جشنواره شعر فجر غزل خداحافظی خواند

نگاه سوم - سومین جشنواره شعر فجر پس از یک‌ماه سرانجام به پایان رسید.این جشنواره که با آغاز دهه فجر در مشهد آغاز به کار کرده بود با حضور محمدحسین صفارهرندی، وزیر فرهنگ و ارشاد و محسن پرویز، معاون فرهنگی در تالار وحدت تهران با تجلیل از برگزارکنندگان و داوران این جشنواره به اتمام رسید.

پس از نیم‌ساعت تاخیر، عباس سجادی به عنوان مجری روی صحنه آمد و از معاون فرهنگی وزیر ارشاد خواست تا توضیحاتی درباره عملکرد جشنواره ارائه کند.

محسن پرویز در این مراسم گفت: ما ۲۷ سال جشنواره شعر نداشتیم و این اتفاق درباره داستان هم افتاده است. بنیاد ادبیات داستانی به عنوان اولین کارش قرار است جشنواره مشابهی را برای داستان طراحی کند تا ما شاهد تقدیر از داستان‌نویسان انقلاب و کسانی که در این عرصه برای میهن‌مان زحمت کشیده‌اند، باشیم.

رییس شورای سیاستگذاری جشنواره بین‌المللی شعر فجر ادامه داد: جایگاه شعر در کشور والاست و کسانی که در این حوزه کار می‌کنند هم تعدادشان بالاست و تعداد بسیاری از این افراد هم شایسته تجلیل هستند.

معاون وزیر اضافه کرد: در جشنواره بحث تجلیل از شاعران انقلاب مطرح شد که با توجه به تعدد شاعرانی در حوزه شعر انقلاب در نقاط مختلف کشور زحمت کشیدند در نهایت یک فهرست ۱۵۰۰ نفره تهیه شد و به این نتیجه رسیدیم که از تعدادی از این افراد تجلیل کنیم.

وزیر ارشاد هم در این مراسم با بیان اینکه من تنها نقش دعاگو برای این جشنواره داشته‌ام، اذعان داشت: این کشور پر از شاعران برجسته با قریحه‌های ناب است و طبیعی است وقتی لیستی بخواهد از این شاعران تهیه شود زحمت زیادی دارد. او ادامه داد: به من گزارش شده که حتما کسانی که دارای شایستگی های زیادی هم هستند از قلم افتاده‌اند و من از این عزیزان می خواهم که عذر مرا بپذیرند.

صفارهرندی با بیان اینکه شعر کلامی است که می‌تواند اثر اعجاز گونه داشته باشد و طبیعتا بر حسب قوت و ضعف این نقش اعجاز گون می‌تواند متمایز باشد، گفت: یک واقعیتی در میان ما ایرانیان جا افتاده که از شعر به عنوان منطق و استدلال استفاده می‌کنیم، یعنی آنجا که شاعر می‌خواهد از منطق بگوید آن را با کلام شعر بیان می‌کند.

امروز با خودم فکر می‌کردم که اگر از شعر بی‌بهره بودیم، پای استدلالمان حتما بیشتر می‌لنگید، شعر چنین خاصیتی دارد و خیلی به محتوایش هم شاید بسته نباشد، گاهی یک شعری که منطقش شاید ناصحیح باشد وقتی بیان می‌شود در جا انداختن همان کلام نادرست موثر است.

او در پایان گفت: شعر انقلاب، شعری است که در کار ساختن آدم‌ها است و شعری که آدم‌ها را برای انقلاب‌های بزرگ روانه می‌کند. خوب است شعر ما همپای تحولات دنیا همراه شود؛ زیرا ظرفیتش را دارد و با اتفاقی که در سه‌سال گذشته افتاده، هر سال پررونق‌تر است. امیدواریم که شاهد جایگاه حقیقی شعر فارسی و ایرانی توسط همه آحاد مردم باشیم.

بعد از شعر خوانی دو شاعر میهمان از تاجیکستان و لبنان و شعر خوانی چند شاعر جوان ایرانی، علی معلم دامغانی دبیر جشنواره پشت میکروفون حاضر شد و ضمن ارائه گزارشی از برگزاری جشنواره با سپاسگزاری از وزیر و معاون فرهنگی ارشاد خواند:

هلا ز پشت یلان هر چه هست این هاییم

اگر گسسته اگر جمع آخرین هاییم

معلم دامغانی ادامه داد: امروز از این‌سو و آن‌سوی ایران شاعران جمع‌اند. نخست باید از خدمات ۳۰ساله رهبر انقلاب که در معیت شاعران بودند، سپاسگزاری کرد و پس از آن باید از مقام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (محمدحسین صفار هرندی) و معاون او (محسن پرویز) که از سلسله خود ماست، سپاسگزار بود.

