تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی برای واگذاری کارخانه‌های خود به دامداران برای تامین شیر مورد نیاز اعلام آمادگی کرد. محمدرضاگنجی، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های تولیدکننده فرآورده‌های لبنی پاستوریزه ایران، در گفت‌وگو با ایلنا درباره تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر اینکه سازندگان کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی در تهران، باید به فکر تامین شیر مورد نیاز باشند، گفت: کاهش فاصله موجود میان کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی ومراکز تامین شیر برای حذف تحمیل هزینه‌های گزاف به مصرف‌کنندگان باید از زمان صدور موافقت تاسیس کارخانه‌ها اجرا می‌شد.

وی با اشاره به فعالیت ۵۰۰ کارخانه فرآورده لبنی در کشور به وزیر جهاد کشاورزی، پیشنهاد معرفی بانک عاملی از سوی این وزارتخانه برای خرید کارخانه‌های تولید شیر از سوی دامداران دادو افزود: به نمایندگی از ۹۰درصد کارخانه‌های فرآورده‌های لبنی به وزیر جهاد کشاورزی اعلام می‌کنم که آمادگی فروش کارخانه‌های خود را به دامداران داریم، مشروط بر اینکه بانک عاملی برای تامین تسهیلات این امر از سوی این وزارتخانه تعیین شود.

گنجی تحقق پیشنهاد یاد شده را در حل مشکلات صنعت فرآوری لبنی و کاهش فاصله مراکز توزیع شیر و کارخانه‌های فرآوری بسیار موثر دانست و گفت: جمع‌آوری شیر به میزان ۴میلیون تن که از سوی کارخانه‌های صنعتی دریافت می‌شود، باعث افزایش قیمت تمام شده فرآورده‌های لبنی نمی‌شود، زیرا بخشی از این میزان حمل می‌شود و پرداخت ۱۵ تا ۲۰تومان هزینه حمل و نقل در قیمت تمام شده محصول بی‌تاثیر است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌‏های فرآورده‌‏های لبنی ایران، یکی از دلایل افزایش قیمت فرآورده‌‏های لبنی در سال‌جاری را افزایش نیافتن شیر تولیدی به میزان تقاضا اعلام کرد و افزود: آماری که از سوی وزارت جهادکشاورزی مبنی‌بر تولید شیر به میزان ۷/۷‌میلیون تن اعلام شده‌، درست نیست، زیرا هم‌اکنون بیشترین شیری که از سوی صنعت دریافت می‌‏شود‌، بالغ‌بر ۴ میلیون تن است و بعید است که ۵/۳‌میلیون تن شیر به صورت تازه‌‏خوری استفاده شود‌، به ویژه اینکه صنعت نیز گرفتار کمبود شیر باشد.

وی‌، تصریح کرد: در‌حال‌حاضر صنعت فرآوری لبنی با افزایش هزینه‌‏ها‌، مواد وارداتی مورد‌نیاز‌، افزایش هزینه حمل‌ونقل‌ و دستمزدها روبه‌‏رو است که تاثیر این عوامل در قیمت تمام شده محصول ربطی به کرایه حمل‌و‌نقل ندارد.

گنجی‌، با بیان آنکه در ابتدا باید به کارخانه‌هایی که فاقد امکانات تهیه شیر در محل کارخانه بودند‌، موافقت‌‏نامه اصولی برای تاسیس از سوی وزارت جهادکشاورزی داده نمی‌‏شد‌، بیان کرد: در‌حال‌حاضر کارخانه‌های فرآورده‌‏های لبنی در رقابت با یکدیگر قرار دارند و قیمت محصولات بر‌اساس کار کارشناسی تعیین شده است.