انجمن ملی پلاستیک ایران: بررسی حجم عرضه‌های مواد پلیمری در چهار ماه اول سال ۹۶ نشان می‌دهد در این مدت یک میلیون و ۳۶۴ هزار و ۱۵۵ تن عرضه صورت گرفته که در مقایسه با حجم یک میلیون و ۱۰۶ هزار و ۲۶۷ تنی سال قبل افزایشی برابر با ۲۵۷ هزار و ۸۸۸ تن را نشان می‌دهد که قابل توجه است. این آمار نشان از بهبود اوضاع عرضه‌ها در سال جاری به نسبت سال گذشته دارد و اقدام بسیار مناسبی در جهت کمک به بازار است. این افزایش محسوس حجم عرضه‌ها نتیجه اقدام بسیار مناسب شورای رقابت مبنی بر تعیین کف عرضه برای تمامی گروهای کالایی است.

به عقیده کارشناسان، مشخص کردن کف عرضه برای تمام گروه‌های کالایی موجب حفظ عرضه‌ها در حجم‌های بالا و افزایش نسبت به سال گذشته شده است. تعیین کف عرضه‌ها کمک بسیار مهمی در جهت تعادل بازار محصولات پتروشیمی بوده و از ایجاد بحران‌ها بسیار جلوگیری کرده است، زیرا تمامی تولید‌کنندگان را متعهد به عرضه حجم خاصی از محصول در هر هفته می‌کند. در این بین انتقاداتی به نحوه عرضه چند گروه خاص محصولات پلیمری در این مدت وارد بود که بعد از تولید و عرضه گرید پلی پروپیلن شیمیایی MR۲۳۰C توسط مارون در دو هفته اول مرداد ماه اوضاع این گروه تا حدی بهبود پیدا کرد. در حال حاضر تنها گروهی که دچار بحران شده است گرید بطری است که در دو هفته اول مرداد ماه با کاهش حجم عرضه‌ها و افزایش عمده تقاضا مواجه بود و امید است هر چه زودتر تدابیری در جهت افزایش حجم عرضه‌ها اندیشیده شود.در این بین حجم کل تقاضا در مجموع چهار ماه اول سال جاری کمتر از سال گذشته است؛ به‌گونه‌ای که حجم کل تقاضا در چهار ماه امسال یک میلیون و ۶۳۲ هزار و ۹۵۹ تن بوده که در مقایسه با حجم ۲میلیون و ۲۱۰ هزار و ۳۸۰ تنی سال گذشته کاهشی بیش از ۵۷۷ هزار تن کاهش را نشان می‌دهد که قابل توجه است.

البته باید به این نکته اشاره کرد که کسری تقاضا در فروردین ماه بین دو سال ۹۶ و ۹۵ برابر با ۴۴۸ هزار تن بود که بسیار قابل توجه بوده و بعد از انجام معاملات اردیبهشت ماه این تفاوت به ۲۹۰ هزار تن کاهش یافته است. حال این کسری در خرداد ماه هم کاهش یافته و اختلاف بین حجم تقاضای سه ماه اول دو سال به ۲۲۹ هزار تن رسیده است، به عبارت دیگر یعنی حجم تقاضای خرداد سال جاری ۶۱ هزار تن بیشتر از خرداد ماه سال گذشته بوده است. در این بین حجم کل معاملات در چهار ماهه اول سال جاری برابر با ۸۲۰ هزار و ۸۱۰ تن بوده است که در مقایسه با حجم ۷۵۶ هزار و ۶۶۷ تنی سال گذشته ۶۴ هزار تن افزایش را نشان می‌دهد. این در حالی است که در فروردین ماه حجم معاملات سال گذشته ۳۳ هزار تن بیشتر از سال جاری بود، این به آن معنی است که حجم معاملات سال جاری در اردیبهشت، خرداد و تیر ماه بیشتر از سال گذشته بوده تا اختلاف بین دو سال افزایش یابد. به نظر می‌رسد معاملات طی سال جاری بسیار بهتر از سال گذشته است؛ زیرا از طرفی حجم معاملات بسیار خوبی در حال تجربه شدن است و از طرف دیگر با کف عرضه‌های تعیین‌شده تعادل بسیار خوبی بر بازار حاکم است. اکثریت کالا‌ها در سال جاری با رقابت‌های معقول قیمتی به فروش رسیدند و انتظار می‌رود در ماه‌های آتی نیز این روند خوب و رو‌به رشد حفظ شود.