تشدید جنگ قیمت‌ها در بازار فولاد

حدیث موسوی: بازار فولاد وارد فاز جنگ قیمت‌ها شده است. این جمله تعبیری است که یکی از معامله‌گران از شرایط حال حاضر بازار فلزات آهنی دارد. طی روزها و هفته‌های اخیر اغلب عرضه‌کننده‌های فولاد با محوریت تولیدکننده‌ها برای فرار از موجودی انبارها و دریافت اندکی نقدینگی در روزهای باقیمانده تا پایان سال با تخفیفات بالایی محصولات فولادی را در بازار عرضه می‌کنند. این روند نزولی تا جایی در حال پیش رفتن است که در برخی محصولات شکاف قیمتی میان هزینه تمام‌شده تولید و حاشیه سود تولیدکننده تقریبا از میان رفته و بعضا در شرایط ضرر محصول فولادی فروخته می‌شود. این رقابت قیمتی البته میان فولادسازان بخش خصوصی و واحدهای نوردی بیشتر احساس می‌شود و این طیف به‌خصوص در روزهای اخیر با اقدامات خود به روند کاهشی قیمت‌ها در بازار فولاد بیشتر دامن زده‌اند. روز گذشته یکی از فعالان بازار مدعی شد شمش ذوب‌آهن اصفهان که در قالب ال‌سی ۶ ماهه با قیمت پایه ۱۴۰۵ تومان در بورس کالا فروخته شده است، هم‌اکنون با قیمت نقدی ۱۳۶۰ تومان (با احتساب ۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده) در بازار فروخته می‌شود.

به گفته این فعال بازار برخی خریداران شمش ذوبی که بازپرداخت وجه آنها به شرکت ذوب‌آهن تا چند ماه دیگر زمان دارد، اقدام به فروش این محصول با قیمتی کمتر از هزینه خرید آن از بورس کالا، در بازار آزاد کرده‌اند که همین نرخ‌شکنی به‌طور قطع تاثیر فزاینده‌ای بر تشدید روند نزولی در بازار آهن خواهد داشت. به بیان دیگر باقی تولیدکنندگان شمش بخش خصوصی و حتی شرکت‌های ذوب‌آهن و فولاد خوزستان نیز برای آنکه بتوانند در این رقابت قیمتی پیروز شوند، مجبورند محصول خود را بیش از گذشته کاهش قیمت دهند. البته این مساله بر تشدید سیاست صبر و انتظار میان خریدارانی که در این روزها گفته می‌شود نه برای چند ماه بلکه تنها برای چند روز مواد اولیه‌ای مانند شمش تهیه می‌کنند نیز تاثیرگذار خواهد بود. در واقع خریداران با پیش‌بینی معامله ارزان‌تر شمش در روزهای آینده در شرایط رقابت عرضه‌کننده‌های خصوصی و دولتی این محصول، ترجیح می‌دهند خرید خود را به تعویق بیندازند که این امر رکود بازار فولاد را بیش از پیش عمیق‌تر خواهد کرد.

به هر ترتیب روز گذشته میلگرد برخی کارخانه‌ها به‌طور متوسط ۵ تا ۱۵ تومان کاهش قیمت یافت، تیرآهن، نبشی و ناودانی تقریبا ثابت ماند و ورق سیاه ۵ تا ۱۰ تومان و محصولات مفتولی نیز ۱۰ تا ۸۰ تومان تنزل نرخ را در این روز تجربه کردند.

روز گذشته در بورس کالا هم تنها عرضه‌کننده فولادی تالار صنعتی و معدنی، شرکت ذوب‌آهن اصفهان بود که همانند روز شنبه انواع سلف تیرآهن را به تابلو معاملات آورد که مهم‌ترین‌ مشخصه آن، مازاد عرضه محصولات ارائه شده و حجم اندک تقاضای ثبت شده بود.

در این روز تیرآهن شاخه ۱۴ با قیمت ۱۶۵۵ تومان در حجم ۱۰ هزار تن به تابلو عرضه آمد که تنها ۲ هزار تن آن خریداری شد. تیرآهن ۱۶ نیز با نرخ ۱۶۷۰ تومان به میزان ۳۵۰۰ تن ارائه شد که در حجم هزار تن مورد مبادله قرار گرفت. این محصول (تیرآهن ۱۶) در تناژ ۱۰ و ۱۲ هزار تنی نیز با بهای ۱۶۵۵ تومان عرضه شد که به ترتیب به میزان ۲ و ۳ هزار تن به ‌فروش رسید. از سوی دیگر در شرایط بی‌رونقی مبادلات این روز رینگ فولاد نیز تنها ۲۲ درصد از حجم ارائه شده تیرآهن شاخه ۱۸ ذوبی با نرخ ۱۶۷۰ تومان خریداری شد. در نهایت سبد میلگرد مخلوط با بهای ۱۶۰۰ تومان در حجم حدود ۵۱ هزار تن از دیگر عرضه‌های ذوب آهن بود که به میزان ناچیز ۱۲۱۰ تن تقاضا داشت، اما همین محصول با نرخ ۱۵۹۵ تومان به‌عنوان آخرین عرضه روز گذشته رینگ فولاد در حجم ۵۷۴۷ تن مورد مبادله قرار گرفت.