سود 89 «صدرا» تعدیل ندارد

گروه بورس- معصومه طاهرخانی: «هنوز برآوردی از حاشیه سود پروژه‌‌های خود در پارس جنوبی نداریم.» - هدفمندی یارانه‌ها قیمت تمام‌شده ما را بالا می‌برد.

- نگران پایان استمهال بانک‌ها هستیم و هیچ برنامه‌ای برای این مساله نداریم.

- پرونده مدیران سابق صدرا در حال پیگیری است.

- تعدیل منفی نداشته باشیم، مطمئن باشید تعدیل مثبت نداریم.

- جزیره صدرا را منطقه ویژه می‌کنیم.

- پیگیر مطالبات هستیم، ولی فعلا اتفاق خاصی نیفتاده است.

- جرثقیل می‌سازیم، بازاریابی می‌کنیم، پیش‌پرداخت‌ها را می‌گیریم و تلاش می‌کنیم اوضاع بهتر شود و ... .»

اینها آخرین وضعیت «صدرا»ی خصوصی‌شده سال ۸۲ است. شرکتی که فعالان بازار روزهای ۲ هزار تومانی‌اش را از یاد نبرده‌اند و به انتظار عملکرد مالک جدیدش نشسته‌اند.

«مهدی اعتصام» ۵ ماهی است که مدیرعامل صدرا شده است؛ هر چند وضعیت شرکت طی این مدت تغییر قابل‌توجهی نداشته، اما ظاهرا تغییرات برای مدیران جدیدش آن قدر اهمیت داشته که تصمیم گرفته‌اند، دومین نشست خبری خود را طی این مدت برگزار کنند.

نشستی که ارائه آمار و ارقام را به «بعدا» موکول کرد و تنها پیام روشنی که داد «ابهام و نگرانی» از آینده بود. نه خبری از تعدیل ۲۵۰ ریالی بود و نه خبری از وصول حتی یک ریال مطالبات اما قرار است پیش دریافت‌های فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس‌جنوبی، سال ۹۰ را به گفته مدیرعامل صدرا، «سالی متفاوت» کند.

پیش‌دریافت همه فازها را گرفته‌ایم

اما مدیرعامل صدرا در پاسخ به سوال خبرنگار ما که پرسید: «ارزش پروژه‌های صدرا در فازهای ۱۳، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس‌جنوبی معادل دو هزار میلیارد تومان است. تاکنون چه میزان پیش‌دریافت بابت این فازها دریافت شده و حاشیه هر کدام از فازها چه قدر است؟» گفت: ارزش ریالی قرارداد صدرا در فاز ۱۳ معادل یک میلیارد و ۸۰ میلیون دلار است که طبق قرارداد باید ۱۰ درصد آن را ابتدا بگیریم که تاکنون ۷/۸ درصد آن را دریافت کرده‌ایم.

همچنین ارزش قرارداد ما در فازهای ۲۲، ۲۳ و ۲۴ نیز معادل قرارداد فاز ۱۳ یعنی یک میلیارد و ۸۰ میلیون دلار است که از ۱۰ درصد پیش‌دریافت تعیین‌شده، تاکنون ۷۸/۷ درصد آن به حساب صدرا واریز شده است.

همچنین بیش از ۵/۴ درصد پیش‌دریافت فاز ۱۷ و ۱۸ نیز طی روزهای اخیر دریافت شده است.وی در مورد میزان پیشرفت فیزیکی این فازها گفت: تاکنون ما توانسته‌ایم بیش از ۷ درصد پیشرفت فیزیکی در این پروژه‌ها داشته باشیم و اقدامات جانبی برای تهیه کالاها و مواد اولیه را نیز در دست اجرا داریم.

وی در مورد حاشیه سود این فازها اظهارنظر نکرد و گفت: نمی‌توانیم رقم مشخصی را برای حاشیه سود اعلام کنیم و این کار نیاز به بررسی‌های بیشتری دارد. چون، در بحث نقل و انتقال و گشایش اعتبارات، مشکلات زیادی داریم که در مجموع باعث افزایش هزینه‌‌های ما می‌شود.وی در پاسخ به این سوال که «آیا کارفرما، حاضر به پذیرش افزایش هزینه‌های پروژه‌ها هست یا خیر؟ گفت: نمی‌توان قطعی گفت و این امر نیاز به مذاکره و بررسی دارد.

تعدیل نداریم، تا اطلاع ثانوی!

