گروه بنگاه‌ها: طی ۱۰ سال اخیر، ظرفیت صنعت سیمان ایران رشد ۱۵۰ درصدی داشته و از ۳۳ میلیون تن در سال ۱۳۸۴ به ۸۰ میلیون تن در حال حاضر رسیده است. اسداله نیکفر، مدیرعامل شرکت سیمان فارس نو با اعلام این مطلب گفت: مجموع تولید جهانی سیمان در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۴ میلیارد و ۴۲۲ میلیون تن بوده که از این میزان حدود ۵/ ۲ میلیارد مربوط به چین و مابقی مربوط به سایر کشورها بوده است. متوسط رشد جهانی سیمان از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ معادل ۶/ ۳ درصد و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ میلادی معادل ۵/ ۵ درصد بوده است.

نیکفر افزود: ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی رتبه چهارم تولیدکنندگان بزرگ سیمان جهان را داشته و در سال ۲۰۱۵ پس از کشورهای چین، هند، آمریکا و ترکیه در رتبه پنجم تولید جهانی سیمان قرار دارد. نیکفر گفت: از دید اشتغال‌زایی در حال حاضر بیش از ۲۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و ۱۲۰ الی ۱۵۰ هزار نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم در صنایع پایین‌دستی و خدماتی این صنعت مشغول فعالیت هستند. همچنین مصرف سیمان در کشور در سال ۹۴ به میزان ۹ درصد نسبت به سال ماقبل کاهش داشته و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال جاری نیز ادامه یابد. مدیرعامل سیمان فارس نو تصریح کرد: این شرکت با توجه به ظرفیت‌های خود و بررسی دقیق بازار داخلی و صادراتی در سال‌های آتی برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تثبیت و ارتقای وضعیت بازار شرکت با مدنظر داشتن افزایش کیفی و ایجاد تنوع در محصولات تولیدی خود در دستور کار قرار داده است.

نیکفر اظهار کرد: کارکنان این شرکت در هنگام جذب و استخدام از برترین نفرات شرکت‌کننده در آزمون استخدامی با حساسیت زیادی انتخاب شده و پس از گذراندن دوره‌های آموزشی عمومی و تخصصی مشغول به کار شده‌اند. همچنین طی سنوات گذشته به‌صورت مستمر و برنامه‌ریزی شده، هر سال بیش از ۱۲۰۰ ساعت آموزش‌های مختلف در حوزه‌های عمومی، فنی و تخصصی برای افزایش دانش و مهارت کارکنان اجرا شده است. وی افزود: در زمینه حفظ و ارتقای کارکنان نیز نظام‌های آموزشی، رفاهی و تشویقی مختلف در سازمان تعریف و جاری است. وی به تحلیل دورنمای صنعت سیمان ایران پرداخت و گفت: سهم صنعت سیمان از تولید ناخالص داخلی معادل ۸/ ۰ درصد است، ایران در حالی از نظر تولید سیمان بعد از کشورهای چین، هند، آمریکا و ترکیه در رتبه پنجم تولید و هفتم مصرف قرار گرفته که با حجم صادرات ۸/ ۱۸ میلیون تنی، در رتبه نخست جهان ایستاده است.

نیکفر اظهار کرد: شرکت سیمان فارس نو با توجه به فاصله نسبتا مناسب با بندر عسلویه (حدود ۳۰۰ کیلومتر) از جمله شرکت‌هایی است که با وضعیت فعلی بازار داخلی، صادرات بخشی از محصولات خود به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از جمله کویت، امارات متحده عربی و قطر و همچنین بازارهای آفریقایی از جمله تانزانیا و کنیا و موزامبیک را به‌عنوان بازارهای هدف برنامه‌ریزی کرده که قرار است تا پایان سال ۱۳۹۵ حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد از تولید کلینکر و سیمان خود را به کشورهای اشاره شده صادر کند.