گروه دیپلماسی - در نشست شورای وزیران سازمان همکاری اکو، ریاست این سازمان از جمهوری آذربایجان به ایران منتقل شد. به گزارش «ایسنا»، نشست شورای وزیران سازمان همکاری اکو، دیروز، با سخنرانی حسن روحانی، رییس‌جمهوری ایران آغاز شد. او در این سخنرانی گفت که ایران از توسعه همکاری‌ها در قالب این سازمان به‌عنوان بهترین چارچوب برای همکاری منطقه استقبال کرده و مصمم به استمرار حمایت‌های خود است. او در بخش دیگری از سخنانش گفت: «سازمان اکو اکنون یک فرصت بزرگ هم برای منطقه و هم برای کشورهای عضو به شمار می‌رود که بدیلی برای آن نمی‌شناسیم. بااین‌حال در آغاز دهه سوم همکاری‌ها، اکو نیازمند برخی اقدامات اصلاحی است.»

روحانی ادامه داد: «سازمان همکاری‌های اقتصادی (اکو) از جمله سازمان‌های بالقوه توانمند در سطح جهانی است که با دارا بودن جمعیت ۴۵۰ میلیونی و بیش از ۷ میلیون کیلومتر مربع مساحت، ذخایر عظیم معدنی، نفت و گاز و همچنین برخورداری از موقعیت استراتژیک جغرافیایی و قرار داشتن در کریدورهای شمال- جنوب و شرق- غرب یکی از آینده‌دارترین سازمان‌های منطقه‌ای در سطح جهانی قلمداد می‌شود.»

او اضافه کرد: «از نگاه آمار و ارقام کشورهای عضو در سال ۲۰۱۲ بالغ بر ۸۱۷ میلیارد دلار با جهان مبادله بازرگانی انجام داده‌اند که از این رقم فقط ۱۰/۳ درصد یعنی ۸۳ میلیارد دلار سهم تجارت درون منطقه‌ای بوده است. منطقه اکو در سال ۲۰۱۱ از رقم یک و نیم تریلیون دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی، فقط حدود ۴۱ میلیارد را نصیب خود کرده است که معادل ۲/۷ درصد از رقم جهانی است.»

رییس‌جمهوری در ادامه پیشنهاد کرد: «وزرای محترم در نشست خود این اصلاحات را بررسی و تصمیمات لازم را اتخاذ نمایند.» او در ادامه گفت: «هدف از این اصلاحات که با تکیه بر تجربه ۲ دهه گذشته انجام خواهد گرفت، ارتقای اکو به سازمانی است که بتواند پاسخگوی نیازهای روز منطقه و کشورهای عضو باشد.»

روحانی اضافه کرد: «این اصلاحات بی‌تردید باید حوزه‌های حقوقی و قانونی، ساختاری، نهادی و برنامه‌ای را در برگیرد تا‌ ان‌شاءالله شاهد سازمانی حرفه‌ای و کارآمد در منطقه باشیم؛ سازمانی که نه‌تنها نگرانی‌های موجود را رفع کند، بلکه جذابیت‌های بیشتری را نیز برای کشورهای غیرعضو، برای همکاری با آن به‌دنبال داشته باشد.»

اجلاس اکو با سخنرانی المار محمد یاراف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان و ارائه گزارش از عملکرد یکساله‌اش آغاز و در جریان آن ریاست این سازمان به ایران منتقل شد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز پس از جلسه وزرای خارجه عضو اکو اعلام کرد که این سازمان در دهه ۹۰ به سازمانی بزرگ تبدیل شد و در حال حاضر دارای توانایی‌های بسیاری است.

وزیر خارجه ایران با اشاره به ریاست دوره‌ای ایران ابراز امیدواری کرد که تهران بتواند در راستای تقویت این سازمان حرکت کند.