«اعتصام» در پاسخ به سوال دیگری در مورد «اثر دریافت مابقی پیش‌دریافت‌ها تا آخر سال بر سهام «صدرا» گفت: با توجه به اصل حسابداری، نمی‌توان حسابی روی این اعداد برای امسال باز کرد؛ چراکه نوع شناسایی درآمد و هزینه ما، به شکلی است که قطعا نمی‌توانیم اثر دریافت‌ این ارقام را بر سود امسال محاسبه کنیم.»

وی تصریح کرد: به زودی اطلاعات ۹ ماهه شرکت را به بورس ارائه و به طور دقیق در مورد شرایط پروژه‌ها، شفاف‌سازی می‌کنیم.

خبرنگار ما پرسید: «آیا شما اطلاعات مربوط به پیش‌دریافت هر کدام از فازها را به بورس اعلام کرده‌اید یا خیر؟ گفت: «قطعا معاونت مالی - اقتصادی شرکت همه اطلاعات را در زمان مشخص به بورس اعلام کرده است.»

وی اما در مورد زمان اعلام این اطلاعات، توضیحات بیشتری ارائه نکرد.

از طرفی با نگاهی به وضعیت اطلاعاتی که صدرا به بازار اعلام کرده، مشخص می‌شود که شرکت در هیچ کدام از اطلاعیه‌ها، اشاره‌ای به میزان پیش‌دریافت پروژه‌هایش نکرده است، جز همان ۵ درصد فاز ۱۷ و ۱۸ که اخیرا برای بازار شفاف‌سازی شده است.

هدفمندی، هزینه‌های ما را بالا می‌برد

خبرنگار ما پرسید: «اجرای هدفمندی یارانه‌ها چه اثری بر هزینه تمام‌شده و تامین مواد اولیه پروژه‌ها می‌گذارد؟»

اعتصام در پاسخ گفت: قطعا قیمت تمام شده ما بالا خواهد رفت، ولی امیدواریم با استفاده از تمهیدات بسته حمایتی وزارت صنایع، مشکلات ما کمتر شود.وی تصریح کرد: «عمده مصرف ما در بخش برق است که به دنبال راه‌های جایگزین برای کاهش آن هستیم. طبیعی است که نمی‌توان با نرخ‌های فعلی، پروژه‌ها را به پیش برد.»

پرونده مدیران سابق در جریان است

در ادامه خبرنگار ما از «آخرین وضعیت پرونده‌های حقوقی مدیران سابق صدرا سوال کرد» که «اعتصام» در جواب گفت: پرونده‌های متعددی از «سهام ممتاز «صدرا» در «صف» گرفته تا «ساختمان مرکزی شرکت» در دادگاه‌های قضایی، علیه مدیران سابق در جریان است. پیگیری‌ها ادامه دارد و تا زمان صادر نشدن رای نهایی نمی‌توان اظهارنظری در این مورد کرد.

ونزوئلا ۳۱ میلیون یورو بدهکار ماست

مدیرعامل صدرا در ادامه در مورد دریافت مطالبات شرکت از ونزوئلا گفت: ونزوئلا به دلیل بحران‌های مالی نتوانست تاکنون مطالبات ۳۱ میلیون یورویی ما را پرداخت کند.

اما طی سفری که اخیرا به این کشور داشتیم، قول مساعدت را برای پرداخت ۱۰ میلیون یورو آن گرفتیم و امیدواریم به زودی پرداخت شود.

وی تصریح کرد: مطالبات ما از ونزوئلا ارتباطی به دولت این کشور ندارد و ما به طور مستقیم با وزارت نفت این کشور طرف قرارداد هستیم.

وی در عین حال گفت: این کشور پتانسیل‌های بالایی برای فعالیت‌های صدرا در بخش جک‌آپ، شناور و کشتی دارد و قصد داریم با معرفی توانمندی‌های صدرا، مشارکت فعالی در پروژه‌های نفت و گاز این کشور داشته باشیم.

فروشنده ساختمان نیستم

وی در پاسخ به این سوال که «برنامه فروش ساختمان صدرا در چه مرحله‌ای است؟» گفت: «پیشینه فروش ساختمان را نمی‌دانم، اما این برنامه با وجود درخواست‌هایی از سوی بانک ملی، به نتیجه‌ای نرسید، ولی ساختمان صدرا به عنوان یکی از گزینه‌ها برای حل مشکلات شرکت مطرح است و این دارایی به عنوان دارایی شاخص صدرا محسوب می‌شود. علاوه بر این با توجه به مشارکت چند گروه در این ساختمان که ۴ طبقه آن ساخته شده و ۱۰۰درصد آن مربوط به صدرا بوده، بحث‌های حقوقی و مشکلاتی وجود دارد.»

