عیب‌های اساسی در پژو 206 و ریو
حمید رضا بهداد- شرکت بازرسی کیفیت استاندارد ایران در حالی رده بندی سطح کیفی خودروهای سواری تولید داخل را طی سه ماه ابتدایی امسال اعلام کرد که مرسدس بنز e200 در صدر جدول قرار گرفت و سایپا 141 نیز میهمان قعر جدول شد.

در این رده بندی‌، 25‌خودرو سواری تولید داخل در 9 معیار سیستم فنربندی‌،تعلیق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز‌، رنگ‌، تزئینات داخلی و خارجی، بدنه، تجهیزات الکتریکی، نفوذ آب و صداهای غیرعادی تحت ارزیابی کیفی قرار گرفته و با توجه به نمرات منفی که کسب کرده‌اند در 4گروه خیلی خوب‌، خوب‌، قابل قبول و حداقل قابل قبول دسته‌بندی شده‌اند.
خودروهایی که نمره منفی آنها بین صفر تا ۱۲۰ شده‌، در گروه خیلی خوب‌، بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ در دسته خوب‌، بین ۲۰۰ تا ۲۷۷ در سبد قابل‌قبول‌ها و بین ۲۷۷ تا ۴۱۰ نیز در گروه حداقل قابل قبول‌ها میهمان شده‌اند.
ارزیابی کیفی خودروهای داخلی طی 3ماه ابتدایی امسال هر چند از لحاظ معیار‌ها و نحوه گروه بندی‌، تفاوتی با ارزیابی‌های ماهانه سازمان بازرسی ندارد، اما این سازمان طی ارزیابی فصل بهار خود‌، وضعیت آلایندگی تمام خودروهای تحت ارزیابی را به همراه نتایج تست دوام 3‌خودرو تندر‌، روآ و پراید صبا نیز در ارزیابی خود گنجانده است. از نکات جالب رده بندی بهار می‌توان به نزول کیفی MVM‌، پژو 405 و ریو اشاره کرد. همچنین پژو 206 صندوق‌دار و ریو به‌رغم آنکه در جمع خیلی خوب‌ها قرار گرفته‌اند‌، اما از عیوب مهم و اساسی برخوردارند. طی این رده‌بندی، 11 خودرو در دسته خیلی خوب‌، 9 خودرو در سطح خوب‌، 4 خودرو در گروه قابل قبول و یک خودرو نیز در دسته حداقل قابل قبول جای گرفته‌اند.
بنز هنوز در صدر
مرسدس بنز e200 که هرگاه در جمع خودروهای داخلی تحت ارزیابی قرار می‌گیرد، میهمان صدر جدول می‌شود‌، طی رده‌بندی کیفی 3 ماه نخست امسال نیز در صف اول قرار گرفته است.
این مونتاژی ایران خودرو در این ارزیابی‌، تنها ۳۵ امتیاز منفی دارد. E۲۰۰ مانند تمامی خودروهای سطح کیفی خیلی خوب از لحاظ رنگ، بدنه و تزئینات داخلی و خارجی دارای نمره منفی است.پس از این محصول آلمانی‌، رده‌های دوم تا چهارم جدول رده بندی کیفی‌، به ژاپنی‌ها اختصاص یافته است. به نحوی که نیسان ماکسیما با امتیاز منفی ۶۰ جایگاه دوم را در اختیار دارد و گرندویتارا با امتیاز منفی ۷۰ و مزدا۳ با ۹ امتیاز منفی بیشتر‌، سوم و چهارم شده‌اند.
عیب‌های اساسی در 206‌صندوق‌دار
رده پنجم جدول‌ رده‌بندی سطح کیفی خودروهای داخلی در حالی به پژو ۲۰۶ صندوق‌دار اختصاص یافته که این محصول با وجود قرار داشتن در جمع خیلی خوب‌ها‌، از عیب‌های مهم و اساسی برخوردار بوده و ریو نیز که جایگاه دهم جدول را در اختیار دارد، در دارا بودن این عیوب‌، ۲۰۶ صندوق دار را همراهی می‌کند.
