ایسنا- رییس شورای سیاستگذاری هوای پاک شهرداری تهران از وجود ۲میلیون و ۵۸۰هزار خودرو نامریی در پایتخت خبر داد و گفت: هم‌اکنون آلایندگی ۷میلیون و ۸۸۰هزار خودرو وارد تهران می‌شود. وحید نوروزی در جلسه بررسی پرونده آلودگی هوای تهران با اشاره به این که عمر مبدل‌های کاتالیستی ۸۰هزار کیلومتر یعنی حدود ۳ سال است افزود: در حقیقت حدود ۶۰۰هزار خودرویی که عمر مبدل کاتالیست آنها تمام شده حداقل به اندازه ۲میلیون و ۵۸۰هزار دستگاه خودروی معمولی استاندارد تولید داخل آلودگی تولید می‌کنند این در حالی است که نه قانونگذار و نه ناظر قانون و نه برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران در این خصوص فکری کرده‌اند.

وی در خصوص چالش‌های پیش رو برای نیل به هوای پاک با تاکید بر لزوم توجه به اختصاص بودجه‌های قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی به شهرداری تهران گفت: اجرا نشدن نص‌صریح قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی شامل بند «ز» ماده ۱۰۴ قانون برنامه سوم و ماده ۶۲ قانون برنامه چهارم، تعدد قوانین، مصوبات، آیین‌نامه‌ها و در برخی موارد بلندپروازانه بودن برخی از آنها، تناقض میان متولی نظارت بر روند اجرای پروژه‌های کاهش آلودگی هوا بین کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران و ستاد تبصره ۱۳ در ۲ سال اخیر، عدم مشاهده عزم ملی برای کاهش آلودگی هوای تهران، ناکافی بودن و نامطلوب بودن زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی، مصرف بیش از حد سوخت توسط خودروهای عمدتا پرمصرف تولید داخل و کیفیت نامناسب برخی از فرآورده‌های نفتی، فراموشی موتوسیکلت‌ها به‌رغم نقش ۲۱درصدی آنها در ایجاد آلودگی هوای تهران، معاینه فنی خودروهای در حال تردد، وضعیت مبهم CNG، کند بودن روند خروج خودروهای فرسوده و در مقابل سرعت ورود خودروهای نو و یکی بودن مجری و ناظر در بحث کنترل استاندارد خروجی خودروهای نو، بخشی از این چالش‌ها است.

رییس شورای سیاستگذاری هوای پاک شهرداری تهران با اشاره به اظهارات مدیرکل محیط‌زیست استان تهران در آخرین جلسه کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای پایتخت گفت: اعلام پذیرش تبدیل کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوای تهران به کمیته نظارتی کاهش آلودگی هوای تهران جای بسیار تاسف دارد.

نوروزی با اشاره به این که ۸۸درصد آلودگی هوای تهران ناشی از منابع متحرک است، افزود: ۷۰درصد آلودگی منابع متحرک مربوط به خودروهای سواری و وانت است و پس از آن موتوسیکلت‌ها با ۲۱درصد بیشترین سهم را در آلودگی پایتخت دارند.

وی به خسارات آلودگی هوای تهران بر اساس اعلام بانک جهانی اشاره کرد و گفت: در حالی که خسارات آلودگی هوا در سال ۸۳ بیش از ۵/۷میلیارد دلار بوده است، این رقم در سال ۹۸ به حدود ۱۹میلیارد دلار می‌رسد.

رییس شورای سیاستگذاری هوای پاک شهرداری تهران با اشاره به این که آلودگی خودروی پیکان کاربراتوری ۲۶۰ برابر خودروی پژو ۲۰۶ است، افزود: هر موتوسیکلت ۸ برابر یک خودروی معمولی استاندارد تولید داخل، آلودگی منتشر می‌کند.

وی با بیان اینکه بر اساس استاندارد سازمان بهداشت جهانی تنها یک روز در سال مجاز است آلودگی هوا از حد مجاز خارج شود، افزود: این در حالی است که در سال ۱۳۸۴ در تهران ۸۲ روز آلودگی هوا بالاتر از حد استاندارد، در سال ۱۳۸۵ در تهران ۷۵ روز آلودگی هوا بالاتر از حد استاندارد و در سال ۱۳۸۶ نیز در تهران ۷ روز آلودگی هوا بالاتر از حد استاندارد بوده است این در حالی است که بر اساس قانون برنامه چهارم توسعه، دولت مکلف بود تا پایان این برنامه آلودگی هوا را در تهران تا پایان برنامه به حد استانداردهای جهانی یعنی یک روز در سال برساند.

نوروزی در عین حال یادآور شد: متروی فعلی تهران مانع از تولید روزانه ۲/۱۸۸تن مواد آلاینده می‌شود. وی گفت: بر اساس آمارهای موجود در سال ۱۳۸۶ روزانه ۱۵میلیون سفر انجام و ۱۹میلیون جابه‌جایی در روز در تهران انجام می‌شود.