مس از بورس لندن خط گرفت

سحر نمایشی: افت ۵ درصدی میانگین هفتگی بهای مس در بورس فلزات لندن و بازگشت نرخ ارز به زیر ۳ هزار و ۶۰۰ تومان طی هفته گذشته موجب کاهش قیمت و حجم تقاضای فلز سرخ در بورس کالای ایران شده است. از طرفی در بازار داخلی نیز تقاضای قابل توجهی برای این فلز وجود ندارد و قیمت‌ها بر مدار ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان در هر کیلو می‌چرخد. همان طور که بر اساس پیش‌بینی کارشناسان حوزه فلزات پایه انتظار می‌رفت، قیمت مس طی روز یکشنبه در بورس کالای ایران کاهش زیادی را تجربه کرد و نسبت به آخرین معامله در هفته گذشته افت ۳ درصدی را به ثبت رساند. به گفته معامله‌گران این روزها تغییر روند نزولی بهای فلز سرخ بیشتر مربوط به نوسان معاملات در بورس فلزات لندن و افت و خیز پی‌در‌پی بهای نفت است.

از طرفی میزان تقاضای محصولات مسی در این تالار معاملاتی نسبت به هفته گذشته به خصوص برای مفتول مس کاهش یافته بود، به‌طوری که یکی از کارشناسان حوزه فلزات پایه دلیل این افت تقاضا را انتظار برای ریزش بیشتر قیمت‌ها و افت نقدینگی شرکت‌ها دانست و عنوان کرد: شنیده‌ها در بازار غیررسمی این محصولات حاکی از آن است که به دلیل نیاز مالی برخی فروشندگان، مفتول را یک هزار تومان زیر قیمت بورس کالا با بهای ۱۶ هزار تومان به فروش می‌رسانند این در شرایطی است که کاهش حجم عرضه کمکی به بهبود روند معاملات نکرده و به نظر می‌رسد بازار بیش از کاهش عرضه به شوک قیمتی نیاز دارد.

از سویی به نظر می‌رسد فاصله گرفتن معامله‌گران محصولات فلزی به ویژه برای مس در بازار داخلی تنها به دلیل کمبود نقدینگی تولید‌کنندگان محصولات مسی و شرکت‌های خریدار نباشد، بلکه به گفته فروشندگان بازار فلزات رنگی احتمال می‌رود وجود واسطه‌گرهایی باشد که در بازار داخلی قراضه مس را خریداری کرده و آن را تبدیل به کاتد می‌کنند و با قیمت‌هایی زیر قیمت بازار به فروش می‌رسانند که این موضوع می‌تواند برای بسیاری از تولید‌کنندگان پایین‌دستی صرفه اقتصادی بیشتری به همراه داشته باشد، بر همین اساس این روز‌ها بازار کاتد بی‌رونق و بازار قراضه داغ شده است، البته تفاوت قیمتی بین کاتد و قراضه مس بسیار اندک است و فاصله قیمتی با هزینه تبدیل قراضه به کاتد مس جبران می‌شود، اما باز تولید‌کنندگان ترجیح می‌دهند به بازار قراضه رجوع کنند. حتی به گفته فعالان بازار مس بسیاری از فروشندگان با توجه به اینکه هم محدودیت فروش در بازار آزاد این محصول وجود دارد و هم با تقاضای بسیار اندکی رو‌به‌رو هستند، محصول کاتدی خود را تبدیل به قراضه کرده و بعد به فروش می‌رسانند. به عقیده بسیاری از فعالان و کارشناسان بازار فلز سرخ رونق گرفتن بازار قراضه نه تنها به سود تولید‌کنندگان نیست، بلکه موجب کاهش حجم معاملات در بورس کالا خواهد شد، بنابراین بهتر است تدابیری اندیشیده شود تا فروش محصولات تنها از رینگ معاملاتی بورس کالا صورت بگیرد.

