ماهانه 25‌ تا 50 هزار تومان یارانه نقدی به اقشار کم درآمد پرداخت می‌شود

جهانگیر فدایی از پرداخت حداقل ماهانه ۲۵‌هزار تومان و حداکثر۵۰‌هزار تومان به‌ عنوان یارانه نقدی به اقشارکم درآمد و محروم در سال‌جاری خبر داد و گفت: به منظور هدفمند کردن یارانه‌ها در قالب بودجه سال ۸۶، سه‌هزار‌میلیارد ریال به اقشار آسیب‌پذیر اختصاص یافت. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نشریه برنامه، مدیرکل دفتر اموررفاه اجتماعی‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، گسترش پوشش بیمه‌های اجتماعی را یکی از جهت‌گیری‌های بخش رفاه و تامین اجتماعی در قانون بودجه سال‌جاری دانست و‌افزود: تعمیم و گسترش پوشش بیمه‌های اجتماعی به‌ویژه توجه به روستائیان، عشایر و شاغلان شهری که تحت پوشش بیمه نبوده‌اند و همچنین بیمه‌های درمان برای تمامی افراد جامعه و ادامه ارائه خدمات بیمه درمان مکمل از طرح‌های اصلی این بخش دربودجه سال ۸۶ به شمار می‌آید.

فدایی کنترل و پیشگیری آسیب‌های اجتماعی، کاهش عرضه و تقاضای مواد مخدر و ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی را از دیگر برنامه‌های مهم بخش رفاه و تامین اجتماعی‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دانست.

وی در مورد طرح‌های این‌سازمان برای کاهش فقروگروه آسیب‌پذیر گفت: حمایت لازم و توانمند‌سازی، ‌تامین هزینه‌های مربوط به مسکن،‌درمان،اشتغال و معیشت گروه‌های آسیب‌پذیر، تداوم اجرای قانون جامع حمایت از زنان و کودکان بی سرپرست، قانون جامع حمایت ازحقوق معلولان، ساماندهی نظام خدمات اجتماعی برای پوشش بیشتر جمعیت زیرخط فقر و ارتقای کیفیت خدمات ازطرح‌های این بخش برای کاهش فقر است.

فدایی با تاکید بر سیاست‌های دولت در امورمربوط به حمایت از اقشار کم درآمد در سال‌جاری،‌ گفت:‌ امسال بسیاری از افرادی که تحت پوشش دستگاه‌های حمایتی نبوده‌اند ازحمایت نهاد‌های حمایتی بهره‌مند می‌شوند.

وی تصریح کرد:‌ حدود ۳۰۰‌هزارخانوارجدید که درسال‌جاری به دلیل کمبود اعتبار نتوانسته بودند تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی قرار گیرند از خدمات این نهاد بهره‌مند می‌شوند. همچنین هزینه‌های معیشتی یک‌هزار و ۷۹۲ خانوار تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی نیز تامین خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور رفاه اجتماعی ‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، تامین کمک هزینه تحصیلی ۴۰هزار نفر از دانشجویان یک‌هزار و ۷۸۰نفر از دانش‌آموزان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و کمک به تامین مسکن ۹۴‌هزار نفر از معلولان و مددجویان را نیز از دیگر برنامه‌های حمایتی دانست که در بودجه سال‌جاری به آن پرداخته شده است.

به گفته فدایی در مجموع دو نهاد کمیته امداد امام‌خمینی و سازمان بهزیستی به ترتیب از۱۰‌هزار و ۱۲۰میلیارد و ۸۹۵میلیون ریال و‌سازمان بهزیستی از یک‌هزار و ۹۹۳میلیارد و ۷۹۲میلیون ریال اعتبار برخوردار شده‌اند.

وی با اشاره به پرداخت کالابرگ به ۹میلیون نفر ‌در سال گذشته،‌ گفت:‌ همچنین مقرر شده که در سال‌جاری ماهانه ۲۵‌هزار تومان و حداکثر۵۰‌هزار تومان به اقشار کم‌درآمد و محروم پرداخت شود و سرانه ۱۷‌هزار تومان کالا برگ بین ۱۲میلیون نفر از این قشر توزیع شود.

فدایی کل رقم بودجه دستگاه‌های زیر بخش رفاه اجتماعی را درسال‌جاری ۴۸‌هزار و ۸۸۶‌میلیارد ریال اعلام کرد و افزود:‌ در سال‌جاری برای جبران اثرات حذف تدریجی یارانه‌ها بر اقشارآسیب‌پذیر و اجرای برنامه‌های رفاه و تامین اجتماعی، اعتباری بالغ بر سه‌هزار‌میلیارد ریال برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر و هدفمند کردن یارانه‌ها در اختیار دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد:‌ همچنین برای خرید و تبدیل گندم به آرد و نان و تامین یارانه آرد، براساس پیشنهاد وزارت بازرگانی و وزارت رفاه و تامین اجتماعی و تصویب شورای اقتصاد، ۲۵‌هزار و ۶۲میلیارد ریال اعتبار به عنوان یارانه آرد در اختیار‌سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان قرار خواهد گرفت تا به دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط پرداخت شود.

فدایی با اشاره به تخصیص اعتباری بالغ بر ۱۲‌هزار و ۳۸۵‌میلیارد و ۷۰۰‌میلیون ریال به تعیین و تامین کالاهای یارانه ای کالا برگی و غیر کالا برگی در سال‌جاری، گفت:‌ این اعتبار در سال گذشته حدود ۱۲‌هزار و ۲۶۷‌میلیارد ریال بود.

مدیرکل دفتر امور رفاه اجتماعی‌سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با تاکید بر تامین یارانه نهاده‌ها و عوامل تولید کشاورزی گفت:‌ به این منظور اعتباری بالغ بر هشت‌هزار و ۶۸۱‌میلیارد ریال در اختیار دستگاه‌های اجرایی قرار خواهد گرفت. برای یارانه دارو و شیر خشک اعتباری به مبلغ دو‌هزار و ۱۲۷‌میلیارد و ۳۰۰‌میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد:‌ همچنین اعتبار مربوط به کاهش فقر غذایی گروه‌های کم درآمد به منظور افزایش یارانه موادغذایی خانوارهای کم درآمد، زنان و کودکان بی‌سرپرست، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی و‌سازمان بهزیستی از سه‌هزار و ۶۸۰‌میلیارد ریال در سال ۸۵ به چهار‌هزار و ۶۸۵ ریال در سال ۸۶ افزایش یافته است.

فدایی، ‌پرداخت اعتباری بالغ بر یک‌هزارو۵۱۶‌میلیارد و ۸۰۰‌میلیون ریال برای اجرای برنامه بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر و مکلف شدن دولت به بیمه رایگان روستاییان و اهالی شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰‌هزار نفر که تحت پوشش هیچ نوع بیمه خدمات درمانی نیستند را از برنامه‌های این بخش در مورد بیمه‌های درمانی دانست.