امید بازار بیلت ترکیه به تقاضای ایران

مرکز خدمات فولاد ایران- وارد‌کنندگان بیلت در ایران که معمولا نیاز خود را از بازار سی‌آی‌اس یا ترکیه تامین می‌کنند اخیرا توجه بیشتری به بازار ترکیه دارند. ظاهرا امکان پرداخت با اعتبار اسنادی نیز در این معاملات وجود دارد. اخیرا تقاضای بیلت کارخانه‌های کوچک نورد و همچنین تجار ایران بیشتر شده است. از آنجایی که بانک مرکزی ایران برای گشایش اعتبار اسنادی نرخ ارز پایین‌تر از نرخ بازار آزاد می‌دهد پرداخت از طریق ال سی حائز اهمیت بسیار است. گرچه ترکیه تاکنون محموله‌های کوچک بیلت را به ایران با پرداخت نقدی می‌فروخته استفاده از اعتبار اسنادی خرید در تناژ بالاتر را ممکن می‌سازد و این فرصت را به وارد‌کننده‌های ایرانی می‌دهد که این معاملات را با نرخ ارزی که با نرخ بازار آزاد اختلاف زیادی دارد انجام دهند.

افزایش تقاضای ایران و امکان خرید از طریق ال‌سی می‌تواند قدرت بیشتری به بازار بیلت ترکیه بدهد، ولی مشخص نیست تا چه زمانی ایرانی‌ها در بازار بیلت ترکیه ماندگار باشند.

افت قیمت اسلب وارداتی در آسیا

بازار واردات اسلب در آسیا ماه جولای در سکوت بوده است و معاملات محدودی به سرانجام رسید. قیمت معاملات اسلب سی‌آی‌اس ۲ هفته قبل ۵۰۰ تا ۵۱۰ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر تایوان) بود در حالی که قیمت پیشنهادی ۵۱۰ تا ۵۲۰ دلار در هر تن بود. وارد‌کنندگان تایوانی اخیرا در ۴۹۰ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) درخواست خرید می‌دهند، ولی معلوم نیست عرضه‌کننده‌ها آن را قبول کنند. به نظر فعالان بازار عرضه‌کننده‌ها بالاتر از ۵۰۰ دلار نمی‌توانند بفروشند. ورق گرم روسیه اخیرا ۵۹۰ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر جنوب شرق آسیا) بوده در حالی که اوایل جولای ۶۰۰ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) بود. در کره از اواسط ژوئن اسلب دربازار نقدی خریداری نشده است. دو هفته گذشته نیز هند اسلب روسیه را ۵۲۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر خریداری کرد.

در تایلند اواسط جولای قیمت درخواستی برای اسلب ژاپن ۵۳۰ تا ۵۳۵ دلار در هر تن (سی‌اف‌آر) بود که مورد قبول عرضه‌کننده واقع نشد.

آخرین گزارش استیل ایندکس از امیدواری آمریکایی‌ها به بازار فولاد

در آخرین نظرسنجی استیل ایندکس در رابطه با دور نمای بازار فولاد در سه ماه آتی، موافقان افزایش قیمت در آمریکا به دو سوم حاضرین رسید. همچنین یک سوم آمریکایی‌های حاضر در نظرسنجی در انتظار افزایش تقاضای فولاد در سه ماه آتی بودند و بسیاری موجودی فولادشان افزایش یافته بود.

در مقایسه، در اروپا درصد کمتری از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی در انتظار افزایش قیمت فولاد و رشد تقاضا بودند. ۶۴ درصد از آمریکایی‌های حاضر در نظرسنجی رشد قیمت را پیش‌بینی کردند و ۱۴ درصد افت قیمت را ممکن دانستند. در اروپا موافقان پیش‌بینی رشد قیمت ۲۱ درصد بودند و ۴۳ درصد در انتظار ثبات آن بودند. در سطح جهان نیز ۳۴ درصد حاضرین در نظرسنجی رشد قیمت و ۳۴ درصد افت قیمت را پیش‌بینی کردند.

بین شرکت‌های آمریکایی ۳۲ درصد رشد تقاضا و ۱۴ درصد کاهش فروش را برآورد کردند.

۲۵ درصد اروپایی‌ها نیز افزایش تقاضا و ۵۷ درصد ثبات آن را ممکن دانستند. در سطح جهان ۵۲ درصد ثبات تقاضا و ۲۶ درصد کاهش فروش را روند رایج سه ماه آتی بازار فولاد دانستند.

۳۰ درصد شرکت‌های آمریکایی موجودیشان افزایش داشت و ۴۰ درصد از ثبات آن خبر دادند. در اروپا ۴۴ درصد از افت موجودی و ۴۸ درصد از ثبات آن خبر دادند. ۳۸ درصد حاضرین در نظرسنجی در سطح جهان نیز موجودی انبارهایشان کمتر شده بود و ۴۴ درصد از ثبات آن خبر دادند.

مشکل تامین‎ ‎برق در راه‌اندازی خط جدید تولید فولاد در عراق راه‌اندازی یک خط تولید میلگرد جدید در عراق به دلیل کمبود برق برای تولید مداوم به ‏تعویق افتاده است. این کارخانه انتظار داشت تا ماه جولای فعالیت را آغاز کند، ولی حال باید مجوزهای دیگری از ‏دولت دریافت کند تا امکان راه‌اندازی نهایی وجود داشته باشد.‏

این کارخانه که در جنوب عراق واقع است ظرفیت تولید ۳۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن بیلت در سال را دارد . ‏

گرچه این کارخانه نیروگاه برق اختصاصی دارد ولی برای جلوگیری از نوسانات و حفظ ثبات نیروی برق باید از ‏خطوط برق اصلی کشور نیز تامین نیرو کند. ‏

تاکنون مقامات دولتی به انتقال مداوم برق به این کارخانه رضایت نداده‌اند چرا که ممکن است مشکل در شبکه تامین ‏برق کشور ایجاد شود. در حال حاضر در عراق گرمای شدید تابستانی مصرف برق را بالا برده است. سال‌های اخیر ‏دولت عراق مورد انتقادهای زیادی در رابطه با عدم سرمایه‌گذاری کافی در شبکه‌های تامین برق برای صنایع پایه ‏قرار گرفته است.‏

تقاضای فولاد در عراق بالا است و فعلا ۸۰ درصد آن را که حدود ۳ میلیون تن است از طریق واردات تامین می‌کند. ‏