روز گذشته، بیش از ۱۰۰ هزار تن انواع کالا روانه تالارهای داخلی و صادراتی بورس کالای ایران شد که از این میان بیش از ۲۲ هزار تن آن به محصولات مسی اختصاص یافت. بر این اساس روز گذشته۲هزار و ۵۰۰ تن مس کاتد شرکت ملی صنایع مس ایران راهی تالار معاملات شد. این شرکت همچنین ۲هزار تن مس مفتول را در این روز عرضه کرد. از دیگر محصولات عرضه‌شده شرکت ملی صنایع مس ایران در این روز می‌توان به ۲۰‌هزار تن انواع مس کم عیار، ۱۴۰ تن سولفور مولیبدن و ۱۸ تن کنسانتره فلزات گرانبها اشاره کرد. علاوه بر این، ۱۰۰ تن مس مفتول شرکت صنایع تولیدی دنیای مس کاشان نیز در این تالار معاملاتی به فروش رسید.

بر این اساس، مس کاتد شرکت ملی مس با قیمت ۱۶ هزار و ۲۶۰ تومان در هر کیلو به فروش رسید که نسبت به هفته گذشته کاهش ۶۱۳ تومانی را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول ۲هزار و ۵۰۰ تن بوده درحالی‌که میزان تقاضا برای آن تنها ۳۶۰ تن ثبت شد. همچنین مفتول مس شرکت ملی مس نیز با قیمت ۱۷ هزار و ۲۴ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین معامله، افت ۶۰۶ تومانی را در هر کیلو به ثبت رساند.

کل عرضه برای این محصول ۲هزار تن بوده است، درحالی‌که تقاضاکنندگان خواستار ۶۸۰ تن از این محصول بوده‌اند. مفتول مس شرکت دنیای مس کاشان نیز در این روز با قیمت پایه ۱۷ هزار و ۷۹ تومان عرضه شد که نسبت به آخرین عرضه در هفته گذشته، کاهش ۶۰۶ تومانی در هر کیلو را تجربه کرد. کل عرضه برای این محصول ۲۷۰ تن بود که با میزان تقاضا برابر بوده است.

از سوی دیگر این فلز سرخ هم‌اکنون در بازار در حوالی ۱۶ هزار تومان در هر کیلو به فروش می‌رسد که با قیمت‌های مس مفتول بورس کالا تفاوت قیمت ۸۰۰ تومانی دارد.

مس در کوتاه مدت مرز 4 هزار دلاری را حفظ می‌کند

طی سال‌های گذشته تجربه نوسان قیمت مس نشان داده است که تغییرات بهای این کالا بیش از آنکه به داده‌های بنیادین و عرضه و تقاضا مربوط باشد به شرایط دیگری همچون وضعیت کلی در اقتصاد جهانی وابسته بوده است. بهای فلز سرخ طی سال جاری افت بیش از ۲۷ درصد را تجربه کرده و به کمترین مقدار خود از ماه مه ‌۲۰۰۹ رسیده است. این در حالی است که سرمایه‌گذاران دلیل این افت را تقویت دلار و کاهش تقاضای چین می‌دانند. معاملات روز جمعه گذشته بالای ۴۶۰۰ دلار به ازای هر تن صورت گرفت. با این حال این فلز صنعتی در ماه گذشته افتی ۵۰۰ دلاری را تجربه کرده است.

بانک گلدمن‌ساکس اعلام کرد که چرخه نزولی در مس سال‌ها ادامه خواهد داشت و پیش‌بینی کرد که عرضه مازاد جهانی تا سال ۲۰۱۹ به روند صعودی خود ادامه دهد. با تمرکز سرمایه‌گذاران از هزینه سرمایه‌گذاری به تقاضای مصرف‌کننده و بخش خدمات به‌عنوان محرک اصلی اقتصادی، میزان رشد تقاضای چین از ۱۱ درصد در سال ۲۰۱۳ به ۳درصد در سال جاری کاهش پیدا کرده است.

بسیاری از کارشناسان تمرکز مس روی مرز ۴ هزار دلاری را در کوتاه مدت پیش‌بینی می‌کنند که البته در هفته گذشته این فلز سرخ برای مدت‌کوتاهی نرخ ۴ هزار و ۶۱۰ دلاری را در هر تن تجربه کرد، اما دوباره با افزایش ارزش دلار در برابر سبدی از ارزها در حال حاضر با نرخ ۴ هزار و ۶۹۰ دلار در هر تن معامله می‌شود البته بعید به نظر می‌رسد با توجه به روند نزولی متغیرهای تاثیر‌گذار در هفته آتی به مرز ۵ هزار دلاری بازگردد.