عقب‌نشینی غرب از موضع تعلیق

دنیای اقتصاد- به گفته البرادعی تنها مجازات‌ها برای متقاعد کردن ایران برای توقف غنی سازی اورانیوم کافی نیست و آنچه نیاز است، گفت‌وگوی بیشتر بین‌المللی است.البرادعی هشدار داد که هر گونه حمله به‌ایران، خاورمیانه را به گلوله‌ای آتشین بدل خواهد کرد. هشدار مجدد البرادعی نسبت به اقدام نظامی علیه ایران

تاکید بان کی مون، چورکین و خلیل‌زاد بر استفاده از روش‌های دیپلماتیک

دنیای اقتصاد- در حالی که روز جمعه روزنامه نیویورک تایمز آمریکا از رزمایش یک روزه رژیم صهیونیستی خبر داد و به نقل از مقام‌های آمریکایی این رزمایش را تمرین نظامی اسرائیل به منظور آمادگی برای حمله هوایی به تاسیسات اتمی ایران تفسیر کرد، محمد البرادعی مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: در صورتی که به ایران حمله نظامی شود، استعفا خواهد کرد.

در همین حال بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد نیز تاکید کرد که ادبیات خشونت‌آمیز کمکی به حل مساله هسته‌ای ایران نمی‌کند.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی نسبت به هر گونه حمله احتمالی نظامی علیه ایران هشدار داد و گفت که در صورت حمله به ایران از سمت خود استعفا خواهد کرد. البرادعی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه اظهار کرد: هر گونه حمله نظامی به ایران، منطقه خاورمیانه را به گلوله‌ای آتشین بدل خواهد کرد و باعث می‌شود تا تهران طرحی فوری برای ساخت سلاح هسته‌ای آغاز کند. البرادعی افزود: به عقیده من اقدام نظامی از هر چیز ممکنی بدتر خواهد بود، هر گونه حمله نظامی به ایران ، این کشور را در عزم خود برای دستیابی به قدرت هسته‌ای مصمم‌تر خواهد کرد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: اگر حمله نظامی صورت گیرد، بدین معنا خواهد بود که ایران اگر پیشتر نیز در حال ساختن تسلیحات اتمی نبوده، طرح فوری را با موافقت همه ایرانیان حتی ایرانیانی که در غرب به سر می‌برند، برای تولید تسلیحات اتمی آغاز می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: به اعتقاد من آنچه امروز در ایران مشاهده می‌کنم خطری«بزرگ و محسوس» نیست. از این رو، اگر در اوضاع کنونی به ایران حمله نظامی بشود، قادر نخواهم بود کارم را ادامه دهم. البرادعی همچنین بر گفت‌وگوهای بیشتر بین‌المللی برای حل موضوع هسته‌ای ایران تاکید کرد و مجازات‌ها را در این راستا کافی ندانست.

وی خاطرنشان کرد: تنها مجازات‌ها برای متقاعد کردن ایران برای توقف غنی سازی اورانیوم کافی نیست و آنچه نیاز است، گفت‌وگوی بیشتر بین‌المللی است. دبیرکل سازمان ملل نیز با تاکید بر حل موضوع هسته‌ای ایران از راه گفت‌وگو و به دور از سخنان تحریک آمیز گفت: زبان زور و خشونت هرگز نمی‌تواند به حل چنین مسائل بسیار پیچیده‌ای کمکی کند. بان‌کی مون در گفت‌وگو با شبکه خبری العربیه در پاسخ به سوالی درباره سخنان تهدید آمیزشائول موفاز، معاون ایهود اولمرت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران که انتقادات وسیعی را در محافل داخلی این رژیم علیه وی برانگیخت، گفت: ما تمایل داریم که بتوانیم پرونده هسته‌ای ایران را از راه مسالمت‌آمیز و گفت‌وگو و به دور از سخنان تحریک‌آمیز حل و فصل کنیم. موفاز، وزیر حمل‌و‌نقل رژیم صهیونیستی طی اظهاراتی گفته بود: چنانچه ایران از برنامه‌های هسته‌ای خود دست بر ندارد، حمله به این کشور اجتناب ناپذیر است. بان کی مون در ادامه سخنان خود افزود: توسل به ادبیات خشونت‌آمیز هرگز کمکی به حل چنین مسائل بسیار پیچیده‌ای نمی‌کند.

