ایرالکو: گران فروشی نمی‌کنیم  المهدی: قیمت‌سازی نکنید

آزاده حسینی

طی هفته‌های اخیر مبادلات گروه آلومینیوم در بورس کالا دچار سردرگمی و بی‌نظمی شده است و تولیدکنندگان بزرگ آلومینیوم المهدی و ایرالکو هر یک با فرمول خاص خود، قیمت پایه می‌‌گذارند و مشتریان نیز به دلیل نیاز خود شرایط بازار را به هر بهایی می‌پذیرند. ایرالکو می‌گوید قیمت‌گذاری ما نباید بر اساس LME باشد و به دلیل رشد قیمت‌های مواد اولیه، نرخ‌های ایرالکو بسیار بالاتر از LME

(در بورس فلزات لندن) است. این در حالی است که المهدی دیگر تولیدکننده آلومینیوم دو هفته‌ای می‌شود که قیمت‌های فروش خود را بسیار نزدیک به LME رسانده و معتقد است سود بنگاه‌ اقتصادی باید منطقی باشد. در این گزارش سعی کرده‌ایم دلایل این نوسان قیمت را در بازار بررسی کنیم. ثقفی، مدیرعامل شرکت المهدی معتقد است در تولید آلومینیوم دو مطلب اهمیت دارد. یکی کیفیت که با خلوص بالا و خلوص پایین تعریف می‌شود و دیگری قیمت است. ۱۲۰دیگ المهدی از مدار خارج شده بود که به تازگی ۶۵ دیگ وارد مدار تولید شده است که این ۶۵دیگ حدود ۲۰روز زمان می‌برد که به پایداری برسند تا کیفیت تولیدشان از low grade خارج شود.

قیمت باید منصفانه باشد

تا بازار به پایداری برسد

اما در مورد قیمت باید گفت که قیمت باید منصفانه باشد تا بازار به پایداری برسد. زمانی که تولیدات المهدی به مشکل برخورد، سعی کردیم تا از تجارب کارگزاران فعال گروه آلومینیوم بهره ببریم و با استفاده از همین تجارب قیمت محصولاتمان را در بورس کالا طوری گذاشتیم که هم به نفع مصرف‌کننده باشد و هم تجار بتوانند از واردات محصولات سود منطقی را کسب کنند و هم ما به عنوان تولیدکننده سود متعادلی به دست آوریم.

سال گذشته میزان واردات آلومینیوم به کشور ۱۵۴هزار تن بود، این در حالی است که رقم صادرات هم در مقابل آن ۱۲۰هزار تن گزارش شده است که رقم مابه‌التفاوت آن نشان‌دهنده نیاز متعادل بازار به این محصول است که تنها با قیمت‌گذاری متعادل تولیدکنندگان بازار ایده‌آل حفظ می‌شود و اگر تولیدکنندگان با بازارسازی اقدام به گران‌فروشی کنند، علاوه‌بر اینکه پس از یک مدت کوتاه جریان بازار علیه آنها اقدام خواهد کرد، برخلاف سیاست‌های دولت نیز است.

قیمت‌شکنی سود منطقی را از بین می‌برد

ثفقی تاکید کرد: قیمت‌شکنی سود منطقی را از بین می‌برد. در حال حاضر تجار و واردکنندگان ۲۵۰دلار بابت هزینه‌های واردات و ترخیص و حمل‌ونقل و هزینه‌های جانبی برای واردات آلومینیوم می‌پردازند که این رقم به علاوه قیمت‌های بورس‌فلزات لندن منطقی است و بالاتر از آن گران‌فروشی محسوب می‌شود و تعادل بازار را بر هم می‌زند و قیمت‌گذاری بالای تولیدکنندگان داخلی تنها باعث می‌شود که تجار و واسطه‌گران در این بین سود بیشتری کسب کنند. کسب سودهای بیشتر تعادل بازار را بر هم می‌زند و باعث رشد روند واردات به کشور و در نهایت اشباع بازار می‌شود که به ضرر همان تولیدکننده گران‌فروش است و ما در واقع برای توقف همین روند اقدام به فروش با قیمت مناسب در بورس کالا کرده‌ایم تا تعادل را به بازار برگردانیم.

گران‌فروشی موجب اشباع بازار می‌شود

وی همچنین با اشاره به تولید آند در کشور گفت: المهدی از هفته گذشته در بخش تولید آند به ظرفیت اسمی خود رسیده است که این یعنی تولید ۳۰ آند در هر ساعت و با همکاری ایرالکو آنها را برای پخت به اراک می‌فرستد. تا دو ماه دیگر توان پخت‌ آند را در داخل نیز پیدا خواهیم کرد و تولید آزمایشی آن را شروع می‌کنیم.

قیمت آلومینیوم در بازار منطقی است

از سوی دیگر، مسلم مداحی، مدیر فروش ایرالکو، رشد قیمت محصولات ایرالکو را در داخل به دلیل رشد قیمت مواداولیه دانست و اظهار داشت: قیمت‌های ایرالکو بسیار منطقی است، مشتریان خود را دارد و این روند عرضه و تقاضا است که در بازار قیمت‌ها را مشخص می‌کند و تا زمانی که مشتریان ما تمایل به خرید از ایرالکو با این قیمت داشته باشند، یعنی بازار کشش قیمت محصولات ایرالکو را دارد.وی ادامه داد: هزینه‌های حمل‌و ترخیص و هزینه‌های جانبی برای تجار و واردکنندگان تنی ۵۰۰دلار است که به علاوه قیمت‌های LME می‌شود و این تقریبا معادل قیمت‌های ایرالکو در بورس کالا است.قیمت مناسبی که خوشبختانه ایرالکو توانسته است طی سالیان این اعتماد را جلب و آن را حفظ کند.

بازار تمایل به قیمت‌های بالاتر دارد

مداحی اظهار داشت: در‌حال‌حاضر قیمت‌های بازار متعادل است، اما بازار تمایل به قیمت‌های بالاتر دارد و این موضوع در بازارهای جهانی نیز مشهود است.

وی ادامه داد: ما ابتدا بازار را بررسی کرده و سپس قیمت پایه را مشخص می‌کنیم و در صورت کشش از قیمت اولیه خود پایین نمی‌آییم و به این ترتیب سود به دست آمده نصیب تولیدکننده می‌شود نه تاجر و واسطه و دلال و این بسیار عادلانه است.