با رواج نامه‌نگاری‌ها بین مسوولان دولتی باز هم خروج پتروشیمی‌ها بر سر زبان‌ها افتاده ولی مشخص نیست این بار چه سرنوشتی پیش‌روی این تلاش‌ها وجود خواهد داشت. به گزارش اقتصادنیوز در حالی که حجم مقاومت‌ها در برابر این تلاش، افزایش محسوسی پیدا کرده تا جایی که پس از رسانه‌ها برخی مدیران اقتصادی کشور را نیز به واکنش واداشته است؛ هنوز هم زمزمه خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا شنیده می‌شود؛ هرچند که هنوز هم وزیر صنعت، معدن و تجارت بر این خروج اصرار دارد. در هر حال اغلب تصمیم‌سازان اقتصادی و کارشناسان این حوزه معایب این خروج را بیشتر از منافع آن دانسته‌اند؛ زیرا شفافیت معاملات، درآمدهای دولتی از مالیات بر ارزش افزوده، سهولت خرید و فروش و همچنین بالابودن اعتماد به این ساز‌و‌کار را تحت‌الشعاع قرار خواهد داد و از سوی دیگر قطعا به بالارفتن هزینه معاملات منجر می‌شود.

این زمزمه در حالی قوت می‌گیرد که قیمت نفت به‌عنوان مهم‌ترین‌ ملاک در قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی بر مبنای قیمت تمام شده و فرآیند تولید از خوراک مایع، در ۱۰ روز اخیر نزدیک به ۱۰ درصد رشد کرده که همراه با خود قیمت فلزات را نیز رشد داده است.

با توجه به این موارد و تا پیش از عرضه نفت خام ایران به بازارهای جهانی، احتمال افزایش قیمت پلیمرها وجود داشته؛ بنابراین با افزایش قیمت دلار در بازار داخلی، احتمال این رشد قیمت در بازار داخلی افزایش یافته است. بنابراین در این شرایط و همچنین جهش جدی تقاضا در بورس کالا، باید منتظر جهش قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخلی باشیم که می‌تواند سیگنال مهمی به شمار بیاید. با توجه به موارد فوق در کنار برخی قدرت‌نمایی‌ها در بدنه دولت، مشخص نیست که سرنوشت این اقدامات چه خواهد شد؛ اما هم اکنون شاهد التهاب در بازار پلیمرها هستیم که می‌تواند برای کل اقتصاد مضر باشد.

تمامی این موارد در حالی است که در نامه‌نگاری‌های صورت گرفته، مشخصا از خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا سخن گفته نشده و تنها به اختیاری بودن عرضه‌ها پرداخته می‌شود؛ ولی دورنمای این اختیار عرضه اصلا مشخص نیست.