گروه بورس کالا- طی هفته گذشته در بازارهای جهانی به دنبال رشد قیمت آهن قراضه، نرخ بیلت نیز رشد کرد و به دنبال آن فروشندگان مقاطع نیز نرخ‌های خود را بالابردند، اما از آنجا که خریداران در برخی کشورها از این قیمت‌ها استقبال نکرده‌اند، احتمال کمی‌وجود دارد که این روند در بازارهای جهانی ادامه پیدا کند. در بازار داخلی نیز روند قیمت‌ها به واسطه برخی تغییرات در تعیین قیمت‌های بورس نرخ محصول نهایی افزایش پیدا کرد، اما در این مورد نیز با توجه به موضع‌گیری‌های مجدد مسوولان بعید به نظر می‌رسد نرخ‌ها مجددا افزایش پیدا کند. در گزارشی که مرکز خدمات فولاد ایران منتشر کرده است به مشروح وقایع هفته قبل پرداخته شده که در ادامه می‌خوانید: انتظار فروشندگان برای رسیدن قیمت بیلت به ۷۰۰ دلار

هفته گذشته بازار بیلت دریای سیاه صعودی بود و قیمت صادراتی از ۶۸۰ دلار فوب بالاتر رفت، در حالی که هفته قبل تجار امیدی به افزایش قیمت نداشتند. باید دید قیمت به ۷۰۰ دلار تحویل رسید یا نه. در بازار داخلی ترکیه همان‌طور که انتظار می‌رفت تقاضا بالا است و قیمت بیلت ۷۰۰ دلار تحویل کارخانه و بالاتر بود که تا ۳۰ دلار نسبت به هفته قبل بالا رفت و انتظار می‌رود روند صعودی ادامه داشته باشد.

در بورس لندن قیمت قرارداد سه ماهه نسبت به هفته قبل بیش از ۳۰ دلار رشد داشت و به ۵۷۵ دلار رسید و متوسط قیمت ۲۱ دلار بالا رفته به ۵۷۳ دلار رسید. قیمت بیلت در چین حدود ۲ دلار افت داشت و قیمت فعلی ۶۸۱ دلار است. در جنوب شرق آسیا بیلت کره‌جنوبی ۶۷۰ تا ۶۷۵ دلار سی اف آر پیشنهاد شده و بیلت سی آی اس ۶۷۵ تا ۶۸۰ دلار سی اف آر است. در ویتنام بیلت ژاپن ۶۶۰ دلار سی اف آر خریداری شد و بیلت داخلی ۶۸۰ دلار است. در ماه‌های پیش رو تعطیلات تابستانی، ماه رمضان و باران‌های موسمی ‌خاوردور را در پیش داریم، از این رو کارخانه‌ها باید با کاهش تولید کمبود تقاضا را پوشش دهند.

سردرگمی‌ معامله‌گران بیلت در ایران

هفته گذشته قیمت بیلت در بازار ایران به کف خود رسید و به همین علت اکثر فروشنده‌ها دست از معامله کشیدند، از روز یکشنبه که بازار مقاطع بهتر شد قیمت بیلت هم شروع به بهبود کرد، اما حجم معاملات پایین بود علت این امر محدود بودن تقاضای مقاطع بود.

با ادامه روند افزایش قیمت مقاطع تا روز سه‌شنبه قیمت بیلت هم بالا رفت. روز شنبه بیلت سایز ۱۵۰ میلی‌متر در بندر انزلی هر کیلو ۷۲۵ تا ۷۳۵ تومان صحبت می‌شد، اما معامله‌ای صورت نمی‌گرفت، اما در اواخر هفته قیمت همین کالا به ۷۳۵ تا ۷۴۰ تومان هر کیلو رسید و معاملاتی در این قیمت‌ها انجام می‌شد، فروشنده‌ها در ارائه قیمت و انجام معامله محتاط‌تر عمل می‌کردند تا خریدارها، ولی حجم سفارش‌ها محدود بود. در هفته گذشته نوسان قیمت ارز و افت‌و‌خیز قیمت بیلت پیشنهادی از سی آی اس بازار بیلت ایران را سردرگم کرده بود. از روز چهارشنبه فروشنده‌ها و خریدارها دست از معامله کشیدند تا فرصتی به بازار داده باشند که بعد از تعطیلات با شرایط جدید تصمیم‌گیری کنند. محدودیت‌های پیش روی خرید از روسیه و گشایش اعتبارات برای دبی سفارش‌های خرید بیلت را محدود کرده است، همین امر باعث شده تا فروشندگان بیلت با احتیاط در بازار عمل کنند.

