همین قدر روشنایی کافی است!

محمود دولت آبادی ،بهرام بیضایی، سیمین بهبهانی در مراسم جایزه «روزی روزگاری»

عکس: حمید جانی‌پور

نگاه سوم- «حافظ خیاوی» و «جان بارت» به ترتیب بابت نوشتن مجموعه داستان «مردی که گورش گم شد» و رمان «اپرای شناور» برندگان بخش رقابتی دومین جایزه ادبی روزی روزگاری شدند. دیشب طی مراسمی از برگزیدگان دومین دوره جایزه ادبی روزی روزگاری در سه بخش رقابتی، نظرسنجی و تقدیری تجلیل به عمل آمد.

بخش رقابتی این جایزه شامل سه بخش مجموعه داستان ایرانی، رمان ایرانی و مجموعه داستان و رمان غیرایرانی بود که امسال به دلیل به حد نصاب نرسیدن تعداد رمان ایرانی در سال ۸۶، این بخش برگزار نشد.

در بخش مجموعه داستان ایرانی سه کتاب؛

* آن گوشه دنج سمت چپ، نوشته مهدی ربی از نشر چشمه، گوساله سرگردان نوشته مجید قیصری از نشر افق و مردی که گورش گم شد نوشته حافظ خیاوی از نشر چشمه موفق شدند لوح تقدیر دریافت کنند.

از این میان مجموعه داستان مردی که گورش گم شد نوشته حافظ خیاوی برنده تندیس دومین دوره جایزه ادبی روزی روزگاری شد.

فرشته احمدی، شهلا زرلکی، ارسلان فصیحی، امیر احمدی آریان، امیرحسین خورشیدفر و لادن نیک‌نام، داوران بخش رمان و مجموعه داستان ایرانی بودند.

اما در بخش مجموعه داستان و رمان غیرایرانی مترجم سه اثر به نیابت از نویسندگان آن‌ها لوح تقدیر گرفتند:

اپرای شناور نوشته جان بارت ترجمه سهیل سمی از نشر ققنوس، بائودولینو نوشته امبرتواکو با ترجمه رضا علیزاده از نشر روزنه و دم را دریاب اثر سال بلو با ترجمه بابک تبرایی از نشر چشمه.

از این میان اپرای شناور نوشته جان بارت برنده تندیس این بخش شد. پس از اهدای تندیس این بخش پیام جان بارت به این جایزه قرائت شد که در آن، این نویسنده خواستار رعایت قانون کپی‌رایت در ایران شد.

رضا سیدحسینی، کاوه میرعباسی، مدیا کاشیگر، موسی اسوار، مژده دقیقی، اسدالله امرایی، فروغ پوریاوری و علی عبداللهی، اعضای هیات داوران در این بخش بودند.

در بخش نظرسنجی دومین دوره جایزه ادبی روزی روزگاری رمان جدید خالد حسینی، «هزاران خورشید تابان» با ترجمه مهدی غبرایی به عنوان توصیه اول کتاب‌فروشان برای داستان‌خوانی و «ها کردن» نوشته پیمان هوشمندزاده به عنوان انتخاب اول نخبگان غیرنویسنده برگزیده شدند. تندیس‌های این بخش به ناشران این دو کتاب یعنی به ترتیب به محمدعلی جعفریه (نشر ثالث) و حسن کیاییان (نشر چشمه) اهدا شد.

در بخش تقدیری، جمال میرصادقی به خاطر نقش توامان و ماندگارش در آفرینش آثار داستانی و یک عمر تلاش در تدریس اصول داستان‌نویسی و سهم انکارناپذیرش در تربیت نسلی از داستان‌نویسان امروز تجلیل و تقدیر شد.

رضا سیدحسینی در سخنانی درباره میرصادقی گفت: «جمال در طول سال‌های زندگی‌اش به هر آن‌چه که گفته اعتقاد داشته است؛ او معتقد است داستان‌نویس را می‌توان تربیت کرد و واقعا در این راه تلاش کرده است.»

همچنین از بهرام بیضایی برای ۵۰ سال تلاش در زمینه ادبیات نمایشی تجلیل شد. حمید امجد، محمد چرم‌شیر و محمد رحمانیان در سخنانی از بیضایی و فعالیت‌هایش در حوزه‌های مختلف گفتند.

بیضایی سپس پشت تریبون قرار گرفت و اظهار داشت: «در ایران نمایش‌نامه‌نویسی جزو ادبیات نبود، اما بزرگانی چون اکبر رادی کوشیدند تا نمایش‌نامه را در حیطه ادبیات قرار دهند.»

بابک احمدی، عنایت سمیعی، سیمین بهبهانی، محمدرضا شفیعی کدکنی، جواد مجابی، مهدی غبرایی، ارسلان فصیحی، محمود دولت‌آبادی، سروش صحت، میترا الیاتی، اسدا... امرایی، یعقوب یادعلی، مصطفی اسلامیه، بلقیس سلیمانی، کامبیز درم‌بخش، امید روحانی، منوچهر حسن‌زاده (مدیر انتشارات مروارید)، مژده دقیقی، نگار اسکندرفر و علیرضا بهنام از شرکت‌کنندگان این مراسم بودند.

مراسم دیشب در حالی برگزار شد که در حین سخنرانی بهرام بیضایی، برق تالار قطع شد و مراسم در خاموشی به پایان یافت. بیضایی در پایان سخنانش زیر نور تلفن‌های همراه حضار گفت: «همین‌قدر روشنایی کافی است و در طول این سال‌ها هم بیش از این سهم تئاتر نبوده است.»