عربستان؛ شریک آمریکا می‌شود

منیره نظامیوند: در اوایل ماه آوریل سال جاری، مطابق پیش‌بینی‌های انجام‌گرفته گاز شیل ارزان قیمت در ایالات متحده منجر به ظهور یک رنسانس در صنعت پتروشیمی ایالات متحده شد. در‌واقع باید گفت بخشی که صنعتی نوپا بود و گام‌های آرام و محتاطانه‌ای بر‌می‌داشت، با تلاش فعالان و سرمایه‌گذاران و رشد چشمگیر موفق شد به‌طور کامل شرایط را تغییر دهد و به رونق مورد نظر و هدف‌گیری‌شده خود دست یابد. به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از وال استریت دیلی؛ از ماه آوریل سال جاری تا‌کنون شرایط صنعت پتروشیمی روز به روز بهتر شده است. رشد تقاضاها از‌سوی اقتصادهای نو‌ظهور و متوسط آسیا و آمریکای لاتین برای محصولات پتروشیمی ایالات متحده (به‌عنوان مثال پلاستیک) همچنان در حال افزایش است که در این میان در ماه مارس میزان تقاضا به اوج خود رسید.

براساس گزارش‌ها این رشد در‌واقع به نقطه‌ای رسیده که در حال حاضر حتی عربستان سعودی نیز علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در پتروشیمی ایالات متحده و سودآوری هرچه بیشتر از آن است. سخنگوی شرکت سابیک عربستان (SABIC) که بر‌اساس رده‌بندی بازار سرمایه، بزرگ‌ترین‌ شرکت پتروشیمی در جهان به‌شمار می‌رود پاییز گذشته اعلام کرد که استراتژی این مجموعه عظیم روی افزایش و گسترش میزان تولید با استفاده از بهترین و در دسترس‌ترین مواد اولیه (خوراک) تمرکز دارد که در‌واقع چیزی نیست جز گاز شیل ایالات متحده که قیمت مناسب و کیفیت بالایی دارد. این بیانیه‌ که از سوی یکی از قدرتمندترین فعالان انرژی و پتروشیمی در خاورمیانه اعلام شد، در‌واقع گام بزرگ دیگر عربستان برای رشد این صنعت است. سعودی‌ها اولین گروهی بودند که از اتان حاصل از گاز طبیعی برای تولید محصولات پتروشیمی استفاده کردند که این حرکت آنها را در رأُس صادر‌کنندگان محصولات پتروشیمی آسیا و خاورمیانه قرار داد.

بوم سرمایه‌گذاری در پتروشیمی

به عقیده تحلیلگران بر‌اساس بیانیه مذکور، دور از ذهن نخواهد بود اگر بگوییم که سرمایه‌گذاری در این بخش در حال شکوفایی و آغاز یک راه بزرگ و جدید است. در مجموع، صنعت پتروشیمی ایالات متحده، در گزارش‌های اخیر خود از نزدیک به ۷۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری‌ها و طرح‌های جدید مرتبط با محصولات شیمیایی و پتروشیمی خبر داده است، اگرچه کارشناسان معتقدند تمام این برنامه‌ها اجرا نخواهد شد. صنعت پتروشیمی در ایالات متحده همگام با سایر نقاط جهان راه درازی تا اینجا پیموده است، با توجه به اینکه هیچ کارخانه‌ای برای کراکر اتان در ایالات متحده طی بیش از یک دهه اخیر ساخته نشده است.

کارخانه کراکر اتان با مواد اولیه گاز طبیعی اقدام به تولید اتیلن می‌کند که این ترکیب در تولید انواع پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. لیست شرکت‌های بزرگ با برنامه ساخت کارخانه جدید کراکر اتان در ایالات متحده شامل: داو شیمی (DOW)، ساسول (SSL)، شل هلندی رویال (RDS-A) و شورون فیلیپس است. سرمایه‌گذاری مشترک شورون (CVX) و فیلیپس ۶۶ (PSX) در دو واحد پلی اتیلن قادر به تولید ۵۰۰ هزار تن رزین‌های پلاستیکی در سال است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»؛ رکود در صنعت پتروشیمی در اواسط دهه ۸۰ میلادی در بازارهای منطقه‌ای مشهود بوده؛ به‌طوری‌که از بازارهای ایالات متحده آمریکا، اروپا و ژاپن آغاز شده و سپس به سایر نقاط جهان هم سرایت کرده است. این صنعت جهانی به‌تدریج از ایالات متحده آمریکا، اروپا و ژاپن فراتر رفت و بازارهای در حال رشد و توسعه مناطق دیگر را تحت پوشش قرار داد.