رشد قیمت مقاطع در اکثر نقاط دنیا

در بازار داخلی ترکیه باز هم قیمت میلگرد بالا رفت و در ۱۰ روز ۵ مرتبه رشد داشت. قیمت فعلی بین ۹۳۱ تا ۹۳۴ دلار با ۱۸ درصد مالیات بر ارزش افزوده است که بیش از۵۰ دلار نسبت به هفته قبل رشد داشت. چون چنین سطوح قیمتی در بازار صادرات طرفدار ندارد و تقاضای داخلی بالا است، فعلا ترک‌ها عرضه صادراتی ندارند. خریداران خاور دور به ویژه در امارات که اخیرا انبارها را تکمیل کردند از بازار خارج شده‌اند.پس از مدت‌ها سکوت هفته گذشته میلگرد صادراتی سی آی اس با افزایش تقاضای ایران و مصر به ۶۸۰ تا ۶۹۰ دلار فوب افزایش یافت، ولی سطح تقاضا آنقدر نیست که قیمت بالاتر برود. مفتول صادراتی اوکراین نیز به ۷۵۰ دلار فوب رسیده است. در بازار داخلی آمریکا قیمت میلگرد ۷۲۹ تا ۷۵۶ دلار درب کارخانه بود. قیمت پیشنهادی ترکیه ۷۳۰ تا ۷۴۰ دلار سی‌اند اف است، از این رو طرفدار ندارد. در کوتاه مدت بازار آمریکا برای ترک‌ها چندان سودآور نیست. قیمت میلگرد در شمال چین کمی ‌بالا رفت. در پکن ۷۶۹ دلار با مالیات است که ۴ دلار نسبت به هفته قبل رشد داشته است. بازار میلگرد ژاپن در رکود بود. با توجه به رکود تقاضا، کارخانه‌هایی که قیمت‌های ژوئن را ثابت نگه داشتند باید از ماه جولای قیمت را کاهش دهند. رشد قیمت مواد اولیه و بالا رفتن قیمت بیلت وارداتی موجب شده در پاکستان قیمت میلگرد ۲۹ دلار هر تن نسبت به ماه آوریل افزایش یابد.

سکوت بازار مقاطع ایران ادامه می‌یابد

از روزشنبه قیمت مقاطع شروع به افزایش کرد، علت این امر آن بود که در هفته قبل از آن قیمت‌ها به حداقل خود رسیده بود و فروشنده‌ها تمایلی به معامله نداشتند. متوسط قیمت تیرآهن در اصفهان ۹۲۰ تومان هر کیلو بود. این روند تا روز سه‌شنبه ادامه داشت، روز سه‌شنبه قیمت‌ها کمی ‌افت کرد، اما در پایان هفته قیمت بهتر شد. متوسط قیمت تیرآهن روز پنج‌شنبه هر کیلو ۹۴۰تومان در اصفهان گفته می‌شد. میلگرد روز شنبه و یکشنبه به طور متوسط ۱۰ تومان بالا رفت، اما از روز سه‌شنبه به بعد قیمت‌ها ایستاد. میانگین قیمت در تهران ۸۷۵ تومان اعلام می‌شد در مورد نبشی و ناودانی نیز همین نوسان دیده شد. کلا هفته گذشته تقاضا برای مقاطع بسیار محدود بود. احتمالا با توجه به تعطیلات پیش رو این وضعیت برای هفته آینده نیز ادامه خواهد داشت.

پیش‌بینی افت قیمت ورق در هفته‌های آتی

هفته گذشته قیمت انواع ورق در شمال اروپا و آمریکا نسبت به هفته قبل تغییری نداشته یا کمی ‌پایین آمد. در شمال اروپا ورق گرم نسبت به هفته قبل با ثبات تر بود. در بازار داخلی آمریکا چندین کارخانه قیمت‌ها را افزایش دادند تا سرانجام موفق به توقف روند نزولی شدند، ولی امیدی به افزایش قیمت چشمگیر نیست. قیمت فعلی ورق گرم در بازار نقدی آمریکا ۷۶۰ تا ۷۸۰ دلار در هر شورت تن است و ورق سرد ۸۶۰ تا ۹۰۰ دلار است. بازار ورق انگلیس نسبت به ماه آوریل بهبود نیافته، ورق گرم ترکیه ۶۴۷ تا ۶۷۶ یورو هر تن سی اف آر و محصول روسیه ۶۰۶ یورو است. تا زمانی که تقاضا بهبود نیابد بازار در فشار خواهد بود.

