آلومینیوم یک قدم تا 3000 دلار
گروه بورس کالا- در معاملات روز هفدهم ژوئن، نرخ مس دوباره 74دلار کاهش پیدا کرد و در مرز 8هزار دلار قرار گرفت. اما آلومینیوم همچنان روند صعودی خود را طی کرده و به مرز 3 هزار دلار نزدیک شد.
نرخ آلومینیوم، آلیاژ آلومینیوم، سرب، قلع و روی در این روز با افزایش همراه شد به طوری که هر تن آلومینیوم با ۲۴دلار رشد، با نرخ ۲هزار و ۹۳۴دلار دادوستد شد. خرید نقدی این فلز ۲هزار و ۹۳۳دلار بود.

آلیاژ آلومینیوم هم 10دلار کاهش پیدا کرد و نهایتا با نرخ 2هزار و 601دلار معامله شد. خرید نقدی این فلز 2هزارو 600دلار بود.
مس همان‌طور که ذکر شد ۷۴دلار کاهش پیدا کرد؛ بنابراین ۸هزار و ۱۸۱دلار معامله شد. خرید نقدی آن ۸هزار و ۱۸۰دلار بود.
سرب در هر تن یک‌هزار و 802دلار معامله شد، بنابراین در مقایسه با روز قبل 64دلار رشد داشت. خرید نقدی این کالا یک‌هزار و 801دلار بود.
نیکل در این روز ۱۰۰دلار کاهش یافت و نرخ آن ۲۳هزار و۵۰۰ دلار به ثبت رسید. خرید نقدی این کالا ۲۳هزار و ۴۵۰دلار بود.
قلع هم 100دلار افزایش را تجربه کرد درنتیجه با فروش نقدی 21هزار و 950دلار و خرید نقدی 21هزار و 945دلار به ثبت رسید.
روی ۲۹دلار و ۵۰سنت رشد کرد. درنتیجه با نرخ یک‌هزار و ۸۱۴دلار و ۵۰سنت ثبت شد. خرید نقدی یک‌هزار و ۸۴۱دلار بود.
موجودی فلز در بورس‌فلزات لندن 39هزار و 800تن آلیاژ آلومینیوم، یک‌میلیون و 69هزار و 275تن آلومینیوم، 123هزار و 550تن مس، 94هزار و 875تن سرب، 46هزار و 998تن نیکل، 7هزار و 10تن قلع و 143هزار و 800تن روی به ثبت رسید که از این مقدار 39هزار و 640تن آلیاژ آلومینیوم، یک‌میلیون و 22هزار و 500تن آلومینیوم، 114هزار و 575تن مس، 91هزار و 350تن سرب، 46هزار و 38تن نیکل، 6هزار و 645تن قلع و 138هزار و 175تن روی معامله شد.


کاهش 20 دلاری نرخ بیلت در خاور دور
دیروز نرخ بیلت در خاور دور ۲۰ دلار کاهش یافت. بر اساس این گزارش، هر تن بیلت در معاملات بورس فلزات لندن ۳ ماهه با ۲۰ دلار کاهش یک‌هزار و ۹۰ دلار فروش رفت. خرید ۳ ماهه این کالا هم با ۱۰ دلار کاهش یک‌هزار و ۹۰ دلار معامله شد.
خرید 15 ماهه و فروش 15 ماهه این کالا هم به ترتیب 1080 دلار و 1090 دلار فروش رفت که به ترتیب 10 و 20 دلار کاهش داشت.
اما نرخ محموله‌های مدیترانه ۵ دلار افزایش یافت و هر تن با نرخ ۱۲۰۰ دلار معامله شد و فروش سه ماهه آن ثابت ماند. خرید و فروش ۱۵ ماهه هم با ۵ دلار افزایش به ترتیب ۱۱۹۰ و ۱۲۰۰ دلار معامله شد.
در 10 روز گذشته قیمت فلزات در بورس لندن با کاهش مواجه بود، اما دوباره قیمت‌ها دیروز رشد کرد اما طی 10 روز گذشته روند کلی فلزات روی و سرب که با افزایش موجودی قابل توجه مواجه بوده‌اند، با کاهش قیمت شدید همراه بودند و آلومینیوم و مس نیز روند نسبتا ضعیفی را طی کردند.
فقط نیکل با رشد قیمت بالا همراه بود که دلیل آن کاهش تولید نیکل شرکت Bhp Billiton می‌باشد که معادلات عرضه و تقاضا را در بازار نیکل تا حدی تحت تأثیر قرار داده است.
قابل توجه این که فلزات غیرآهنی، حتی در دوره‌هایی که قیمت نفت و ارزش یورو روند صعودی داشتند (چهارشنبه)، با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه نشدند ولی در دوره‌هایی که یورو روند نزولی داشت (پنج‌شنبه)، روند قیمت فلزات ضعیف بود.
در روز جمعه پس از انتشار آمار موجودی‌های مس در شانگهای که برای دومین هفته متوالی با کاهش شدید همراه بوده است، بازار در مورد تقاضا از سوی چین خوش‌بین‌تر شد و قیمت مس با افزایش همراه شد.


