رییس اتحادیه باتری‌سازان و باتری‌فروشان تهران این صنف را جزو مشاغل سخت و زیان‌آور دانست. محمود اکبرزاده، در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: سر و کار داشتن افراد این صنف با سرب به عنوان یک ماده مضر این شغل را در زمره کار‌های سخت قرار داده است ولی متاسفانه سازمان‌های بیمه‌گر هیچ اقدامی‌ برای بازنشستگی زودهنگام افراد این صنف انجام نمی‌دهند.

وی توجه نکردن به جواز‌هایی که از طرف صنف صادر می‌شود را از دیگر مشکلات این صنف دانست و گفت: متاسفانه اداره ساماندهی شهرداری تهران، این شغل را در رده مشاغل مزاحم طبقه‌بندی کرده و بدون توجه به جواز‌های صادر شده از سوی صنف اقدام به تعطیلی واحد‌های صنفی می‌کند، البته جلساتی هم دراین‌باره برگزار شده است. اکبرزاده افزود: طبق بخشنامه وزارت بازرگانی اتحادیه می‌تواند به واحد‌های صنفی با مساحت حداقل ۱۶متر مجوز اعطا کند که با این مساحت امکان انتقال خودرو به داخل مغازه نیست و از این رو مشکلات ما با اداره ساماندهی شهرداری تهران بسیار بیشتر شده است.

وی درباره نحوه همکاری کارخانه‌های تولیدکننده باتری با تعاونی صنف باتری‌سازان گفت: متاسفانه کارخانه‌های تولیدکننده باتری به غیر از یک واحد هیچ‌گونه همکاری‌ با اتحادیه انجام نمی‌دهند. چون هنگامی‌ که با تعاونی اتحادیه طرف حساب بودند باید تخفیف‌هایی را در نظر می‌گرفتند ولی در حال حاضر به خاطر این که به طور مستقیم با مغازه‌داران طرف هستند این تخفیف‌ها منظور نمی‌شود. این همکاری نکردن تا آنجاست که حتی این کارخانه‌ها، تغییرات قیمت را هم به اتحادیه که موظف به تعیین نرخ برای اعضاست، اعلام نمی‌کنند و در زمینه خدمات پس از فروش هم هیچ گونه مشارکتی با اتحادیه ندارند. وی در مورد نحوه تعیین تعرفه و نرخ‌گذاری برای اعضای این اتحادیه گفت: برای برخی موارد مشخص مثل تعمیر استارت یا دینام قیمت‌های مشخصی وجود دارد که به‌رغم درخواست‌های ما از سال ۸۱ تاکنون هیچ تغییری در این نرخ‌ها داده نشده است. این در حالی است که بسیاری از قیمت‌های مواد اولیه در این سال‌ها تغییر کرده است.

اکبرزاده در پاسخ به پرسشی درباره فعالیت‌های آموزشی این اتحادیه گفت: اتحادیه باتری‌سازان و باتری فروشان تهران از دو سال گذشته صاحب آموزشگاهی تخصصی با مجوز وزارت کار و امور اجتماعی در رشته‌های گوناگون در زمینه لوازم برقی اتومبیل شده که خوشبختانه بازدهی بسیار خوبی داشته است.

رییس اتحادیه باطری‌سازان و باتری‌فروشان تهران افزود: تداخل صنفی شدیدی از طرف صنف‌های تشک‌دوزان داخلی خودرو و فروشندگان رادیو ضبط در زمینه نصب و تعمیر دزدگیر وجود داشته و با وجود این که ماهانه ۳۰ اخطار از طرف اتحادیه صادر می‌شود اما همچنان شاهد این رویه هستیم. وی افزود: چند پیش با دعوت از پیشکسوتان صنف اقدام به سازماندهی بازرسان افتخاری در مناطق مختلف تهران کردیم که این افراد با انعکاس گزارش‌هایی در مورد تداخل صنفی و واحد‌های بدون مجوز، ما را در این زمینه یاری می‌کنند.

او در مورد بیشترین شکایات صورت گرفته از این صنف گفت: برخورد غیر تخصصی با مسائل فنی خودرو و برخی گران فروشی‌ها عمده‌ترین شکایات مردم را تشکیل می‌دهد که ما در این زمینه با اعزام بازرس و کارشناس به شکایات مردم رسیدگی می‌کنیم البته این نکته قابل توجه است که بیشتر شکایات از واحد‌های بدون مجوز صورت می‌گیرد.

اکبرزاده درباره واردات باتری‌های خارجی گفت: در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۳۰ وارد‌کننده باتری وجود دارد که لازم است این واردکننده‌ها در هماهنگی کامل با اتحادیه قرار گیرند، چون در زمینه خدمات پس از فروش تنها اتحادیه می‌تواند پاسخگوی مشتریان باشد.