دنیای‌اقتصاد- تلطیف فضای روابط ایران و آمریکا در هفته اخیر و انجام گفت‌وگوهای هسته‌ای در سطح وزرای خارجه باعث شد تا تحلیلگران سیاسی، کارشناسان رسانه و مقامات سیاسی انجام گفت‌وگو میان روسای‌جمهور ایران و آمریکا را نقطه عطفی در روابط پیش رو و گشایشی در حل موضوع هسته‌ای ایران تلقی کنند. اما روی دیگر این ماجرا در دیدار اوباما و نتانیاهو اتفاق افتاد و در این میان اوباما با به کار بردن جملاتی که چندان برای ایرانی‌ها خوشایند نبود و تا حدودی برای دلجویی از نتانیاهوی پریشان بود، گفت که گزینه نظامی همچنان روی میز است. رییس‌جمهور آمریکا سعی کرد با رفع نگرانی‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به وی اطمینان دهد که حرف‌های دولت ایران به تنهایی برای رفع نگرانی‌های واشنگتن درباره برنامه هسته‌ای ایران کافی نخواهد بود. اظهار نظری که بلافاصله واکنش ظریف را در صفحه فیس‌بوک او در پی داشت و نتانیاهو را منزوی‌ترین فرد در سازمان ملل خطاب کرد و گفت که اجازه نخواهیم داد نتانیاهو آینده مذاکرات ما را تعیین کند.

به گزارش «ایسنا»، باراک اوباما رییس‌جمهور آمریکا پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در روز دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت: ما هیچ گزینه‌ای از جمله گزینه نظامی را از روی میز بر نمی‌داریم. ما باید دیپلماسی را بیازماییم. ما باید ببینیم که آیا تمایل آنها برای عمل به قوانین بین‌المللی و الزامات و قطعنامه‌های بین‌المللی جدی است یا خیر. به گزارش روزنامه یو‌اس‌ای تودی، سفر نتانیاهو به کاخ سفید سه روز پس از مکالمه تلفنی اوباما با حسن روحانی رییس‌جمهور ایران اتفاق می‌افتد. نتانیاهو قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند و نگرانی‌های خود درباره برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کند.

نتانیاهو در دیدار با اوباما نسبت به تلاش‌های دیپلماتیک روحانی ابراز شک و تردید کرد و با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران گفت: در آخر ایران باید برنامه هسته‌ای نظامی‌اش را کاملا برچیند. به گزارش خبرگزاری رویترز، نتانیاهو روز دوشنبه از اوباما خواست اگر ایران در حین گفت‌وگو و مذاکره با غرب به برنامه هسته‌ای‌اش ادامه داد، تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد. اوباما تاکید کرد که واشنگتن درباره ارتباطات آینده با ایران با رژیم صهیونیستی مشورت خواهد کرد و گفت ما با چشم‌های باز وارد این مذاکرات می‌شویم. رویترز در ادامه گزارش خود نوشت که اوباما صریحا با درخواست جدید نتانیاهو برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران موافقت نکرد. در همین ارتباط معاون رییس جمهور آمریکا مدعی شد که ایران بین رنج بردن از تحریم‌های شدیدتر یا شرکت در مذاکرات حق انتخاب دارد و یک ایران هسته‌ای برای رژیم صهیونیستی تهدید به حساب می‌آید. به گزارش «ایسنا»، جو بایدن، معاون رییس‌جمهور آمریکا مدعی شد: یک ایران هسته‌ای یک تهدید برای موجودیت اسرائیل و خطری غیرقابل قبول برای صلح و ثبات جهان و همین‌طور به راه‌افتادن رقابت تسلیحاتی در خاورمیانه به حساب می‌آید. به گزارش پایگاه خبری اسرائیل نشنال نیوز، ‌بایدن مدعی شد که تحریم‌های آمریکا علیه ایران موثرترین تحریم‌ها تاکنون بوده‌اند.

