دنیای اقتصاد- نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران، پرخبر و طولانی بود.

محمدعلی حسینی خبر داد امروز جواد وعیدی، معاون بین‌الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی با معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی و نماینده کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان در خصوص مذاکرات هسته‌ای با ایران دیدار و گفت‌وگو می‌کنند. در مذاکرات معاون لاریجانی و معاون سولانا مقدمات گفت‌وگوهای آتی مذاکره‌کنندگان ارشد ایران و کشورهای ۱+۵ فراهم می‌شود که به گفته حسینی هنوز زمان و مکان آن مشخص نشده است. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین اعلام کرد که حتی در صورت صدور قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران باب مذاکره از سوی تهران همچنان باز است. اما مهم‌ترین موضوعی که درباره آن سوال شد، دعوت پوتین از بوش برای استفاده از رادار گابالا بود که در نزدیکی مرزهای شمالی کشور در جمهوری آذربایجان واقع است. اما برخلاف انتظار حسینی که در مقابل اظهارات آمریکایی‌ها و بیانیه پایانی نشست ۸ کشور صنعتی جهان به شدت موضع‌گیری کرد، به آرامی از کنار پیشنهاد پوتین گذشت. سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص پیشنهاد اخیر رییس جمهوری روسیه به آمریکا مبنی بر استفاده مشترک از رادار گابالا گفت: روسیه موضع کشورهای آذربایجان، عراق و ترکیه را مطرح کرده است که مشغول بررسی آن هستیم. حسینی افزود: روس‌ها آنچه را که از طرف آمریکا به‌عنوان نگرانی مطرح شده است، رد می‌کنند. سخنگوی وزارت امور خارجه تنها به ذکر این نکته اکتفا کرد که «ایران در چارچوب مذاکراتش با روسیه این موضوع را پیگیری خواهد کرد و آن‌را مورد تبادل نظر قرار خواهد داد.» حسینی در پاسخ به خبرنگاری که پرسید آیا زمان تجدیدنظر در روابط با روسیه فرا نرسیده است، گفت: ایران و روسیه زمینه‌های فراوانی برای همکاری دارند. سخنگوی وزارت خارجه گفت: هدف آمریکا از ایجاد سپر موشکی در اروپا، افزایش سلطه امنیتی بر این منطقه است. حسینی تصریح کرد: هدف این طرح، مقابله با موشک‌های روسی و چینی است. سخنگوی وزارت خارجه در مورد پیشنهاد «ولادیمیر پوتین» گفت: اظهارات ضد و نقیضی از سوی مقامات روسی مطرح شده است و تهران با دقت و حساسیت این اظهارات را مطالعه و بررسی می‌کند.

حسینی در عین حال گفت: البته مقامات روسی تاکید کرده‌اند که اساسا آنچه آمریکایی‌ها تحت عنوان نگرانی مطرح می‌کنند، ساختگی است.

حسینی تنها در این مورد نرمش نشان داد، اما در مقابل بیانیه گروه جی ۸ که روسیه نیز عضو آن است به شدت موضع‌گیری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه با ابراز تاسف از بیانیه اجلاس هشت کشور صنعتی که در آن به صورت دوگانه به موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان پرداخته شده بود، گفت: در این بیانیه مساله بازفرآوری مورد اشاره و تعلیق مورد تاکید قرار گرفته بود که ما نیز موضع تفصیلی خود را در این باره اعلام کردیم.

وی ادامه داد: حقیقتا آنچه در این بیانیه آمده بدون توجه به واقعیات موجود از جمله گزارش‌های آژانس، اقدامات ایران و همکاری تنگاتنگ ما با نهادهای بین‌المللی بوده که در آن همه این مسائل نادیده انگاشته شده و تعلیق را به گونه‌ای مطرح کرده‌اند که در صورت عدم اجرا شدن آن تحریم‌ها علیه ایران تشدید خواهد شد.

حسینی همچنین این بیانیه را فاقد هرگونه وجاهت حقوقی و قانونی دانست. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین شنبه شب با صدور بیانیه‌ای موضع‌گیری کشورهای گروه ۸ را محکوم کرد.

حسینی در این بیانیه بر سیاست اصولی ایران در دفاع از حقوق مسلم و غیرقابل انکار خود که مورد تایید همه گروه‌ها و جریان‌های سیاسی کشور و مستظهر به حمایت قاطبه ملت ایران است، تاکید کرد.

وی تصریح کرد: در حالی‌که ایران در زمینه استفاده صلح‌آمیز از فناوری هسته‌ای تاکنون با همه سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همکاری تنگاتنگی داشته و در چارچوب تعهدات بین‌المللی خود مطابق با معاهده NPT تاسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز خود را در معرض بازرسی‌های گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داده و البرادعی نیز بارها عدم وجود هرگونه انحراف در برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را مورد تایید قرار داده است، متاسفانه سران گروه هشت، در بیانیه خویش ایران را به بی‌اعتنایی به مطالبات جامعه بین‌المللی، متهم کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ایران طرح موضوع هسته‌ای در شورای امنیت را در تناقض آشکار با خواست و تمایل جامعه بین‌الملل از جمله کشورهای جنبش عدم تعهد و سازمان کنفرانس اسلامی و همچنین در تعارض با خواست جامعه بین‌المللی مبنی بر ضرورت حل و فصل موضوع بصورت مسالمت‌آمیز و از طریق گفت‌وگو و مذاکره و با حفظ حقوق مسلم کشورها در بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای مطابق با معاهدات و پیمان‌های بین‌المللی، می‌داند. سید محمدعلی حسینی تاکید کرد: ایران همچون گذشته و به طور اصولی، از ساز و کارهای دیپلماتیک و به خصوص مکانیزم مذاکره و گفت‌وگو برای پاسخ به سووالات و ابهامات احتمالی نسبت به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود استقبال کرده و آمادگی مشارکت در هر گونه مذاکرات مبتنی بر حسن نیت و بدون پیش‌شرط‌های یکسویه و غیر منطقی را دارد.

ایران و آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه درباره اظهارات متفاوت مقامات آمریکایی درباره تلاش برای تحقق براندازی نرم در ایران گفت: در این خصوص اظهارات متفاوتی از سوی برخی مقامات آمریکایی مطرح شده که برنامه‌هایی برای بی‌ثباتی یا براندازی نرم و همچنین تخصیص برخی بودجه‌ها در این چارچوب وجود داشته که البته در پیگیری با سکوت مسوولان آمریکایی مواجه شده، اما چون این مطالب قابل پیگیری

بوده اند یادداشتی در خصوص آنها تنظیم شد و در جریان ملاقاتی به سفیر سوئیس در تهران ارائه شد. وی تاکید کرد: چنانچه این اظهارات صحت داشته باشد، مقامات آمریکایی باید درباره آن توضیح دهند و در غیر این صورت جلوی نشر اکاذیب باید گرفته شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به تفاهم ایران وآمریکا برای تداوم مذاکرات، آیا زمان و مکان دور بعدی این مذاکرات، مشخص شده؟ گفت: البته خبری که در آغاز پس از این گفت‌وگوها مبنی بر انجام دور بعد مذاکرات در زمانی کمتر از یک ماه مطرح شد، اساسا صحت نداشت و طبیعی است که نتایج گفت‌وگوهای بغداد در تهران بررسی و سپس تصمیم‌گیری نماییم.