش با کره‌شمالی بسیار آزاردهنده است. این گروه بر این باورند اگرچه برخورد با کره‌شمالی و رهبر ۳۳ ساله آن برای آمریکا خوشایند است اما این عایدی ایده‌آل برای چین مصیبت‌بار است، زیرا برای چین ایده‌آل این است که از تاثیرگذاری ایالات‌متحده در شرق آسیا کم کند.

حمله آمریکا به سوریه و واکنش چین

هنوز ساعاتی از حضور رئیس‌جمهوری چین در آمریکا نگذشته بود که پنتاگون با انتشار فیلمی نشان داد که با ۵۹ موشک تام هاوک، پایگاهی هوایی را در سوریه هدف قرار داده است. همین موضوع موجب شد تا چین نسبت به این حمله واکنش نشان دهد و از تمامی طرفین حاضر در سوریه بخواهد که صبوری نشان دهند و به‌دنبال راه‌حل سیاسی برای بحران ۶ ساله سوریه باشند. حمله آمریکا به سوریه این نگرانی را به‌وجود آورده است که ریسک احتمال تقابل با روسیه و ایران که مهم‌ترین حامیان دولت دمشق هستند بالا برود. برای همین منظور چین احتمالا درخصوص این موضوع در کنار روسیه و ایران قرار بگیرد تا آمریکا. برخی با انتقاد از رفتار ترامپ می‌گویند که رئیس‌جمهوری آمریکا با این اقدام خشن خود، هزینه‌ها را بالاتر برده است. با این حال چین از رهبران کشورهای درگیر خواسته است که برای سوریه یک راه‌حل دیپلماتیک پیدا کنند.

تجارت؛ ولی افتاد مشکل‌ها

تجارت در بحث چین و آمریکا مهم‌ترین تقابل جدی این دو کشور است. همان‌گونه که ترامپ پس از جلسه پنج‌شنبه از اصطلاح «مطلقاهیچ» استفاده کرد تا نشان دهد هنوز توافقی بین دو کشور وجود ندارد، موضوع تجارت یکی از مهم‌ترین چالش‌های بین دو کشور است. دونالد ترامپ بارها به چین در مورد جنگ ارزی هشدار داده است. وی همچنین از شرکت‌های آمریکایی که در چین حضور دارند خواسته است به آمریکا بازگردند، در غیر این صورت رفتار سخت‌گیرانه‌ای در قبال آنها اتخاذ خواهد کرد. واشنگتن همچنین بر این باور است که طی این سال‌ها هر قراردادی که با پکن در حوزه تجارت بسته شده به ضرر آمریکا بوده است.