دنیای اقتصاد- اعمال تحریم‌های جدید از سوی چند دولت غربی علیه سیستم بانکی و صنعت نفت ایران، با واکنش مقامات عالی رتبه کشورمان مواجه شد؛ علی لاریجانی، رییس مجلس در این‌باره گفت: آنها یک گام برداشته‌اند و ایران هم حتما گام‌هایی برخواهد داشت، غربی‌ها نباید تصور کنند که این رفتارهایشان بدون پاسخ است؛ وی افزود: ما در روابط با کشورهایی که این‌گونه رفتار‌ها را داشته باشند، تجدید‌نظر خواهیم کرد. رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه نیز با تاکید بر «بی‌نتیجه» و «تجربه شده» بودن این تحریم‌ها گفت: ما در سال‌های گذشته راسا سطح روابط تجاری و اقتصادی با این کشورها را در پایین‌ترین حد ممکن رسانده بودیم و این اقدامات تاثیری بر حرکت و رفتار اقتصادی و تجاری ایران نخواهد داشت. دولت‌های انگلیس، آمریکا، فرانسه و کانادا دوشنبه شب گذشته با اعمال دور تازه‌ای از تحریم‌ها، تلاش کردند نظام بانکی و صنعت نفت ایران را تحت تاثیر قرار دهند. انگلیس اقدام به تحریم بانک مرکزی ایران کرد و آمریکا نیز نام این بانک را در فهرست «متهمان مهم پولشویی بین‌المللی» قرار داد. واشنگتن همچنین تحریم‌هایی را علیه صنعت پتروشیمی ایران تدارک دید. همزمان، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با تصویب قطعنامه‌ای علیه وضعیت حقوق بشر ایران تلاش برای اعمال فشار بر کشورمان را ادامه داد. پاسخ مقامات ایران به تشدید تحریم نظام بانکی و صنعت نفت

غرب منتظر واکنش ایران باشد

دنیای‌اقتصاد- مجید اعزازی: تحریم بانک مرکزی ایران از سوی انگلیس، و قرار دادن نام این بانک و سایر بانک‌های کشورمان در فهرست متهمان مهم پولشویی بین‌المللی از سوی آمریکا، همچنین اعمال تحریم‌های جدید علیه صنایع گاز و نفت ایران و صدور قطعنامه حقوق بشری علیه تهران در مجمع عمومی سازمان ملل واکنش مقامات تهران را در پی داشته است. علی لاریجانی رییس قوه مقننه در این رابطه گفته است: غربی‌ها نباید تصور کنند که رفتارهای آنها بدون پاسخ است و ما در روابط با کشورهایی که این‌گونه رفتار‌ها را داشته باشند، تجدید‌نظر خواهیم کرد.

رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه نیز تحریم‌ها را اقدامی بی‌نتیجه و تجربه شده دانسته و گفته است: کاهش روابط تجاری با انگلیس و آمریکا از سوی ایران در سال‌های گذشته نشانگر این است این اقدامات تاثیری بر حرکت جمهوری اسلامی ایران و رفتار اقتصادی و تجاری آن نخواهد داشت. وی در رابطه با قطعنامه حقوق بشری علیه تهران نیز با اشاره به موارد نقض حقوق بشر در کشورهای افغانستان و عراق از سوی آمریکا و انگلیس گفته است: متاسفانه بحث حقوق بشر به یک موضوع سیاسی و ابزاری در اختیار کشورهای سلطه‌گر و زورگوی امروز در غرب تبدیل شده است.

