گروه بورس کالا - سردار خالدی: قیمت سکه در قراردادهای آتی دیروز در شرایطی افزایش داشت که یکی از دلایل اصلی این وضعیت تحرکات مثبت دلار به تاثیر از حواله‌های ارزی بود.

در واقع دیروز دومین عرضه سکه‌های پیش فروش در بانک ملی آغاز شد، اما همچنان برخلاف انتظارات قیمت‌ها سیر صعودی به خود گرفت. کارشناسان بر این باورند تاثیر عرضه ۲ میلیون قطعه‌ای سکه موقتی است؛ زیرا بسیاری از واسطه‌گران در زمان کاهش قیمت‌ها متقاضی خرید و در زمان افزایش قیمت‌ها اقدام به فروش می‌کنند، عدم عرضه دوباره سکه از سوی بانک مرکزی باعث می‌شود سکه با قیمت بالاتر به افراد عادی فروخته شود. در همین حال به نظر می‌رسد در روزهای آتی باز هم تغییرات قیمتی (منفی و مثبت) ادامه داشته باشد.
تحلیلگران نشست دیروز اشمیت و باقری نمایندگان گروه 1+5 و ایران را یکی از موضوعاتی می‌دانند که می‌تواند تاثیر روانی محسوسی روی بازارها بگذارد.
علی اسدی نیا یکی از کارشناسان بازار ارز و طلا بر این باور است که براساس مجموعه‌ای از پارامترها و مسائل، بانک مرکزی نقش مهمی در خرید و فروش ارز دارد به همین دلیل پیش‌بینی می‌شد قیمت دلار در روز گذشته با تحرکات مثبتی دنبال شود.
از نگاه فعالان، افزایش قیمت دلار به دلایل مختلفی بوده که مهم‌ترین آن موضوع مربوط به حواله‌های ارزی است، به اعتقاد این کارشناس با توجه به محدودیت‌های نفتی کشورمان قطع و‌وصل شدن حواله‌ها همواره تکرار شده در حالی که با روند فعلی به نظر می‌رسد که اتفاقات این چنینی در بازارها باز هم ادامه داشته باشد.
اسدی نیا درباره وضعیت بازار ارز و تاثیر آن بر بازار گفت: ارز به خصوص دلار یکی از فاکتورهای مهم و تاثیرگذاری بوده که همواره بازار نقدی و به خصوص بازار قراردادهای آتی را تحت تاثیر قرار داده و هر گونه تغییر در این بازار با واکنش‌های متفاوتی از معامله‌گران روبه‌رو خواهد بود.
این در شرایطی است که با توجه به فاکتورهای موجود، به نظر می‌رسد تحرکات مثبت دلار ادامه داشته باشد. این کارشناس اقتصادی در ادامه صحبت‌هایش افزود: با توجه به اینکه بانک مرکزی در کشورمان در بازار ارز به صورت مونوپولی (انحصاری) عمل می‌کند به همین دلیل تغییرات قیمت ارز توسط تصمیمات بانک مرکزی می‌تواند در هر زمانی متفاوت باشد و این بستگی به سیاست‌های این نهاد دارد.
به نظر اسدی نیا، کسری بودجه دولت و محدودیت‌های ایجاد شده در اقتصاد کشور در بخش بین‌الملل از مهم‌ترین اهرم‌هایی خواهد بود که می‌تواند فشار محسوسی روی قیمت ارز داشته باشد. تحلیل این کارشناس حاکی از آن است که در صورت تداوم شرایط موجود و عدم تغییر سایر فاکتورها قیمت دلار با کف قیمتی یک هزار و ۸۵۰ و سقف قیمتی یک هزار و ۹۵۰ تومان روبه رو خواهد بود که هنوز زمان رسیدن قیمت‌ها به سقف نرسیده است.
در مجموع در مبادلات روز گذشته قیمت سکه در بیشتر سررسیدها به تاثیر از بازار نقدی و تغییرات مثبت دلار افزایش محسوسی را تجربه کرد، به طوری که قیمت سکه در سررسید مردادماه (نزدیک‌ترین سررسید به بازار نقدی) در دادوستدهای صبح با کاهش 08/0 درصدی و افزایش 16/2 درصدی در مبادلات عصر در محدوده 715 تا 731 هزار تومان، سررسید شهریورماه با افزایش 96/2 درصدی در محدوده 750 تا 771 هزار تومان، سررسید مهرماه با 22/3 درصد افزایش در محدوده 786 تا 810 هزار تومان و سررسید آبان‌ماه با افزایش 92/3 درصدی در محدوده 820 تا 850 هزار تومان قرار گرفت. تعداد موقعیت‌های تعهدی باز در دو سررسید شهریور و آبان ماه افزایشی و در دو سررسید دیگر کاهشی بود.