سید یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر جدید پاکستان با مشکلات فراوانی روبه‌رو است. گیلانی ۵۵ ساله که اواخر ماه گذشته میلادی به دفتر نخست‌وزیری وارد شده است می‌گوید: از زمان تصدی این پست برقراری قانون و اجرای آن را اولویت برنامه‌های خود قرار داده است، چرا که کشورش را گرفتار موجی فراگیر از بی‌نظمی و بی‌قانونی می‌بیند که موجب افزایش حملات تروریستی و به‌ویژه زنجیره‌ای بی‌پایان از عملیات انتحاری شده است؛ عملیاتی که اواخر دسامبر گذشته جان بی‌نظیر بوتو، رهبر حزب حامی وی یعنی حزب مردم را گرفت. گیلانی به رغم اخبار اخیر (درباره آزادی صوفی محمد یکی از فرماندهان طالبان) احتمال هر گونه مذاکره با گروه‌های شبه‌نظامی تروریستی را که در حاشیه مرزی پاکستان و افغانستان هستند رد می‌کند و می‌گوید: با این گروه‌های افراطی چه افغانی، چه پاکستانی و چه خارجی مذاکره نمی‌کند اما در عین حال معتقد است که توسل به شیوه‌های نظامی (سیاستی که مشرف در هفت سال گذشته در پیش گرفته بود) آخرین راه حل است که باید پس از آزمودن تمام گزینه‌های دیگر به آن روی آورد. او می‌گوید گام اولش در این راه رونق دادن به وضعیت اقتصادی و بهبود معیشت مردم در این مناطق محروم (مرزی) است.

گیلانی عضوی جوان از خاندانی کهن است که حدود ۵۰۰ سال پیش از سوریه امروز به شبه ‌قاره هند مهاجرت کرده‌اند. خاندان گیلانی که معتقدند تبارشان به حضرت محمد می‌رسد، نه فقط از ملاکان متمول ملتان (ناحیه‌ای در مرکز استان پنجاب) محسوب می‌شوند بلکه نفوذ مذهبی بسیاری نیز در بین مردم این ناحیه و شیعیان دیگر نقاط پاکستان دارند.

او نیز مانند بسیاری دیگر از پاکستانی‌ها با حملات یک جانبه ایالات متحده و عملیات نظامی ارتش این کشور در خاک پاکستان (به منظور مبارزه با تروریست‌ها) مخالف است. گیلانی در سخنانش به کوشش پارلمان برای سلب برخی اختیارات از رییس‌جمهور مانند اختیار انحلال دولت اشاره می‌کند و می‌گوید در تلاش است قضات سابق دیوان عالی را که مشرف طی وضعیت فوق‌العاده در نوامبر گذشته از کار برکنار کرد، در مقام خودشان ابقا کند. او که اکنون در خانه ویلایی نخست‌وزیر ساکن شده، در اتاقی مشرف به تپه‌ای درختکاری شده بر فراز اسلام‌آباد به خبرنگار نیوزویک می‌گوید که روابط خوبی با ژنرال اشفاق پرویز کیانی، فرمانده ارتش دارد و او را به عنوان سربازی کاملا حرفه‌ای می‌ستاید.

دولت نوپای شما با مشکلات بی‌شماری روبه‌رو است: تروریسم، افراط‌گرایی، بحران‌های مالی و اقتصادی، کمبود منابع انرژی و مواد غذایی و تورم. در این شرایط اولویت برنامه شما چیست؟

به شخصه معتقدم که ثبات سیاسی راهی است برای رسیدن به ثبات اقتصادی. اولویت من برقراری نظم و قانون در کشور است بنابراین پیش از هر چیز باید افراط‌گرایی و تروریسم را خنثی کنیم. این در واقع همان چیزی است که اقتصاد ما را تحت تاثیر خودش قرار داده است. نظم و قانون در جذب سرمایه خارجی موثر است و فقدان آن به لحاظ داخلی تاثیری مخرب دارد چرا که دولت را وادار می‌کند هزینه گزافی را صرف مسائل دفاعی کند.

ادامه دارد