در میان خودروهای خیلی خوب رده بندی بهار، به جز پژو 206هاچ بک و SD206 که در تمام معیارها نمره منفی کسب کرده‌اند، همگی آنها در مقابل آب نفوذناپذیر به حساب می‌آیند.
از سوی دیگر‌، تندر۹۰ در حالی در جمع خیلی خوب‌ها قرار گرفته که مدل پارس خودرویی آن در مجموع کیفیت بهتری را نسبت به نوع ایران خودرویی این محصول به خود اختصاص داده است. همچنین هیوندایی ورنا محصول مونتاژی کرمان خودرو نیز که در جدول رده‌بندی بهار‌، دهم شده‌، بیشترین امتیاز منفی را در معیار تزئینات داخلی و خارجی بین خودروهای خیلی خوب دارا است.
خودروهای خوب
هر ۹ عضو دسته خودروهای خیلی خوب در بخش‌های بدنه، رنگ و تزئینات امتیاز منفی کسب کرده‌اند. در این سطح، خودروهای فیات سی‌ینا و فولکس گل به ترتیب با نمرات منفی ۳/۱۲۸ و ۱۳۰ در بالاترین رتبه‌ها قرار دارند. سی ینا محصولی ایتالیایی به حساب آمده و در شرکت خصوصی بن رو به مونتاژ می‌رسد. این محصول البته هنوز به تیراژ قابل ذکری دست نیافته است. فولکس گل نیز که در شرکت خصوصی کرمان موتور مونتاژ می‌شود ظاهرا این روزها از تولید آن خبری نیست. این محصول آلمانی سیزدهمین خودرو جدول رده بندی سطح کیفی خودروهای تولید داخل طی سه ماه نخست امسال به حساب می‌آید.
اما طی رده‌بندی سطح کیفی خودروهای تولید داخل در بهار امسال‌، بالاترین امتیاز منفی در بخش‌های تزئینات و صداهای غیرعادی در دسته خوب‌ها به سمند اختصاص یافته و این محصول طی رده بندی کیفی فصل بهار جایگاه هفدهم جدول را به خود اختصاص داده است. از سوی دیگر پژو‌405 پرتیراژترین محصول ایران خودرو در بخش‌های فنربندی، تعلیق و فرمان و ترمز، رکورددار امتیاز منفی محسوب می‌شود. این در حالی است که رکورد امتیاز منفی در بخش رنگ نیز به لیفان چینی رسیده و در بخش نفوذ آب هم به پژو پارس اختصاص دارد.
همچنین ۱۱۰ MVM آخرین خودرو حاضر در جمع خوب‌ها نیز از نظر ایرادات مربوط به تجهیزات الکتریکی، موتور و انتقال قدرت و بدنه رکورددار این جمع محسوب می‌شود. این محصول کوچک و چینی به همراه خودروهای فولکس گل، پژو پارس خراسان و لیفان‌، در بخش ترمز حائز نمره منفی نشده است. نکته جالب در مورد گروه خودروهای خوب اینکه‌، به جز پژو پارس خراسان، لیفان و فولکس گل، سایر اعضای این گروه، عیوب مهم و اساسی طی ارزیابی کیفی ۳ ماه نخست امسال نصیب آنها شده است.
قابل قبول‌ها
گروه خودروهای قابل قبول در رده بندی سطح کیفی خودروهای داخلی طی ۳ ماه نخست امسال شامل پراید پارس‌خودرو، پژو Roa، پراید صبا و پراید ۱۳۲ می‌شود و این در حالی است که هر چهار خودرو مذکور عیوب مهم و اساسی را طی این رده بندی به خود می‌بینند و در تمام بخش‌های نه‌گانه نیز امتیاز منفی کسب کرده‌اند. در این بین پژو روآ در بخش‌های فنربندی، تعلیق و فرمان، موتور و انتقال قدرت، ترمز و بدنه بیشترین امتیاز منفی را کسب کرده است.
سایپا 141 میهمان همیشگی قعر
طی رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی در ۳‌ماه نخست امسال‌، سایپا ۱۴۱ مانند رده‌بندی‌های ماهانه در قعر جدول جای گرفته است. این محصول در تمامی‌معیار‌ها نمره منفی دارد و تنها عضو گروه خودروهای حداقل قابل قبول به حساب می‌آید.