پس از علی معلم دامغانی، فاضل نظری دبیر علمی جوان جشنواره که متولد ۱۳۵۹ است به ایراد بیانیه هیات داوران پرداخت.

او درباره جشنواره سوم شعر گفت: امسال، بخش شعر جوان به صورت رقابتی برگزار شد و چهره‌های نام‌آشنای نقد و شعر از میان ۴۶۰ اثر، ۵۶ نفر را به بخش مسابقه فرستادند که ۲۵ شاعر در بخش‌های کهن و سنتی، ۲۲ شاعر در بخش آزاد و نیمایی و ۹ شاعر در بخش کودک و نوجوان رقابت کردند و در نهایت، ۱۲ نفر به عنوان برگزیدگان معرفی شدند.

وی همچنین بیانیه‌ هیات‌داوران را خواند که در بخشی از آن آمده بود: هیات‌داوران آثار ارسال‌شده به جشنواره را بررسی کردند؛ نه شاعران آنها را. چنان‌چه از شاعرانی پیش‌تر شعرهای بهتری منتشر شده بود؛ اما به جشنواره، شعر درخوری ارسال نشده بود و این مدنظر قرار گرفت.

نظری سپس از رقابتی شدن هر دو بخش عمومی و جوان جشنواره از سال آینده خبر داد.

در پایان این مراسم برگزیدگان بخش جوان جوایز خود را با حضور محمدحسین صفارهرندی، محسن پرویز، علی معلم دامغانی، مصطفی امیدی - دبیر اجرایی جشنواره - و فاضل نظری دریافت کردند.

نکته قابل توجه در میان تقدیر شدگان نام برگزارکنندگان در میان آنها و نام حاج سعید حدادیان مداح مشهور در این میان بود.

در این مراسم همچنین محمدمهدی سیار، ابراهیم اکبری دیزگاه، حسین جنتی، نظام قاسم از تاجیکستان و علی نورالدین - شاعر و استاد زبان فارسی دانشگاه لبنان - به شعر خوانی پرداختند.

برگزیدگان سومین جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش‌های پیشکسوت، جوان و شعر امروز انقلاب اسلامی معرفی شدند که بخش جوان با ارسال اثر همراه بود.

حسین آهی، حسین اسرافیلی، ساعد باقری، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، مصطفی رحماندوست، حمید سبزواری، بهمن صالحی، قادر طهماسبی، محمدرضا عبدالملکیان، احمد عزیزی، علیرضا قزوه، محمود شاهرخی، مشفق کاشانی، عبدالجبار کاکایی، محمدجواد محبت، جواد محقق، محمدرضا محمدی نیکو، سهیل محمودی، علی معلم دامغانی، علی موسوی گرمارودی، یوسفعلی میرشکاک، سیمین‌دخت وحیدی، فاطمه راکعی، خسرو احتشامی، عباس باقری، محمدعلی بهمنی، بیوک ملکی، ضیاء‌الدین ترابی، محمدرضا سهرابی‌نژاد و زکریا اخلاقی ۳۰ شاعر برگزیده بخش تجلیل از شاعران پیشکسوت انقلاب هستند.

علی معلم دامغانی، سیدعلی موسوی گرمارودی، مرتضی امیری اسفند‌قه، عباس مشفق کاشانی و فاضل نظری داوران بخش پیشکسوت (غیررقابتی) این دوره از جشنواره شعر فجر بودند.

برگزیدگان بخش جوان جشنواره شعر فجر نیز در سه بخش کهن و سنتی، نیمایی و سپید و کودک و نوجوان معرفی شدند.

در بخش شعر کهن و سنتی، برگزیدگان به این شرح معرفی شدند: حسین جنتی از ورامین، استان تهران و محمدمهدی سیار از استان فارس (اول)؛ علیرضا بدیع از نیشابور، استان خراسان رضوی و محمدجواد شاهمرادی (آسمان) از استان اصفهان (دوم)؛ و مهدی مظاهری خورزنی از استان تهران و مهدی فرجی،‌ کاشان، استان اصفهان (سوم).

در بخش شعر نیمایی و سپید نیز نفرات برتر به این شرح‌اند: ابراهیم اکبری دیزگاه از استان قم، مجید سعدآبادی از استان تهران و علیرضا لبش از استان قم.

همچنین در بخش شعر کودک و نوجوان، نفر برتر بخش نوجوان، حسین تولایی از استان تهران است و نفرات برتر بخش کودک، مریم زندی از ملایر، استان همدان و مریم هاشم‌پور از استان تهران هستند.