تجدیدنظر در روابط

علی لاریجانی رییس مجلس با اشاره به اخبار رسیده در رابطه با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: به هر حال آنها یک گام برداشته‌اند و ایران هم حتما گام‌هایی برخواهد داشت و ما در روابط با کشورهایی که این گونه رفتار‌ها را داشته باشند، تجدید‌نظر خواهیم کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، لاریجانی روز سه‌شنبه در حاشیه برگزاری مراسم یادبود شهدای جهاد خودکفایی سپاه در جمع خبرنگاران افزود: من قبلا هم در این باره صحبت کرده بودم که این رفتاری که برخی از کشورها مثل آمریکا و انگلیس دنبال می‌کنند، نشات گرفته از یک نوع عقب‌افتادگی است. وی افزود: حادثه‌ای در مساله هسته‌ای ما رخ نداده بود که جدید باشد پس منشا آن باید جای دیگری باشد؛ در اطراف هرچه نگاه می‌کنیم، منشا اصلی را در مسائلی که در منطقه رخ داده و عملا دیکتاتورهای دست نشانده آنها زمین خورده است، می‌بینیم.رییس مجلس تصریح کرد: تحریم بانک مرکزی ایران [از سوی انگلیس و کانادا] یک لجبازی با ملت‌ها است؛ انقلاب اسلامی نقش کانونی دارد و پیام‌هایی داشته که دیکتاتورهای به زمین نشانده را به زمین زده است. لاریجانی ادامه داد: اما این اقدام اخیر آنها مقداری هم مربوط است به تقلاهایی که در شورای امنیت یا آژانس داشته‌اند و خیلی هم موفق نبوده‌اند. درست است که غرب یک قطعنامه علیه ما صادر کرد، اما همین قطعنامه هم پرمحتوا نبود.رییس مجلس همچنین گفت: در مورد این کاری که آنها در حال انجام دادن هستند، تصور نکنند که بدون پاسخ است و قطعا ایران در روابطش با کشورهایی که اینگونه رفتارها را داشته باشند، تجدیدنظر خواهد کرد و ما هم در مجلس این مساله را به زودی بررسی خواهیم کرد.

رابطه تجاری چندانی نداشتیم

رامین مهمانپرست نیز دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در واکنش به تشدید تحریم‌ها علیه ایران در روزهای اخیر از سوی آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی گفت: اقدامی که برخی از کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در رابطه با دشمنی با ملت ما دنبال می‌کنند، اقدامی بی‌نتیجه و تجربه شده است. متاسفانه انگلستان با پیروی کورکورانه از سیاست‌های مقامات آمریکایی، ضعف سیاست خارجی خود را نشان می‌دهد.

وی افزود: همه می‌دانند، ظرف سال‌های گذشته به دلایل مختلف تصمیم مقامات جمهوری اسلامی و شرکت‌ها و وزارتخانه‌های اقتصادی و تجاری ما بر این قرار گرفت تا سطح روابط تجاری و اقتصادی خود را با این کشورها در پایین‌ترین حد ممکن برسانیم و در کنار آن، روابط تجاری را با سایر کشورها افزایش دهیم.

سخنگوی وزارت خارجه اینگونه اظهارات و اقدامات را تبلیغاتی و در راستای جنگ روانی برشمرد و افزود: آنچه نشانگر روابط تجاری و اقتصادی ما با این کشورها بوده است، دلیل بر این است که این اقدامات تاثیری بر حرکت جمهوری اسلامی ایران و رفتار اقتصادی و تجاری آن نخواهد داشت. وی در عین حال خبر داد که حجم روابط تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها ظرف ماه‌های گذشته سال ۹۰ بیش از ۳۶ درصد افزایش یافته است.

حقوق بشر؛ ابزار سلطه گران

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در واکنش به قطعنامه حقوق بشر در مجمع سازمان ملل علیه ایران علیه کشورمان با بیان اینکه ۸۶ کشور نسبت به وضعیت حقوق بشر در کشورمان رای منفی دادند، اظهار کرد: متاسفانه بحث حقوق بشر به یک موضوع سیاسی و ابزاری در اختیار کشورهای سلطه‌گر و زورگوی امروز در غرب تبدیل شده است. وی افزود: اگر قرار باشد که بحث حقوق بشر به صورت جدی، عادلانه و بیطرفانه رسیدگی شود باید به جنایات آمریکایی‌ها در کشورهای مختلف پرداخته شود. هنوز جنایاتی که آمریکایی‌ها در حق مردم ژاپن کردند و صدها هزار نفر را با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای از بین بردند فراموش نشده است. هنوز جنایات مزدوران آمریکایی در قبال مردم عراق و افغانستان فراموش نشده است. وی با اشاره به جنایات جنگی رژیم صهیونیستی که توسط گزارشگران سازمان ملل محکوم شد، گفت: آمریکا و کشورهای غربی حتی جرات نکردند این جنایات را محکوم کنند. هنوز داستان گوآنتانامو فراموش نشده است. مقامات آمریکایی زشت‌ترین رفتار را در شکنجه افراد مختلف در گوآنتانامو داشتند. آقای اوباما قصد داشت، گوآنتانامو را ببندد، اما شاهدیم اراده‌ای که بر مقامات آمریکایی حاکم است مبنی بر ادامه این شکنجه‌ها و رفتارهای غیر انسانی است.

