گروه بورس کالا- در معاملات هفته گذشته، بیلت در بازار ایران تقریبا ثابت ماند؛ به‌رغم آنکه قیمت مقاطع از روزدوشنبه به بعد رو به بالا بود.

به گزارش سایت مرکز خدمات فولاد ایران عده‌ای از دست‌اندرکاران اعتقاد دارند که قیمت بیلت روند نزولی خواهد داشت؛ زیرا میزان عرضه افزایش یافته است، اما عده‌ای دیگر بر این باورند که با توجه به خالی بودن انبارهای کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع، تقاضای کافی برای جذب بیلت‌های وارداتی وجود دارد. آنچه مسلم است این است که قیمت بیلت در طول هفته گذشته از بازار مقاطع تبعیت نکرده و به‌رغم بالا رفتن قیمت مقاطع، قیمت بیلت همچنان ثابت مانده است.

با توجه به نزدیک شدن ماه رمضان و کاهش تقاضای این کالا احتمال بالا رفتن قیمت بیلت در بازار ایران نمی‌رود؛ ضمن آنکه حجم واردات بیلت در تیرماه نسبت به ماه خرداد افزایش یافته است.

به نظر عده‌ای از کارشناسان قیمت مقاطع هم در حال حاضر به اوج خود رسیده است.

با توجه به کاهش قیمت مقاطع در خارج از کشور در صورتی که دولت به سادگی اجازه ورود مقاطع را بدهد بازار مقاطع با کاهش قیمت روبه‌رو خواهد شد.

مشکل اصلی بازار مقاطع محدودیت عرضه و کاهش رقابت در این بازار است. با شروع ماه رمضان تقاضا کاهش خواهد یافت و این امر به ثبات قیمت کمک خواهد کرد.

یک عامل دیگر برای بالا رفتن قیمت در طول هفته گذشته محدودیت عرضه مقاطع در بورس بود. روز یکشنبه همه امیدوار به خرید میلگرد محصول ذوب‌آهن در بورس بودند که عرضه ذوب‌آهن تنها محدود به تیرآهن و سبد میلگرد و تیرآهن طول کوتاه در بورس بود.

این هفته هم معلوم نیست که ذوب‌آهن عرضه چشمگیری داشته باشد. تنها امید بازار این است که کارخانه‌های خصوصی حجم عرضه خود را بالا ببرند.

طی هفته گذشته قیمت بیلت سایز ۱۵۰ در بندر انزلی روی تریلی در محدوده ۱۲۸۰ تومان در نوسان بود و از روز یکشنبه بعضی از محموله‌های بیلت در قیمت ۱۱۰۰ تومان (تحویل ۲۰ تا ۴۰ روزه) پیشنهاد شد. بیلت سایز ۱۳۰ میلی‌متر هم در بندر امام خمینی با نرخ ۱۲۵۰ تومان معامله شد.

برخلاف بیلت بازار مقاطع روند صعودی داشت که علت این امر محدودیت عرضه از طرف کارخانه‌ها بود. روز شنبه قیمت میلگرد به طور متوسط ۵۰ ریال بالا رفت در حالی که قیمت تیرآهن نزولی بود. از روز یکشنبه به بعد قیمت میلگرد افزایش یافت؛ در حالی که روند نزولی قیمت تیرآهن تا سه شنبه ادامه داشت و بعد از آن تا پایان هفته قیمت شروع به افزایش کرد و قیمت تیرآهن تقریبا به سطح قیمت روزشنبه بازگشت؛ ولی روند صعودی قیمت میلگرد همچنان ادامه داشت. میانگین قیمت میلگرد قطر ۸ تا ۳۰ میلی‌متر در اهواز که روز شنبه ۱۴ هزار و ۸۷۵ ریال بود در پایان هفته به ۱۵ هزار و ۳۷۹ ریال رسید. متوسط قیمت میلگرد در اصفهان (قطر ۱۶ تا ۲۵ میلی‌متر) نیز از ۱۵ هزار ریال روزشنبه به ۱۵ هزار و ۸۵۰ ریال در روزپنج‌شنبه افزایش یافت. مقاطع دیگر مثل نبشی و ناودانی نیز هفته گذشته با افزایش قیمت روبه‌رو شدند تا روز چهارشنبه که قیمت‌ها به اوج خود رسیده و تقریبا باثبات ماند.

ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر در انزلی ۱۲۷۰ تومان اعلام شد که تا پایان هفته نوسان جزیی داشت؛ اما دیگر اقلام ورق که روز دوشنبه با افزایش قیمت هر کیلو حدود ۵۰ تومان در بورس مواجه شد باعث بالا رفتن قیمت در بازار شد. همین امر روی قیمت محصولات کاویان و اکسین هم اثر داشت؛ ولی افزایش قیمت آنها حداکثر تا ۲۰ تومان هر کیلو بود. از آنجا که تقاضای ورق چندان قوی نیست بازار انتظار ندارد که شاهد نوسان زیادی در خلال ماه رمضان باشد.

ورق سرد در هفته گذشته برای بعضی از سایزها با افزایش قیمت مواجه شد؛ علت اصلی این امر بالا رفتن قیمت در بورس بود؛ ضمن آنکه محدودیت عرضه این کالا هم مزید بر علت است البته محموله‌هایی از ورق سرد در بنادر پیشنهاد می‌شود؛ به همین علت انتظار نمی‌رود قیمت‌ها کاهش یابد به خصوص آنکه قیمت ورق سرد به اوج خود رسیده و از طرف دیگر به علت افت مصرف در ماه رمضان با کاهش تقاضا روبه‌رو خواهد شد با این حال بعضی از اقلام این کالا با محدودیت شدید عرضه همچنان روبه‌رو است.

ورق گالوانیزه در طول هفته گذشته هم افزایش قیمت داشت؛ به خصوص از روز دوشنبه به بعد ولی تقاضای آن چندان قوی نیست با این حال محدودیت عرضه ورق سرد محققا در عرضه این کالا هم موثر است.