همه دچار تب و لرز می‌شوند

عکس:‌آکو سالمی

محمدمهدی عسگرپور گفت: در حال حاضر حوزه‌های مختلف سینما به شیوه سنتی اداره می‌شود و هرگاه تصمیم گرفته می‌شود که به شکل غیرسنتی عمل شود، همه دچار تب و لرز می‌شوند.

سایت جدید انجمن فیلم کوتاه ایران (ایسفا) با حضور محمدمهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما و نقی نعمتی، رییس انجمن فیلم کوتاه ایران افتتاح شد. در مراسم افتتاحیه این سایت،مدیرعامل خانه سینما در سخنانی مطرح کرد:روزی که هیات‌مدیره جدید خانه سینما آغاز به‌کار کرد، آخرین خبر سایت خانه مربوط به فوت زنده‌یاد ملاقلی‌پور می‌شد و همین مساله گویای آن بود که مدت‌ها سایت متوقف شده است؛ البته من قصد ندارم به این موضوع ایراد بگیرم؛ اما به هر حال ما در عصر اینترنت زندگی می‌کنیم.

او ادامه داد: امروز سایت خانه سینما به سایت فیلم کوتاه نیز مزین شده است. طی مدتی که از کار سایت خانه‌سینما می‌گذرد، دوستان ما کمترین بهره را از این پایگاه برده‌اند و بخشی از این موضوع برمی‌گردد به اینکه بخش موثر ما در سینما کمتر با ابزارآلات اینترنتی رابطه دارد؛ البته برخی افراد موثر به اینترنت نیز رجوع می‌کنند، اما بنده دقت کرده‌ام و متوجه شده‌ام که در آن حوزه توجه به اینترنت خیلی جدی نیست لذا ما اکنون در پی آن هستیم که بخشی از ارتباطات ما به این شیوه باشد. عسگرپور در ادامه به کارکرد پایگاه‌های اینترنتی صنوف خانه سینما اشاره کرد و گفت: شفاف‌سازی مسائل یکی از کارکردهای مهم سایت‌های اینترنتی است. در دوره‌ای اخبار مربوط به شورای صنفی بسیار دیر مخابره می‌شد و همین فاصله‌ای که میان اعلام نتایج جلسات و خود جلسه وجود داشت، موجب می‌شد که گاه شاهد مفاسدی باشیم؛ اما حال پس از این جلسات بلافاصله اخبار مربوط به آن‌ها روی سایت قرار می‌گیرد و همین موضوع بسیاری از مشکلات را حل کرده است. مدیرعامل خانه سینما همچنین عنوان کرد: ما بر روی سایت خانه سینما همه روزه بریده جراید را نیز قرار می‌دهیم و امیدوارم که سایت فیلم کوتاه هم همین کار را انجام دهد؛ اما به هر حال ما در این بخش خلاء جدی داریم. عسگرپور همچنین اظهار کرد: فیلم کوتاه به عنوان یک بخش مستقل در بسیاری از عرصه‌ها دیده شده و فعالیت دارد؛ اما آنچه که می‌تواند مکمل آن باشد و اکنون در برابر آن کمبودهای زیادی داریم، بحث نشریه‌ای و رسانه‌ای آن است که امیدواریم سایت جدید این مشکل را حل کند؛

چراکه جایگاه فیلم کوتاه در سینمای ایران بسیار رفیع است و این عرصه افتخارات زیادی را برای سینمای ما به ارمغان آورده است؛ علاوه بر این، صنف فیلم کوتاه سینماگران بسیار خوبی را نیز تحویل سینمای حرفه‌ای داده است.

عسگرپور در ادامه این نشست با تاکید بر اینکه اکثر صنف‌های خانه سینما از سایت‌های اینترنتی بهره می‌برند، خاطر نشان کرد: برای تشویق دوستان اصرار زیادی داشتیم که افراد سایت‌های دو زبانه طراحی کنند، تا ما در این مسیر به حمایت از آن‌ها بپردازیم.