جرات تعدی ندارند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به تازگی از حمله به ایران سخن گفته است، با بیان اینکه اظهارات مقامات رژیم صهیونیستی ارزش پاسخگویی ندارد، گفت: این رژیم در بدترین شرایط ممکن قرار گرفته و هیچ زمانی مثل الان این رژیم تحت فشار و انزوا قرار نداشته است.

مهمانپرست با بیان اینکه این رژیم نامشروع و برخی مقامات آن اظهاراتی را مطرح می‌کنند تا ظاهرا خودشان را از وضعیت بدی که در آن گرفتار شده‌اند نجات دهند، اظهار کرد: آنها با این گونه جملات ابراز وجود می‌کنند. فکر نمی‌کنیم در بین هیچ کدام از مقامات رژیم صهیونیستی چنین جرات و شهامتی وجود داشته باشد که نسبت به ملت بزرگ ما کمترین تعدی را داشته باشند. وی تصریح کرد: اگر مقامات رژیم صهیونیستی دچار چنین اشتباهی شوند، نتیجه این اقدامات برای آنها مشخص نخواهد بود.

انتقاد شدید از آمانو

مهمانپرست در خصوص انتشار اسامی دانشمندان ایرانی از سوی آژانس اتمی در تازه ترین گزارش خود گفت: اینکه چرا آژانس و مدیرکل آن در گزارش‌های خود به اسامی دانشمندان هسته‌ای ایران اشاره می‌کند برای افکار عمومی ما و دنیا این سوال وجود دارد که چرا مدیر کل اطلاعات محرمانه کشورها را بر خلاف وظایف و تعهداتش به اطلاع سایر کشورها می‌رساند؟چه ارتباطی بین اعلام اسامی دانشمندان هسته‌ای ما و ترور آنها توسط مزدوران رژیم صهیونیستی وجود دارد؟ متاسفانه مدیر کل آژانس مسیر اشتباهی را طی و با رفتار سیاسی خود جایگاه حقوقی آژانس را بی اعتبار می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه افزود: آقای آمانو باید متوجه باشد که هم شخصیت حقیقی و هم حقوقی خود را زیر سوال می‌برد. متاسفانه فردی که به لحاظ شخصیت حقوقی از اتباع کشور ژاپن است که بزرگ‌ترین قربانی سلاح‌های اتمی بوده و تنها کشوری بوده که صدها هزار نفر از مردم آن قربانی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای شده‌‌اند در اختیار سیاست‌های مقامات آمریکایی قرار گرفته که همین کشور (آمریکا) بزرگ‌ترین جنایت اتمی را در حق مردم ژاپن انجام داده است. وی ادامه داد: آقای آمانو و آژانس به جای اینکه در مسیر اهداف سیاسی نامشروع آمریکایی‌ها و برخی کشورهای غربی قرار گیرند باید به وظیفه اصلی خود یعنی خلع سلاح‌ هسته‌ای عمل کنند.

طرح ۲ فوریتی برای کاهش روابط با انگلیس

در همین حال، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از ارائه طرحی با قید دوفوریت در آینده‌ای نزدیک برای کاهش روابط تهران - لندن خبر داد. علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس تصریح کرد: با توجه به مواضع خصمانه دولت انگلیس علیه ملت ایران و جمهوری اسلامی و با توجه به اینکه این مواضع به هیچ وجه متناسب با رابطه در سطح سفیر بین تهران و لندن نیست، در آینده‌ای نزدیک در صحن علنی مجلس طرحی با قید دو فوریت برای کاهش سطح سیاسی روابط ایران با انگلیس به کاردار و به حداقل رساندن مجموعه همکاری‌های اقتصادی، تجاری و فرهنگی مطرح می‌شود.