بر اساس این گزارش، نماینده روسیه در سازمان ملل نیز تاکید کرد: تهدید ایران به اقدام نظامی در زمینه برنامه هسته‌ای‌اش می‌تواند در روند جدیدی که گروه ۱+۵ برای حل بن‌بست پرونده هسته‌ای ایران اتخاذ کرده‌اند، اختلال ایجاد کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، ویتالی چورکین نماینده روسیه در سازمان ملل روز جمعه در جمع خبرنگاران از اظهارنظر درباره گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز که به نقل از برخی مقامات آمریکا نوشت رزمایش نظامی اخیر رژیم صهیونیستی ظاهرا تمرینی برای یک حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران بوده است، خودداری کرد، اما گفت که تهدید به اتخاذ زور علیه ایران یا تلاش برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران در خارج از شورای امنیت سازمان ملل یک عامل «حواس‌پرتی» خواهد بود که می‌تواند مذاکرات حساس با ایران را دچار مشکل کند. نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: هرگونه تلاشی برای استفاده از زور در این موقعیت نتایج بسیار معکوس خواهد داشت.

چورکین افزود: هرگونه اتفاقی که در خارج از این استراتژی مشترک (شش قدرت جهانی) رخ دهد، برای مثال تهدید استفاده از زور علیه ایران یا گفت‌وگو درباره تحریم‌های یک‌جانبه علیه تهران، می‌تواند توجهات را از روند مذاکرات منحرف کند. وی تاکید کرد که با توجه به حرکت جدید اتخاذ شده در قبال ایران به طور فرضی این امکان وجود دارد که «سرانجام به یک نتیجه دیپلماتیک و سیاسی برای حل مساله هسته‌ای ایران دست یابیم».

در همین حال، کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به نقش مهم ایران در خاورمیانه و فعالیت‌های صلح‌‌آمیز گفت: کاری که ما در حال حاضر باید انجام دهیم این است که بار دیگر به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اعتماد کنیم. بنیتا فرور والدنر کمیسر روابط خارجی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با روزنامه السفیر گفت: ما باید به موضعی چشم بدوزیم که در آن ایران از همکاری جامعه جهانی برخوردار شود و در مقابل درباره صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌ خود نیز ضمانت‌هایی را ارائه دهد. همچنین شان مک‌کورمک، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه در یک کنفرانس خبری گفت: اگرچه دولت جورج بوش، رییس‌جمهور آمریکا هیچ گزینه‌ای را در برخورد با ایران از روی میز برنداشته است، اما به دنبال کردن مسیر دیپلماتیک ادامه می‌دهد و معتقد است دیپلماسی تاثیر‌گذار خواهد بود.

مک‌کورمک با خودداری از اظهارنظر درباره اینکه آیا آمریکا با هرگونه حمله هوایی رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای ایران مخالف است یا از آن حمایت می‌کند؟ گفت: شما باید با دولت اسرائیل درباره رزمایش‌ها و هدف نهایی آن رزمایش‌ها صحبت کنید. زلمای خلیل‌زاد، سفیر آمریکا در سازمان ملل نیز روز جمعه در پاسخ به سوال خبرنگاران درخصوص واکنش به گزارش های رسانه‌ها مبنی بر این که مانور نظامی اخیر رژیم صهیونیستی تمرینی برای اقدام نظامی علیه ایران بوده است، گفت: ما در فاز دیپلماسی قرار داریم. ما راه‌حل دیپلماتیک این مساله را خواستاریم. براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، خلیل‌زاد گفت: در حال حاضر ما در فاز دیپلماسی قرار داریم و این چیزی است که برای آن اعمال فشار می‌کنیم؛ ما یک راه‌حل دیپلماتیک را برای این مساله می‌خواهیم صادقانه بگویم توپ در زمین ایران است.

اولمرت: هرگز ایران را تهدید نکردم

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هرگونه تهدید نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته‌ای ایران را رد کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، ایهود اولمرت نخست وزیر رژیم صهیونیستی در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی بی.بی.سی عربی گفت:‌ این من هستم که از جانب دولت اسرائیل صحبت می‌کنم و هرگز تهدیدی درباره حمله به تاسیسات ایران نکردم، اما تاکید می‌کنم که ایران در حال تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای است و این خطرناک است. وی افزود: با این حال ما آغازکننده هیچ حمله‌ای علیه ایران نخواهیم بود. بر پایه این خبر، زمانی که مجری بی.بی.سی از ایهود اولمرت خواست تا دلیلی برای این ادعای خود بیان کند، وی تنها به این جمله اکتفا کرد: تمام اخباری که به ما می‌رسد موید این مطلب است. این مصاحبه در پی آن انجام گرفت که مطبوعات صهیونیستی روز جمعه اعلام کردند که نیروی هوایی ارتش این رژیم طی ماه جاری تمرینات گسترده‌ای را برای حمله احتمالی به تاسیسات هسته‌ای ایران انجام داده‌‌اند.