گروه خودرو: حدود یک هفته از انتشار خبر مذاکرات ایران خودرو و پژو می‌گذرد و اگرچه گفته می‌شود «سرمایه‌گذاری» شرط حضور دوباره خودروساز فرانسوی در ایران است، اما ظاهرا این سرمایه‌گذاری قرار نیست تنها تامین وجه مالی باشد. آن طور که معاون معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید، برداشت این وزارتخانه از «سرمایه‌گذاری»، تنها آوردن پول به ایران نیست؛ بلکه ورود علم، تکنولوژی، برند، منافع مشترک نیز خود یک نوع سرمایه‌گذاری به حساب می‌آید. حسین ابویی در حاشیه بازدید از خطوط تولید شرکت «استام صنعت» با تاکید بر اینکه نگاه مسوولان وزارت صنعت، تامین منافع ملی و اقتصادی کشور است، گفت که در روند مذاکرات مدیران صنعت‌خودرو با طرف‌های خارجی نیز همین اصل حاکم خواهد بود. ابویی با اشاره شروط وزارت صنعت برای حضور مجدد پژو در ایران، تاکید کرد که قرارداد برد- برد ایران با پژو، به رسمیت شناختن منافع ایران در بازارهای صادراتی پژو، ورود علم، تکنولوژی برند و منافع سرمایه‌گذاری مشترک از جمله شروط این وزارتخانه برای همکاری مجدد با همه خودروسازان جهانی از جمله پژو است. به گفته معاون وزیر صنعت، بازار صادراتی پژو حتما باید در اختیار ایران قرار گیرد و سرمایه‌گذاری به عدد و رقم چند میلیون دلاری محدود نشود. مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با تاکیدبر اینکه این وزارتخانه در قرارداد میان پژو و ایران خودرو دخالت نمی‌کند، گفت: خودروسازان خود باید قراردادهای مشترک با شرکای خارجی را پیگیری کنند و در این زمینه وزارت صنعت دخالت نخواهد کرد. در این برنامه امیرحسین قناتی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز عنوان کرد که در جلسه شورای سیاستگذاری خودرو که با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار می‌شود، اولین و مهم‌ترین بحث وزیر این است که همکاری مشترک با سرمایه‌گذاری بلندمدت با خودروسازان خارجی اعم از فرانسوی، اروپایی، آسیایی شکل گیرد و تفاوتی در این زمینه میان خودروسازان خارجی وجود ندارد.

اما مدیرعامل شرکت «استام صنعت» نیز اعلام کرد که با سرمایه‌گذاری‌های جدید صورت گرفته در این مجموعه عمق خودکفایی تولید دینام و استارت خودرو در کشور به ۸۰ درصد می‌رسد.

امیررضا رفیعی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی عمق داخلی‌سازی این قطعات به ۳۷ درصد رسیده، تاکید کرد که این مجموعه در حال حاضر از توان تولید سالانه سه میلیون قطعه دینام و سه میلیون قطعه استارت برخوردار است.