دنیای اقتصاد: هرچند اخباری مبنی‌بر مشارکت رنو و سایپا و به‌دنبال آن تولید خودرو کوئید در این شرکت قوت گرفته بود، با این حال اما نه تنها این مشارکت اتفاق نیفتاد؛ بلکه روز گذشته سایپا بدون حضور رنو، خودروی «کوئیک» خود را رونمایی کرد. کوئیک روی پلت‌فرم ایکس ٢٠٠ (X۲۰۰) - که محصولاتی همچون تیبا و ساینا با آن طراحی می‌شود- تولید شده است و علی لاریجانی به همراه وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم رونمایی از این خودرو حضور داشتند.

در این مراسم ضمن آنکه درخصوص آینده قراردادهای خودرویی در شرایط پساتحریم سخن به میان آمد، شرایط کنونی شرکت سایپا مورد ارزیابی سخنرانان قرار گرفت. کوئیک محصولی است که در مرکز تحقیقات گروه خودروسازی سایپا طراحی شده است و به‌نظر می‌رسد هدف شرکت سایپا از تولید این خودرو رقابت در سگمنت قیمتی ۳۰ تا ۳۵ میلیون تومان است. اما در مراسم روز گذشته علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید قبول کنیم موضوع ایمنی و مسائل محیط زیستی در صنعت خودرو مورد توجه قرار گیرد، چون برخی مشکلات در کشور به این امور بر می‌گردد که در صورت توجه کم به آن مخاطرات و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

وی با بیان اینکه صنعت خودرو بخش مهم و پایه‌ای در کشور است، گفت: شرکت سایپا در دورانی دچار فراز و فرودهایی شد و نگرانی‌هایی از وضعیت به‌وجود آمده داشتیم که معلوم است در حال سامان این موضوع هستند. لاریجانی در ادامه با تاکید بر اهمیت موضوع تحقیق و توسعه در شرکت‌های تولیدی به خصوص خودروسازی گفت:‌ بنگاه‌های صنعتی باید با نگاه درازمدت در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنند و از ظرفیت‌های خوب دانشگاهی و متخصصان استفاده کنند. در این مراسم، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از انعقاد دو قرارداد جدید با خودروسازان خارجی تا پایان سال جاری خبر داد. نعمت‌زاده با اشاره به اینکه بعد از برجام شرکت‌های خارجی وارد مذاکره با خودروسازان ایرانی شدند و تاکنون دو قرارداد خارجی بین ایران‌خودرو و سایپا با خودروسازان خارجی منعقد شده است، گفت: قرارداد سوم و چهارم با خودروسازان خارجی نیز تا پایان امسال منعقد خواهد شد. یکی از این قراردادها در زمینه تولید خودروهای سنگین با مشارکت شرکت خارجی خواهد بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: خودرو نقش مهمی در توسعه صنعتی کشور دارد. به گونه‌ای که حدود ۱۸ درصد از تولید ناخالص صنعت کشور مربوط به صنعت خودرو است.

مهدی جمالی، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا نیز در این مراسم از عرضه سالانه یک محصول جدید از سوی این شرکت خبر داد و گفت: علاوه بر آن در حوزه صادرات نیز طبق قرارداد منعقد شده با شرکت سیتروئن این شرکت متعهد شده که ۳۰ درصد از محصولات تولیدی در ایران را در شبکه فروش جهانی خود عرضه کند. جمالی افزود: زیان انباشته پایان سال ۱۳۹۳ سایپا معادل ۴۲۰۰ میلیارد تومان بود بنابراین از نظر قانون تجارت سایپا و تمام زیرمجموعه‌های آن در شرایط ورشکستگی بودند. جمالی با بیان اینکه در آن شرایط با تصویب مجلس شورای اسلامی از فرصت استفاده کرده و در پایان سال گذشته به تجدید ارزیابی از محل سرمایه‌گذاری مالی بلندمدت پرداختیم، تصریح کرد: به این ترتیب در پایان سال گذشته سرمایه سایپا به ۴۰۰۰ میلیارد تومان افزایش یافت. با این اقدام شرکت سایپا و تمام زیرمجموعه‌های آن از زیاندهی خارج شده‌اند.