ژاپنی‌ها کیفیت را فدای کمیت کردند

مونا مشهدی رجبی

در ماه‌های گذشته شمار زیادی از خودروسازان اقدام به فراخوان خودروهای خود به کارخانه‌های تولیدی کردند تا قطعات معیوب تولیداتشان را تعویض کنند، اما در میان تمامی خودروسازان، بیشترین فراخوان به شرکت تویوتا موتور ژاپن اختصاص دارد. به‌طوری که طبق گزارش‌های موجود این خودروساز ژاپنی تاکنون ۵/۸ میلیون دستگاه خودرو در بازارهای اروپا، آمریکا و چین را به کارخانه فراخوانده تا نقص موجود در سیستم ترمز را با تعویض آن برطرف کند.

اولین فراخوان تویوتا در سپتامبر سال ۲۰۰۹ میلادی صورت گرفت و در این فراخوان ۸/۳میلیون دستگاه خودرو به کارخانه باز گردانده شدند، پس از آن دومین فراخوان در ژانویه سال جاری صورت گرفت که بر اساس آن ۶/۵ میلیون دستگاه خودرو به کارخانه بازگردانده شدند.

در این بازه زمانی همواره پیروس به عنوان کم‌نقص‌ترین و پرفروش‌ترین تولید تویوتا معرفی می‌شد، تا اینکه در فوریه سال ۲۰۱۰ میلادی تویوتا ۴۳۷ هزار دستگاه خودرو هیبریدی پیروس را نیز فراخواند؛ اما این پایان کار نبود و در روز نهم ماه مارس سال ۲۰۱۰ میلادی سخنگوی شرکت تویوتاموتور رسما اعلام کرد تمامی خودروهای پیروس موجود در بازار که در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ میلادی تولید شده‌‌اند باید به کارخانه بازگردانده شوند. خودروهای فراخوانده شده توسط تویوتا خودروهایی بودند که در فاصله سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۰ میلادی تولید شده بودند. به اعتقاد برخی تحلیل‌گران، دلیل ایجاد این مشکلات بی توجهی تویوتا به کیفیت بوده است.

یکی از تحلیل‌گران بازار خودرو می‌گوید: تویوتا برای تبدیل شدن به بزرگترین خودروساز دنیا کیفیت را فدای کمیت کرد.

از سوی دیگر و به دنبال این فراخوان بزرگ و نظرات متفاوتی که توسط فعالان بازار خودرو ارائه شد، فروش تولیدات تویوتا در بازار جهانی کاهش پیدا کرد،به‌طوریکه مدیرعامل این شرکت ناچار شد در مراسم‌های مختلفی از مصرف‌کنندگان چینی و آمریکایی عذرخواهی کند، هرچند وی در دادگاه آمریکا که برای رسیدگی به مشکلات خودروهای تویوتا تشکیل شده بود، ضمن توضیحاتی توانست از محکوم شدن تویوتا در این دادگاه جلوگیری کند؛ اما این تلاش دست‌اندرکاران تویوتا مانع از کاهش توجه مردم به خودروهای تویوتا نشد. به‌طوری که آمارهای دو ماه گذشته حکایت از کاهش چشمگیر فروش تویوتا در دنیا و کاهش سهم این خودروساز در بازار آمریکا و چین دارد.

کاهش تمایل به خرید تولیدات تویوتا در شرایطی ایجاد شده که دیگر خودروسازان نیز طی این مدت فراخوان‌های بسیاری داشته‌اند. بعد از این فراخوان بزرگ اغلب خودروسازان اعلام کردند تولیدات آنها به دلیل نقص فنی باید به کارخانه بازگردانده شوند.

