سرقت بنزین، مالکان خودرو در آمریکا را سرگردان کرد

گروه خودرو- تصاویر ضبط شده توسط دوربین مداربسته خودروی سفیدی را نشان می‌دهد که پس از تعطیلی جایگاه عرضه سوخت خصوصی‌ای در حومه شهر شارلوت در کارولینای شمالی به جایگاه نزدیک می‌شود. دو مرد از خودرو پیاده شدند و پس از دقایقی وررفتن با یکی از پمپ‌ها، آن را به کار انداختند.

نیمه‌های شب است که قطاری از خودروها از راه می‌رسند تا به نوبت باک خود را پر ‌کنند. چراغ‌های جایگاه خاموش است و آن دو مرد در نقش متصدی جایگاه مشغول پر کردن باک خودروها هستند.

برخی از مراجعان علاوه بر پرکردن باک‌های خود، گالن‌هایی بزرگ به همراه دارند که آنها را هم از بنزین لبالب می‌کنند.

نوار ویدئویی تعدادی از کسانی که برای بنزین زدن آمده‌اند را نشان می‌دهد که با تلفن‌همراه در حال صحبت کردن هستند و به ظاهر دوستان و آشنایان را به بهره‌بردن از این خوان گسترده فرا می‌خوانند.

بیل رلگینز، افسر تحقیق پلیس شارلوت که در حال بررسی این ماجرا است، می‌گوید: فیلم حداقل ۲۰خودرو را نشان می‌دهد که یکی‌یکی وارد جایگاه شدند و بنزین زدند.

او با تاکید بر اینکه کسانی که به جایگاه می‌آمدند از قبل مطلع شده بودند، می‌افزاید: این سرقت سازماندهی شده ۴هزار دلار برای صاحب جایگاه آب خورد.

با رسیدن بهای بنزین به ۴‌دلار برای هر لیتر در آمریکای شمالی شنیدن اخباری از این دست برای آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها به امری روزمره تبدیل شده است. جف لنارد، رییس اتحادیه ملی جایگاه‌داران ایالات متحده تاکید دارد سرقت بنزین به مشکلی

جدی برای همکاران او تبدیل شده است.

با این حال سارقان بنزین فقط جایگاه‌های عرضه بنزین را به عنوان اهداف خود برنمی‌گزینند بلکه باک پر از بنزین خودروهای پارک شده، کارگاه‌های ساختمان‌سازی که به طور طبیعی همیشه مقداری بنزین ذخیره می‌کنند و حتی مزارع بزرگ که ناچار به تامین بنزین مصرفی ماشین‌آلات کشاورزی خود در مخازن بزرگ هستند هم از ناخنک سارقان در امان نیستند.

همین ماه گذشته بود که سارقی مسلح راننده تانکری حامل بنزین را در هوستون واقع در جنوب آمریکا با تهدید اسلحه از کامیون بیرون

انداخت و با ۲۰هزار لیتر بنزین متواری شد.

سرقت بنزین به قدری شایع شده که سایت‌هایی چون YouTube مملو از ویدئوهای ضبط شده از شیوه‌های نوین سرقت آن هستند تا پیش از این شایع‌ترین شیوه سرقت بنزین ترک جایگاه بدون پرداخت وجه پس از بنزین زدن بود.

جایگاه‌داران طی سال‌های اخیر با دریافت وجه بنزین قبل از آغاز عملیات سوخت‌گیری به مقابله با این معضل رفته بودند و امروز در نتیجه مبارزه برای جلوگیری از عدم پرداخت وجه بنزین تقریبا ۹۹درصد از حدود یک‌میلیون جایگاهی که در ایالات متحده و کانادا وجود دارد پول بنزین را قبل از شروع عملیات سوخت‌گیری از راننده طلب می‌کنند.

این تمهید موجب شد زیان ناشی از بنزین دزدی از ۳۰۰میلیون دلار در سال ۲۰۰۵ میلادی به کمتر از۱۳۴میلیون دلار در سال گذشته کاهش یابد.

با توجه به الزامی شدن از پیش پرداختن وجه بنزین، سارقان باید به شیوه‌هایی خلاقانه و نوظهور روی می‌آوردند. سارقان یاد گرفته‌اند در جایگاه‌های خودکار که با کارت اعتباری کار می‌کنند چطور پمپ را دستکاری کنند و بنزین بیشتری بزنند.

برخی حتی با سوراخ کردن زمین به طور مستقیم از مخازن زیرزمینی ذخیره بنزین در جایگاه‌ها سرقت می‌کردند و بنزین به بشکه‌هایی که همراه می‌آوردند، پمپاژ می‌شد.

این عملیات اگر چه به غایت خطرناک است و احتمال انفجار و مسمومیت ناشی از تبخیر بنزین در آن وجود دارد اما سارقان علاقه زیادی به آن نشان می‌دادند و هنوز هم نشان می‌دهند.

رانندگان کامیون‌ها و تریلرهای بین شهری هم به طعمه‌‌ای سهل‌الوصول برای سارقان سوخت تبدیل شده‌اند، رانندگان در توقفگاه‌های بین راهی خودرو را برای ساعاتی ترک می‌کنند تا استحمام کنند، غذا بخورند یا اندکی بیاسایند اما زمانی که بازمی‌گردند با باک خالی روبه‌رو می‌شوند.

سارقان از خودروهای کوچک هم چشم‌پوشی نمی‌کنند. پیک‌آپ‌ها و SUVها که معمولا باک‌های بزرگ دارند و از بنزین سوپر استفاده می‌کنند برای سارقان سوخت جذابیت خاصی دارند. برای سرقت سوخت این خودروها از شیوه‌های مختلفی استفاده می‌شود.

گاه درب باک را می‌شکنند و با شلنگ سوخت را به گالن منتقل می‌کنند و در مواردی که خرطومی باک به گونه‌ای است که نمی‌توان شلنگ را به دورن باک هدایت کرد لوله‌های انتقال سوخت به موتور را قطع می‌کنند و در پاره‌ای موارد سوراخ کردن باک هم گزارش شده است.

هر چند برخی شرکت‌های خودروساز برای مقابله با این معضل درب باک را به قفل‌های محکم مجهز کرده‌اند و در سیستم انتقال سوخت به جای شلنگ‌های لاستیکی از شلنگ‌های فلزی استفاده می‌کنند که بریدنشان سخت‌تر است اما به نظر می‌رسد مالکان خودروها برای مقابله با سرقت سوخت، کار زیادی نمی‌توانند انجام دهند.

پلیس که طی ماه‌های اخیر با افزایش درخور توجه سرقت مواجه شده با روی آوردن به تکنیک‌هایی جدید و افزایش هوشیاری نیروهایش سعی دارد به مصاف سارقان سوخت برود.