مدیرعامل خانه سینما در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: در حال حاضر سینمای ما به شکل سنتی اداره می‌شود و هرگاه که در حوزه‌ای بخواهیم به شیوه‌ای غیرسنتی عمل کنیم همه دچار تب و لرز می‌شوند. نمونه این مساله هم در افتتاح سینماهای چند سالنه بود که در ابتدا همگان آن را اقدامی خوب می‌دانستند؛ اما پس از گذشت مدتی دیدیم که همین سالن‌ها مشکلات بزرگ‌تری ایجاد کرد؛ مشکلاتی که گاه ما را به یاد انقلاب صنعتی می‌انداخت. متاسفانه ما همواره در تمام تغییرات به جای آنکه سعی کنیم خود را هر چه سریع‌تر تطبیق دهیم، سعی می‌کنیم که یک دوره لاک‌پشتی را سپری کنیم.

او در این راستا به لایحه نظام سینمایی اشاره کرد و افزود: در ابتدا همگان دچار واهمه شدند؛ چرا که این لایحه را مطالعه نکرده بودند؛ اما بعد از مطالعه آن متوجه شدند که موضوع متفاوت است. عسگرپور در ادامه این نشست نسبت به راه‌اندازی پرتال سینما در سال آینده اظهار امیدواری کرد و گفت: در حال حاضر نبود یا کمبود اطلاعات مشکلات متعددی را ایجاد کرده و موجب شده است که گاه چرخش اطلاعات کم باشد و همین موضوع موجب برخی سوء استفاده‌ها شود، اما امیدواریم که سال آینده با یک پرتال خوب و قوی مواجه شویم. مدیرعامل خانه سینما در عین حال اظهار کرد: ممکن است عده‌ای بگویند که متولی برخی امور دولت است و دولت نیز آن را به بخش خصوصی یا تشکل‌های صنفی واگذار کند، در چنین شرایطی همه با یک سرگردانی مواجه می‌شوند و کار را به دیگری محول می‌کنند؛ اما تقویت نهادهای صنفی می‌تواند کمک موثری در این راه باشد و موجب شود که در درجه اول مسوولیت‌پذیری صنوف افزایش پیدا کند. او ادامه داد: واقعیت این است که سایت خانه سینما زمانی افتتاح شده که درخواست عمومی وجود نداشت؛ اما در آن زمان به نظر آمد که این مساله مهم است و لازم است که چنین سایتی طراحی شود، حال نیز احساس می‌کنیم که باید پرتالی درباره سینما داشته باشیم که این پرتال چه بودجه باشد و چه نباشد، سال آینده آماده می‌شود. مدیرعامل خانه سینما در پاسخ به سوالی که در ارتباط با بحث انحلال انجمن سینمای جوانان مطرح شده بود هم اظهار کرد: هدف اصلی این لایحه ارتقای جایگاه مدنی و قانونی خانه سینما است. از آنجا که خانه سینما جریانی صنفی است که حضورش وابسته به قوانین نیست، لازم است در برخی موضوعات تغییراتی صورت بگیرد. برخی از این تغییرات مربوط به داخل صنوف می‌شود و بخشی از آن هم به بیرون از خانه ربط دارد. بحث انحلال چند مجموعه از جمله انجمن سینمایی جوانان از مواردی بود که مطرح شدن آن در این لایحه تنش زیادی ایجاد می‌کرد، لذا ما در قالب جلسه‌ای با اعضای انجمن فیلم کوتاه به بررسی نقطه نظرات یکدیگر پرداختیم. او ادامه داد: البته از ابتدا هم قرار نبود که در این جلسه نتیجه‌ای حاصل شود بلکه تنها هدف ما بحث و بررسی نقطه نظرات موافق و مخالف بود که در نهایت هم بنده و بقیه به این نتیجه رسیدیم که بهتر است صبر کنیم و ببینیم که مجموعه تحولات چه مسیری را در پیش می‌گیرد؛ چرا که به هر حال این نظام، نام لایحه بر روی خود دارد و لازم است که لایحه از طریق دولت به مجلس ارائه شود که همین مساله سختی‌های خاص خود را دارد و ما به همین دلیل ترجیح دادیم که فعلا این بخش را مسکوت بگذاریم، البته بخش‌هایی از این لایحه را که مربوط به خود صنوف و خود خانه سینما می‌شود، در دست اجرا داریم.