به‌طوریکه شرکت خودروسازی پژو فرانسه که در کارخانه چک با همکاری تویوتا به تولید خودرو مشغول است اعلام کرد ۱۰۰ هزار دستگاه از خودروهای پژو ۱۰۷و سیتروئن C۱ دارای نقص فنی هستند و باید به کارخانه باز گردانده شوند. به دنبال آن نیز شرکت‌های هوندا، کرایسلر و فورد موتور آمریکا، نیز فراخوان‌هایی را برگزار کردند.

از سوی دیگر شرکت نیسان یکی دیگر از خودروسازان ژاپنی نیز در این دوره مجبور به برگزاری فراخوان بزرگی شد، به ‌طوری که این شرکت ژاپنی نیز بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه از خودروهای تولیدی خود در سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ میلادی را به کارخانه فراخواند و مشکل اصلی آنها را نقص در سیستم ترمز و بخش سوخت‌رسانی ذکر کرد. شرکت هوندا نیز بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو را به دلیل مشکلات موجود در ایربگ‌های خودرو به کارخانه فراخواند و اعلام کرد که مشکل مزبور تاکنون هیچ آسیب جانی به همراه نداشته است.

همچنین بسیاری از تحلیل‌گران فراخوان‌های پی در پی خودروسازان ژاپنی را نشان‌دهنده ضعف ایجاد شده در سیستم صنعت خودروسازی این کشور می‌دانند، برخی بی‌توجهی به مسائل کیفی برای مطرح شدن در بازار به عنوان پرفروش‌ترین و پرتیراژ‌ترین خودروساز را عامل اصلی این مشکلات می‌دانند و شماری بر این باورند که تلاش خودروسازان برای کاهش قیمت تمام شده تولیدات یا کاهش هزینه تولید عامل این سهل انگاری‌ها و نقایص ایجاد شده در خودروهای ژاپنی است. به هر حال مشکل ایجاد شده در تولیدات ژاپنی که اغلب در بخش ترمز بوده است سبب شد تا جلسه‌ای برای بررسی دلایل نقص در سیستم ترمز تولیدات ژاپنی برگزار شود.

این جلسه که در فاصله روزهای پنجم تا هفتم ماه مارس برگزارشد به مطالعه شمار خودروهای دارای نقص در سیستم ترمز و مطالعه علل آن نقایص پرداخت. الن کیف، یکی از تحلیل‌گران بازار خودرو می‌گوید: صنعت خودروسازی یکی از صنایع درآمدزا برای کشور ژاپن است و کاهش تقاضا برای تولیدات ژاپن آسیب بزرگی به اقتصاد این کشور وارد می‌کند. بنابراین بررسی علل ایجاد نقایص در سیستم ترمز اغلب خودروسازان این کشور به یک موضوع بسیار مهم برای ژاپن تبدیل شده است.

افزون بر این فراخوان خودروها تنها محدود به سه خودروساز مذکور نمی‌باشد. به‌طوری که در ماه فوریه سال جاری میلادی نیز شرکت جنرال‌موتورز آمریکا ۵۰۰ هزار دستگاه از خودروهای شورلت کبالت تولیدی در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ میلادی و پونتیاک G۵ تولیدی در همین فاصله را به کارخانه فراخواند. دلیل برگزاری این فراخوان دریافت بیش از هزار و صد شکایت در مورد کنترل سخت خودرو در سرعت بالا و کاهش ناگهانی شتاب خودرو بوده است. در همین زمان شرکت میتسوبیشی موتور نیز ۲۶ هزار دستگاه از خودروهای ENDEAVOR تولیدی سال ۲۰۰۴ میلادی را به کارخانه فراخواند که نقص آنها در سیستم سوخت‌رسانی دستگاه بود. با فاصله کوتاهی از این فراخوان شرکت میتسوبیشی نیز دو هزار و ۳۰۰ دستگاه از خودروهای گالانت تولیدی سال ۲۰۱۰ میلادی را به کارخانه فراخواند و نقص آن را احتمال آتش گرفتن موتور به دلیل نشتی در سیستم سوخت‌رسانی ذکر شد.