گروه خودرو: روز گذشته مدیرکل دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت و معدن و تجارت برنامه‌های راهبردی این وزارتخانه را در قبال حضور سرمایه‌گذاران خارجی در صنعت خودرو تبیین کرد. به گفته وی همکاری مشترک با سرمایه‌گذاری بلندمدت با خودروسازان خارجی اعم از فرانسوی، اروپایی و آسیایی باید شکل بگیرد و تفاوتی در این زمینه میان خودروسازان خارجی وجود ندارد. امیرحسین قناتی در حاشیه بازدید از یکی از شرکت‌های قطعه‌سازی همچنین تاکید کرده که برند در این زمینه خیلی مهم نیست و همکاری بلندمدت و سرمایه‌گذاری در جهت تولید از سوی این وزارتخانه مورد تاکید است.

اینکه مجموعه وزارت صنعت و معدن و تجارت بر حضور سرمایه‌گذاران خارجی جهت رشد و ارتقای محصولات خودرویی کشورمان تاکید دارد، ایده‌ای پسندیده است حال آنکه سمت‌و‌سوی این ایده نیز باید به‌اندازه طرح آن مهم جلوه کند. این در شرایطی است که با نگاهی به اظهارات قناتی ظاهرا سمت‌و‌سوی این ایده خیلی از جانب برنامه‌ریزان وزارتخانه مذکور تبیین نشده است؛ به‌طوری‌که مدیرکل نیرو محرکه وزارت صنعت و معدن و تجارت تصریح کرده که «برند در این زمینه خیلی مهم نیست.»

اظهارات قناتی در این مورد سخنان یکی از معاونان وزارت صنعت و معدن و تجارت را تداعی می‌کند زمانی که وی با استقبال از حضور برخی از خودروسازان چینی در صنعت خودرو کشورمان حتی پیشنهاد خرید سهام یکی از شرکت‌های خودروساز کشورمان را به این شرکت داده بود.

بر این اساس اگر بنا بر ورود هر خودروسازی از هر کشوری یا برند ناشناسی به کشور باشد دست آخر بار دیگر باید در انتظار زوال این صنعت بنشینیم چرا که تجربه نشان داده در صنعت خودرو کیفیت و پایداری آن بیش از هر موضوع دیگری حرف اول را می‌زند. از سوی دیگر باید سطح توقع مشتریان داخلی را که این روزها با موجی از خودروهای وارداتی از شرکت‌های معتبر ژاپنی، فرانسوی و آلمانی به کشورمان مواجه هستند در نظر گرفت.

مشتریان داخلی اگر چه همیشه به سطح کیفی خودروهای داخلی معترضند، اما به‌طور حتم پس از چندین دهه تحمل و صبوری در استفاده از خودروهایی که کیفیت نازلی دارند و صدای اعتراضشان نیز به هیچ جا نرسیده، در انتظار ورود خودروهایی با کیفیتی پایین‌تر از خودروهای داخلی یا حتی همسان با آن نیستند.

باید توجه کرد که صنعت خودرو بنا بر پیشرفتی که در برخی از شرکت‌های معتبر جهانی کرده خاستگاه کشورهای توسعه یافته است حال آنکه به‌کارگیری از خودروسازانی از هر کشوری و با هر برندی نه تنها کمکی به صنعت خودرو کشورمان نخواهد کرد بلکه مانعی در جهت رشد آن نیز خواهد بود.