به گفته مدیر عامل شرکت منابع پالادین (Paladin Resources)، جان بورشف(John Borshof)، آرام‌ترین و قوی‌ترین انقلاب در حال حاضر، چینی کردن آفریقا است.

بورشف که شرکتش در فهرست هر دو بورس استرالیا و کانادا قرار دارد و مالک معادن اورانیومی‌در نامیبیا و مالاوی است، می‌گوید: چین در تلاش برای تامین منابع، به گونه‌ای‌ است که در آینده بتواند خود به جای آنکه پذیرنده قیمت‌های تعیین شده از سوی دیگران باشد به تعیین‌کننده قیمت‌ها بدل شود. او در حرکت‌های چین در آفریقا موقعیتهای بی‌شماری را برای شرکت‌ها می‌بیند. وی اشاره می‌کند: با آنکه چین از سرمایه‌های هنگفت و تمایل بی حد برای اکتساب منابع برخوردار است، از کاردانی شرکت‌های منابع بخش خصوصی بی‌بهره است. اما پیش‌بینی می‌کند که شرکت‌های چینی قوی‌تر شوند و مسائل زیست محیطی آنها را وادار به شفاف‌سازی کامل کنند، چون این چیزی‌ است که کشورهای میزبان از آنها می‌خواهند.

بورشف می‌گوید که این نیز برای کشورهای آفریقایی بسیار مهم است که دارای شرکت‌های معدنکاری‌ای باشند که در تعیین قیمت‌های جهانی به ایفای نقش بپردازند. کریگ ویلیامز، مدیر عامل اکویناکس (Equinox)، می‌گوید: چین زمانی که در سراسر جهان به دنبال مس می‌گشت نتوانست به شیلی ـ بزرگترین قلمرو مس جهانی در ۳۰ سال گذشته نفوذ کند، بنابراین به آفریقای مرکزی روی آورد، که قلمرو بزرگ دیگری از مس در جهان است.

او می‌گوید: «چینی‌ها خود را برای گستره بسیار وسیع‌تری از آنچه برخی بانکداران در سر دارند آماده کرده‌اند و این انگیزه‌ای برای حرکت تهاجمی‌آنها به سوی آفریقای مرکزی‌ است.» وی می‌افزاید: اکویناکس، که دارد معدن بزرگ مس لوموانا (Lumwana) را در زامبیا به بهره‌برداری می‌رساند، بسیار از فعالیت چین در زامبیا خوشحال است و پیش‌بینی می‌کند که چین نقش بسیار مهمی‌را در کمربند مس زامبیا، جایی که در حال ساخت یک کارخانه عظیم ذوب مس جدید در آن است، ایفا کند. ویلیامز می‌گوید که چین همچنین در حال سرمایه‌گذاری بر بسیاری از زیرساخت‌های عمومی‌نظیر نیروگاههای برق، جاده‌ها و راه آهن‌ها است. با آنکه موقعیت قوی چین در زامبیا ممکن است از لحاظ سیاسی خوشایند نباشد، او می‌گوید که این کشور در حال انجام بسیاری از کارهای مثبت در کشور آفریقایی مذکور است. ویلیامز می‌گوید، «رابطه‌ای که ما با چینی‌ها داریم رابطه‌ای بسیار مثبت است و از نوعی خواهد بود که پشتوانه توسعه ما در سال‌های آینده قرار خواهد گرفت.»

مدیر کل شرکت اکتشافی آلبیدون (Albidon Exploration)، جان اشلودرر (John Schloderer) می‌گوید: این شرکت که در حال عملیات در زامبیاست یک موافقتنامه استخراج عالی را با یک شرکت چینی به امضاء رسانده است. او می‌افزاید که نفوذ چین در آنجا نقشی کاملا مثبت برای شرکت آنها داشته است. قائم مقام شرکت آنگلوامریکن، یان ویلیس (Ian Willis) می‌گوید: آنگلو به حضور چین در آفریقا از دو وجه رقابت و شراکت نگاه می‌کند. وی اشاره می‌کند: «ما از طریق دفتر نمایندگی خود در آنجا روابط قوی، روشن، و مناسبی با بی‌جینگ (Beijing) داریم. شرکت ما نیز از سرمایه‌گذاران بر منابع خود چین است.» او می‌گوید که رشته پیوندی که در تاریخ طولانی روابط آنگلو با چین وجود دارد، اشتیاق چینی‌ها به شراکت با آنگلو در جای دیگری از جهان در توسعه منابع جدید است.

او ادامه می‌دهد، «گر چه این اشتیاق هنوز حاصل چندانی نداشته است، زمینه‌های شراکت از طریق توافقنامه‌های استخراج، طرح‌های مشترک و سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک مهیا است. اینها بخش مهمی‌از پیشگامی‌های توسعه چینی در آفریقا و در دیگر نقاط جهان را شکل می‌دهند. اما مساله، پیرامون بخش رقابتی این معادله خود را نشان می‌دهد. آیا سطحی قابل رقابت میان مشغولیت‌های شرکت‌های چینی و دیگر شرکت‌ها با صنعت ما وجود دارد؟» وی می‌افزاید: «برخی از شرکت‌های نیمه دولتی در بیرون از چین نه تنها متمایل به نشان دادن خود به عنوان شرکت‌هایی کاملا بازرگانی‌اند بلکه می‌خواهند در نقش پیشگامان سیاسی و استراتژیک نیز جلوه کنند.»

او در پاسخ به اینکه آیا شرکت‌های چینی در مشارکت‌های رقابتی خود از استانداردهای ایمنی، سلامت و زیست‌محیطی پایین‌تری برخوردارند یا نه، می‌گوید شرکت آنها همیشه چینی‌ها را بسیار علاقه‌مند و اصلاح‌پذیر در رابطه با استانداردهای مذکور، به عنوان مزیتی رقابتی، یافته است.

در پاسخ به این پرسش که آیا بخش خصوصی توان رقابت با کشوری همچون چین با آن اقتصاد قوی را دارد یا نه، مدیر عامل شرکت معدنکاری انویل (Anvil Mining)، بیل ترنر (Bill Turner) می‌گوید: این حقیقت که چین ظاهرا از سرمایه پایان‌ناپذیری برخوردار است تنها یکی از اجزای مورد نیاز برای ایفای نقشی موفقیت‌آمیز در صنعت معدنکاری ست. او می‌گوید: «برخوردار بودن از مقدار زیادی از تنها یک جزء موجد موفقیت در این زمینه نیست. اگر شما شرکت جکاماینز (Gecamines) را در نظر بگیرید، که از بهترین مجموعه سهام معادن مس در جهان برخوردار است، خواهید دید که در موقعیت دشواری قرار دارد چون واقعا تنها دارای یک جزء از اجزا است.» او می‌افزاید: «من فکر می‌کنم که این موازنه همه اجزاء گوناگون و درست برقرار کردن این موازنه است و نه فراوان داشتن از یک جزء، که موفقیت می‌آورد.» ویلیامز در موافقت با این سخن می‌گوید که چینی‌ها تشخیص می‌دهند که نیازمند به کار با شرکت‌های معدنکاری کوچکتر هستند تا راهکار آنها را درک کنند و بالعکس.