بازاریابی می‌کنیم

اعتصام با بیان اینکه توسعه فعالیت‌های برون‌مرزی از جمله اهداف صدرا است، ادامه داد: با توجه به توسعه میدان‌های نفتی دریای خزر توسط کشورهای ترکمنستان و قزاقستان و حتی آذربایجان و نیاز مبرم آنها و محدودیت‌های مالی، بازدیدهای متقابلی انجام شده که نه در سطح مذاکره و مناقصه بلکه در حد مذاکره اولیه و بازدید بود. به گفته وی علاوه بر این، صدرا در نمایشگاه بصره عراق هم حضور داشته و با مقامات محلی و نفتی مباحثی برای بازاریابی و معرفی صدرا و اعلام آمادگی برای همکاری به میان آمده است.

«صدرا» منطقه ویژه می‌شود

وی همچنین در مورد آخرین وضعیت منطقه ویژه شدن جزیره «صدرا» گفت: با نهایی شدن این طرح که به تصویب هیات دولت نیاز دارد، اتصال محدوده‌های فعالیتی شرکت‌های صدرا و صدف به دریا فراهم می‌شود.

بدهی‌ها، نگرانی اصلی ماست

«اعتصام» در مورد برنامه‌های شرکت برای پایان یافتن مدت استمهال بدهی‌های ۱۱۰۰ میلیارد تومانی صدرا گفت: نگران هستیم و با توجه به تازه تاسیس بودن صندوق‌ توسعه ملی، از دولت هم انتظاری برای مساعدت نداریم. برای همین تصویر روشنی از دریافت وام در سال‌جاری نداریم، ولی به دنبال تکرار استمهال بدهی‌ها هستیم.

هنوز درگیر «آذرآب» هستیم

مدیرعامل این شرکت به وضعیت نوسان سهام صدرا در بورس اشاره کرد و گفت: قیمت‌های کنونی هر سهم شرکت، متناسب با شرایط صدرا نیست و خودمان از این بابت رضایت نداریم و باید بهتر شود؛ بنابراین با توجه به پیگیری‌ تحقق برنامه‌ها، انتظار داریم قیمت هر سهم صدرا بالاتر باشد.

به گفته وی، هنوز مشکل ۴۰ میلیارد تومانی سازمان خصوصی با صدرا برای خرید سهام آذرآب برطرف نشده، اما صدرا به‌رغم تلاش سازمان خصوصی‌سازی نسبت به تسویه این معامله، به راحتی آن را رها نخواهد کرد.

دنبال اثبات مطالباتمان هستیم

اما مدیرعامل صدرا در پاسخ به سوالی در مورد «آخرین وضعیت مطالبات شرکت» گفت: بخشی از مشکلات مربوط به اثبات مطالبات است، چراکه هنوز نتوانسته‌ایم بخشی از مطالبات را به کارفرما ثابت کنیم.

صدرا بابت پروژه سلمان، ۱۰۰ میلیارد تومان، فاز‌های ۶ تا ۸ پارس جنوبی ۱۰۰ میلیارد تومان، اجاره جک‌آپ ۳۵ میلیون دلار و از شرکت پتروپارس ۱۴ تا ۱۸ میلیون دلار طلب دارد که امید است تا پایان سال صورت وضعیت بدهی تعیین تکلیف شود؛ چرا که در حال حاضر تثبیت بدهی‌ها مهمتر از گرفتن آنها است.

جرثقیل ۱۰۰۰ تنی می‌سازیم

وی در ادامه به ساخت اولین جرثقیل یک هزار تنی کشور از سوی این شرکت اشاره کرد و گفت: برای شناورهای آفراماکس، جرثقیل هزار تنی در جزیره صدرا در نظر گرفته شده که بزرگ‌ترین جرثقیل کشور است که تا ۴ ماه دیگر، ساخت آن نهایی می‌شود.

۱۰ درصد جک‌آپ را هم گرفتیم

«اعتصام» به پروژه جک‌آپ اشاره کرد و افزود: به‌رغم تاخیر دو ساله کارفرما در ساخت دو جک‌آپ به ارزش ۱۷۶ میلیون یورو، اخیرا ۱۰ درصد از این قرارداد را دریافت کرده‌ایم. ساخت این دو جک آپ با همکاری یک شرکت سنگاپوری نهایی خواهد شد.

وی ادامه داد: این دو دستگاه ۱۰ هزار و ۷۰۰ تنی دارای مشخصاتی چون عمق آب ۳۰۰ فوتی و طول و عرض ۶۶ و ۶۱ متری هستند. در قرارداد ۳ بهمن ۸۶ مدت حداقل ساخت این دو دستگاه ۲۸ و ۳۱ ماه تعیین شده، اما زمان ساخت آنها قطعا دستخوش تغییراتی خواهد شد.