مس
در ۱۰ روز گذشته قیمت نقدی مس با یک‌درصد کاهش به ۸۰۲۵دلار رسید. موجودی‌های لندن با ۱/۱‌درصد کاهش به ۱۲۱۲۰۰ تن رسیدند. موجودی‌های شانگهای نیز برای سومین هفته متوالی با کاهش قابل توجه ۴۸۳۷ تنی به ۳۳۹۹۲ تن رسید. در طی دوره معاملات قیمت ۳ ماهه در حدود ۷۸۰۰دلار برای هر تن معامله می‌شد.
تقویت‌دلار پس از انتشار آمار مناسب رشد فروش در سطح خرده‌فروشی نیز به روند ضعیف قیمت فلزات کمک کرد. اما در روز جمعه پس از انتشار آمار مربوط به کاهش قابل توجه موجودی‌های شانگهای بازار نسبت به روند مصرف در چین امیدوارتر شد. با این وجود، اظهارنظر قطعی در مورد روند مصرف در چین مشکل است و آمار مربوط به واردات مس به چین از اهمیت بیشتری برخوردار است و در چند ماه گذشته واردات مس به چین ضعیف بوده است، انتظار می‌رود که واردات مس تصفیه شده در ماه مه 6‌درصد کاهش یابد. باید در نظر داشت که واردات مس به چین در پایین‌ترین سطح پس از اوت سال گذشته قرار دارد. در حالی که واردات نفت به چین در بالاترین سطوح قرار دارد. روند قیمت مس و نفت تا حدی تحت تأثیر واردات به چین قرار دارد. همچنین در کنفرانس Metal Bulletin ذکر شد که از 38 پروژه جدید که توسط Cru مورد بررسی قرار گرفته است، 26 پروژه با تأخیر مواجه بوده‌اند (بنابراین ممکن است پیش‌بینی‌های مربوط به میزان مازاد برای سال 2009 کاهش یابد).


آلومینیوم
در ۱۰ روز گذشته قیمت نقدی آلومینیوم با ۲/۰‌درصد کاهش به ۲۸۹۶دلار رسید. موجودی‌های لندن با ۱/۰درصد کاهش به ۰۷/۱ میلیون تن و موجودی‌های شانگهای با ۴۳۲۷ تن کاهش به ۱۸۳۳۹۳ تن رسیدند. با وجود این که قیمت آلومینیوم در حالت Contango (قیمت آتی بالاتر از نقد)، که نشان از انتظار افزایش قیمت در آینده می‌دهد فعلا سطح مقاومت قیمت ۳ ماه در حدود ۲۹۷۰‌دلار برای هر تن قرار دارد و شکستن این خط مقاومت آسان به نظر نمی‌رسد.


روی و سرب
در ۱۰ روز گذشته قیمت نقدی روی با ۵/۴‌درصد کاهش به ۱۸۵۱‌دلار برای هر تن رسید. موجودی‌های لندن نیز با ۹/۰‌درصد افزایش به ۱۱۴۴۳۰۰ تن رسید. موجودی‌های شانگهای با ۱۷ تن کاهش به ۶۸۲۶۷تن رسید. روند تکنیکی قیمت روی بسیار ضعیف است و همان‌طور که در گزارش هفته قبل گفتیم زیر خط حمایت در سطح ۱۹۶۰‌دلار، خط حمایت دیگری تا سطح ۵۰۰/۱‌دلار دیده نمی‌شود. همچنین در آسیا قیمت روی به کمترین سطح در دو سال و نیم گذشته کاهش یافته است. گزارش‌های اخیر نشان داده است که با وجود زلزله اخیر در این کشور، تولید روی در چین در ماه مه با ۱/۴‌درصد افزایش به نسبت سال قبل به ۳۳۹۰۰۰ تن افزایش یافته است. در ۵ ماه اول سال تولید روی در چین با ۱/۴‌درصد افزایش به ۵۵/۱میلیون تن رسیده است.
قیمت نقدی سرب نیز به سقوط آزاد اخیر خود ادامه داد و قیمت با 7‌درصد کاهش به 1800‌دلار کاهش یافت. موجودی‌های سرب در بازار لندن (پس از رشد 11‌درصدی در 2 هفته قبل) 9/7‌درصد رشد کرد و به 79300تن رسید. موجودی‌های سرب با بیشترین رشد در 7 ماه اخیر مواجه بوده‌اند. همچنین شرکت Xstrata اعلام کرد که دادگاه استرالیا، رای مثبت دولت مبنی بر ادامه طرح توسعه معدن Mac Arthur River را تایید کرد. این طرح عمر معدن را که سالانه 30000 تن سرب و 150000 تن روی تولید می‌کند تا 20 سال افزایش می‌دهد.


نیکل
در ۱۰ روز گذشته نیکل با رشد قیمت ۸‌درصدی به ۲۴۵۵۰‌دلار برای هر تن رسید. موجودی‌های نیکل در حدود ۴۷۰۰۰ تن ثابت بود. یک مجتمع ۱۰۰هزار تنی ذوب نیکل در غرب استرالیا که به شرکت Bhp متعلق است، به دلیل اختلالات تولید، با کاهش ۲۸۰۰۰تنی فروش مواجه خواهد بود. بنابراین ممکن است انتظارات مازاد ۱۱۰۰۰ تنی در بازار نیکل به کمبود ۱۷۰۰۰تنی تغییر کند. البته ممکن است که قسمتی از این کمبود از طریق فروش کنسانتره جبران گردد.
منبع: شرکت کارگزار فلزات مفید