ظریف: نتانیاهو منزوی‌ترین فرد سازمان‌ملل است

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در آستانه سخنرانی نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل، نتانیاهو را منزوی‌ترین فرد در این سازمان جهانی نامید. ظریف گفت: از نتانیاهو به جز دروغگویی، فریب و ایجاد ترس انتظاری نداریم، ولی از مردم دنیا انتظار داریم که این دروغ‌ها را بی‌پاسخ نگذارند. وزیر امور خارجه افزود: ما چنین اجازه‌ای را به رژیم صهیونیستی نخواهیم داد چون بیست و دو سال است رژیم صهیونیستی به دروغ می‌گوید که ایران شش ماه دیگر سلاح هسته‌ای خواهد داشت، دنیا باید بعد از این همه سال، واقعیت دروغ‌ها را بفهمد و نباید اجازه دهد که وی با این دروغ‌ها، هوش و فهم جامعه بین‌المللی را به سخره گیرد. ظریف در بخش دیگری از این گفت‌وگو که با واحد مرکزی خبر انجام شد تاکید کرد که مردم باید یقین کنند که سیاست خارجی بر اساس منویات مقام معظم رهبری پیگیری خواهد شد و در این پیگیری ما ذره‌ای در مورد آرمان‌ها، اهداف و حقوق مردم کوتاه نخواهیم آمد، البته با زبانی که بهانه را از جنگ‌طلبان و آتش افروزان بگیرد. وی افزود: امیدوارم دوستان با اجماع داخلی، پشت سر رییس‌جمهور منتخب مردم قرار گیرند تا بتوانیم با لطف خدا، هدایت مقام معظم رهبری و عنایات ویژه‌ای که ایشان دارند و نیز دعای مردم شریف، اهداف کشور را پیش ببریم و به بهبود وضع مردم کمک کنیم.

ظریف همچنین در صفحه فیس‌بوک خود در واکنش به اظهارات اوباما نوشت: تصور رییس‌جمهور اوباما که ایران به دلیل تهدیدها و تحریم‌های غیرقانونی او وارد مذاکره شده است، توهین به یک ملت، قلدرمآبانه و اشتباه است. رییس‌جمهور اوباما برای جلب اعتماد مردم ایران باید از تناقض گویی بپرهیزد. مواضع بالا و پایین و متناقض اعتماد را از بین می‌برد و ایالات متحده را بی‌اعتبار می‌سازد.

صالحی: به آینده مذاکرات خوش‌بینم

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه همواره برخی از پیشبرد مناسبات ایران با جهان نگرانند، چرا که جمهوری اسلامی ایران قدرتمندترین کشور منطقه است، افزود: تحریم‌هایی که آمریکا بر ضد ایران وضع کرده است نیاز به مذاکره دارد، اما من نسبت به مذاکرات آینده هسته‌ای ایران با آمریکا و کشورهای اروپایی خوش‌بین هستم. به گزارش «ایسنا»، علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران در خصوص مکان یابی برای نیروگاه اتمی جدید اظهار کرد: مکان‌یابی و ساختگاه‌ها برای ساخت نیروگاه اتمی انجام شده و اولویت برای ساخت نیروگاه اتمی در سواحل جنوبی کشور است. وی افزود: مذاکراتی با روسیه برای آغاز عملیات اجرایی صورت گرفته است و مذاکرات نیز پیشرفت خوبی داشته و در آخرین کمیسیون مشترکی که با روس‌ها داشتیم بندی در تفاهمنامه آمده است مبنی بر ادامه همکاری بر اساس پروتکل ۱۹۹۵ که ادامه ساخت نیروگاه‌ توسط روسیه انجام پذیرد، اما اینکه چه تعداد نیروگاه در مرحله بعدی ساخته خواهد شد در دست بررسی است و قطعا هر زمانی که در این رابطه به توافق رسیدیم اعلام خواهیم کرد.