تحریم‌های جدید غرب علیه ایران

آنچنان که خبرگزاری مهر به نقل از بی.بی.سی گزارش داده است، آمریکا و متحدان غربی این کشور در اقدامی هماهنگ با وضع تحریم‌های جدید علیه نظام بانکی و صنایع پتروشیمی، نفت و گاز ایران، فشار خود بر برنامه هسته‌ای ایران را افزایش داده‌اند. باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه با امضای یک فرمان اجرایی، برای نخستین بار صنعت پتروشیمی ایران را هدف تحریم‌های اقتصادی آمریکا قرار داد. باراک اوباما در اظهاراتی بی‌پایه و اساس مدعی شد ایران راه انزوا را انتخاب کرده است. علاوه بر این، تحریم‌های خصمانه آمریکا در اقدامی سوال‌برانگیز نام ایران را به عنوان یکی از متهمان به پولشویی اعلام کرده است. پیش از اعلام این خبر به وسیله وزیران خارجه و دارایی آمریکا، بریتانیا از اعمال تحریم‌های جدید خود علیه نظام بانکی ایران خبر داده بود. به گفته جرج آزبورن، وزیر دارایی بریتانیا این کشور در اقدامی بی‌سابقه تمام مبادلات مالی با همه بانک‌های ایران از جمله بانک مرکزی این کشور را متوقف کرده است. فرانسه نیز از وضع محدودیت‌های جدید علیه نظام بانکی و صنایع انرژی ایران خبر داد و از اعضای اتحادیه اروپا، آمریکا، ژاپن و کانادا خواست که ضمن مسدود کردن دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی، به معاملات نفتی با آن پایان دهند. دولت کانادا نیز دوشنبه اعلام کرد، صادرات تجهیزات مربوط به پتروشیمی و صنایع نفت و گاز را به ایران ممنوع کرده است. بر این اساس، شرکت‌های کانادایی از این پس نمی‌توانند تجهیزاتی را که به کار صنایع انرژی ایرانی بیاید به این کشور صادر کنند. دوشنبه شب هم در اقدامی هماهنگ هیلاری کلینتون و تیموتی گایتنر، وزیران خارجه و خزانه داری آمریکا در برابر خبرنگاران در واشنگتن حاضر شدند تا آنها را از تصمیم جدید دولت اوباما مطلع کنند. علت این کار افزایش فشار بر سیستم مالی ایران از طریق نگران کردن کشورهای طرف معامله با آن اعلام شد. به گفته گایتنر، آمریکا برای اولین بار تمام بخش بانکداری ایران از جمله بانک مرکزی را به عنوان تهدیدی برای دولت‌ها و موسسات مالی که با بانک‌های ایرانی معامله می‌کنند، معرفی کرد. هر چند دولت آمریکا بانک مرکزی ایران را تحریم نکرد، اما تحلیلگران با اشاره به فهرست کردن این کشور به عنوان یکی از متهمان مهم پولشویی بین‌المللی، این اقدام را زمینه ساز تحریم این بانک دانسته‌اند. کلینتون هم در سخنان دوشنبه با هشدار درباره برنامه هسته‌ای ایران مدعی شد: «اگر ایران به ناسازگاری ادامه دهد با فشار فزاینده و انزوا روبه‌رو خواهد شد.» کلینتون با اشاره به گزارش تازه آژانس اتمی که با فشارهای کشورش و متحدان آن به ادعاها و اتهامات نخ نما شده استناد کرده است، ادعا کرد: «در روزهای اخیر شواهدی منتشر شده که نشان می‌دهد ایران به بی توجهی به تعهدات بین‌المللی خود ادامه داده‌ است.» به گفته کلینتون، به همین علت آمریکا برای اولین بار صنعت پتروشیمی ایران را تحریم می‌کند. او همچنین از گسترش تحریم‌های موجود بر صنایع نفت و گاز ایران و قرار دادن نام تعداد دیگری از افراد و موسسات مربوط به برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز این کشور در فهرست تحریم‌های آمریکا خبر داد.

قطعنامه درباره وضعیت حقوق بشر ایران

افزون بر تحریم‌های جدید علیه ایران، مجمع عمومی سازمان ملل متحد در رای‌گیری سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، قطعنامه پیشنهادی کانادا درباره آنچه «نقض گسترده حقوق بشر در ایران» ادعا شده است را با وجود مخالفت علنی یا تلویحی ۹۱ کشور در مقابل ۸۶ رای مثبت تصویب کرد. به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری رویترز، ۸۶ کشور به این قطعنامه رای مثبت، ۳۲ کشور رای منفی و ۵۹ کشور نیز به آن رای ممتنع دادند. عفو بین‌الملل پنج‌شنبه گذشته با انتشار بیانیه‌ای همگانی، از کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل خواسته بود تا موضوع نقض حقوق بشر در سه کشور ایران، کره‌شمالی و میانمار را پیگیری و با هر تلاشی به منظور خارج کردن این موارد از دستور کار کمیته مخالفت کند.