در بازار داخلی ترکیه ورق گرم ۷۸۰ تا ۸۰۰ دلار هر تن است که ۱۰ دلار نسبت به هفته قبل افت داشت و قیمت ورق گرم روسیه ۷۴۰ تا ۷۷۰ دلار هر تن سی اف آر است. البته انتظار می‌رود قیمت ورق در ترکیه تا یک ماه آینده کاهش یابد چون تقاضای داخلی از رشد قیمت‌های اخیر حمایت نکرده و موجودی بالای خریداران به آنها اجازه خرید در حجم بالا را نمی‌دهد. قیمت پیشنهادی ورق سرد روسیه و اوکراین به ترکیه ۸۲۰ تا ۸۷۰ دلار سی اف آر است. تقاضای بازار ورق گرم خاور میانه هنوز ضعیف است. ورق گرم روسیه ۷۲۰ تا ۷۲۵ دلار سی‌اند اف است. بازار جنوب شرق و شرق آسیا نیز تعریفی ندارد. قیمت نقدی ورق گرم در خاوردور به ۷۰۰ دلار هر تن فوب رسیده، ورق گرم چین در قیمت ۷۳۰ تا ۷۴۰ دلار هر تن سی اف آر تایلند معامله شده است. البته بالا بودن قیمت چین موجب شده تقاضای چندانی در جنوب شرق آسیا نداشته باشد. در مصر به‌رغم رکود تقاضا قیمت داخلی ورق گرم ۲۵ دلار درب کارخانه بالا رفت. قیمت وارداتی ۷۲۰ تا ۷۴۰ دلار سی اف آر است و با افزایش قیمت داخلی به ۸۰۲ دلار می‌رسد و به زودی قیمت‌های وارداتی نیز بالا خواهد رفت. در بازار داخلی عربستان انتظار می‌رود قیمت ورق به زودی ۵ تا ۱۵ دلار افزایش یابد؛ چون قیمت وارداتی به قیمت داخلی نزدیک شده است. تقاضای ورق در امارات در سطح متوسط است قیمت پیشنهادی ورق گرم وارداتی در حدود ۷۴۵ تا ۷۹۰ دلار هر تن سی اف آر است.

ثبات قیمت ورق صادراتی در بازار ایران

قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلی‌متر، اول هفته در انزلی ۸۱۰ تومان اعلام می‌شد، ورق گرم مبارکه و کاویان نیزبا ۱۵ تا ۲۰ تومان افت قیمت معاملات هفته قبل را شروع کرد؛ اما از روز یکشنبه قیمت‌ها رو به افزایش گذاشت.ورق گرم ۲ تا پایان هفته به ۸۳۰ تومان هر کیلو در انزلی رسید، ورق گرم محصول مبارکه با اینکه روزدوشنبه در بورس با افزایش قیمت روبه‌رو شد ولی در بازار به علت عدم تقاضا خریداری نداشت، با این حال ورق مبارکه تا پایان هفته هر کیلو ۲۵ تومان افزایش یافت. مهم‌ترین علت افزایش قیمت ورق مبارکه مشکلاتی است که در حمل کالا به وجود آمده است. در مورد ورق گالوانیزه و ورق سرد بعضی از اقلام مثل گالوانیزه ضخامت ۵/۱ میلی‌متر به بالا بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شد و این روند تا آخر هفته ادامه پیدا کرد تا جایی که متوسط قیمت ورق گالوانیزه از مرز ۱۲۲۰ تومان هر کیلو هم گذشت؛ اما در مورد ورق سرد در تمام طول هفته نوسان قیمتی نبود و بازار همچنان در سکوت به سر می‌برد. در هفته گذشته عرضه محصولات اکسین بسیار محدود بود؛ احتمالا این محدودیت هفته آینده ادامه خواهد داشت. با توجه به نزدیک شدن به تعطیلات تابستانی کارخانه‌ها، احتمالا ورق سرد تغییر قیمت زیادی نخواهد داشت؛ ولی ورق گرم و ورق گالوانیزه احتمالا با افزایش قیمت روبه‌رو خواهند شد. پیشنهاد قیمت‌های ورق از خارج برای بازار ایران تغییری نکرده و مثل هفته گذشته است.