گروه بورس- شرکت پتروشیمی خارک در 21آذر ماه سال گذشته توانست طی یک روز معاملاتی بیشترین ارزش بازار سهام تهران را به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار ما، ارزش بازار این شرکت در تاریخ مزبور به مبلغ ۲۱هزار و ۷۱۵میلیارد ریال افزایش یافت و جایگاه نخست را در میان سایر سهام معامله شده آن روز کسب کرد.
این در حالی است که ارزش بازار این سهم در روز بیستم همان ماه برابر رقم 16هزار و 373میلیارد ریال بود.
شاخص کل نیز به تبع این افزایش معادل ۱۱۷ واحد رشد داشت و به رقم نه‌هزار و ۹۹۶واحد رسید.
به هر رو رشد 62/32درصد ارزش بازار پتروشیمی خارک تنها در یک روز معامله شرایط متفاوتی را برای این شرکت نسبت به گذشته ایجاد کرد.
اگرچه این امر برای مدیران شرکت به عنوان یک رکورد محسوب می‌شد، اما درگیر شدن سرنوشت این سهم با عوامل بیرونی و درونی رویای یک روزه را برای پتروشیمی خارک از بین برد. به طوری که در حال حاضر رتبه «شخارک» از نظر ارزش بازار تنزل یافته و در جایگاه چهارم قرار دارد. همچنین در تعدیل این رتبه‌بندی ورود «فولاد» و «فملی» به بازار را نباید فراموش کرد. هم‌اکنون ارزش بازار این سهم برابر ۱۷هزار و ۹۸میلیارد ریال است.
نماد این سهم به دلیل برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه در روز هشتم خرداد ماه 86 در رقم یک‌هزار و 709تومان بسته شده است. شاخص کل در این روز برابر نه‌هزار و 270 واحد بود.
آنچه درخصوص شرایط کنونی این سهم به طور عمده مطرح است، در ادامه می‌خوانید:
«مهدی حقیقی‌منش» یکی از کارشناسان بازار سهام به تفات بازار ایران و سایر بازارهای دنیا اشاره کرد و گفت:‌ فعالان بازار سهام ما به طور حسی عمل می‌کنند و به اعداد و آمار توجه نمی‌کنند، در صورتی که ادعای این سبک را دارند. وی افزود: درخصوص پتروشیمی خارک نیز همین اتفاق صورت گرفته است. این سهم از نظر ارزش دارایی‌ها، NAV و سایر موارد مدنظر کارشناسان مشکلی ندارد، اما کاهش قیمت و درنتیجه کاهش ارزش بازار این سهم به این شکل، بسیار سوال‌برانگیز است. حقیقی‌منش تصریح کرد: تنها در خصوص پتروشیمی خارک با این مساله مواجه نیستیم و به طور مثال سهام شرکت سایپا که در ماه گذشته در نرخ 300تومان خریدار داشت، آن هم با حجم بالا، اکنون همان میزان فروشنده در نرخ 250تومان دارد. بنابراین استدلال بازار با توجه به مشکلات صنعت خودرو کماکان منطقی نیست و بر پایه احساس است.
وی در پاسخ به این پرسش که پس از بازگشایی نماد «شخارک» قیمت آن را در حدود چه مبلغی تصور می‌کنید؟ اظهار داشت: با وجود اینکه پس از برگزاری هر مجمعی به طور معمول سهامدار عمده به حفظ و حمایت سهم تلاش می‌کند، همچنین از آنجایی که «شخارک» برای صندوق سرمایه‌گذاری نفت بسیار با اهمیت است، اما به نظر می‌رسد که قیمت بازگشایی بالاتر از یک هزارتومان نخواهد بود.
حمایت از سهم
یکی دیگر از کارشناسان آشنا به «سهم» نیز با اشاره به اینکه پس از بازگشایی نماد «شخارک»، بازار این سهم جذابیت کمی خواهد داشت، اظهار داشت: سرمایه‌گذاران بزرگی در سهم پتروشیمی خارک سرمایه‌گذاری کرده‌اند که پس از بازگشایی به حمایت از آن اقدام می‌کنند، چرا که اغلب آنها این سهم را در ارقام یک‌هزار و ۷۰۰تومان تا ۲هزار و ۶۰۰تومان خریداری کرده‌اند.این کارشناس معتقد است که P/E برابر ۶ برای این سهم ارزنده است و با این حساب پس از باز شدن نماد «شخارک»، این سهم یک هزار تا ۱۲۰۰ تومان رقم خواهد خورد.
وی در ادامه گفت:‌ با توجه به اینکه در سال گذشته تعدادی از واحد‌های تولید متانول به طور مقطعی متوقف شدند، قیمت متانول از 240دلار به 510دلار افزایش یافت. این امر موجب شد که پتروشیمی خارک EPS خود را با در نظر گرفتن این روند تعدیل کند.
«شخارک» وابسته به متانول
وی افزود:‌ این تغییر قیمت متانول در سال‌های اخیر به ندرت رخ داده است، به طوری که در همان سال قیمت متانول نیز کاهش یافت.این کارشناس به این مطلب اشاره کرد که: سود‌آوری خارک به قیمت متانول بستگی دارد و خاطرنشان کرد:‌ تاثیر قیمت متانول و افزایش و کاهش قیمت آن در بازارهای جهانی که به صورت مقطعی شکل گرفت، نشان داد که رشد قیمتی «شخارک» استمرار نداشت.
وی یادآور شد: بسیاری از شرکت‌ها بعد از مجمع متقاضی جدی ندارند، مگر اینکه متقاضیان سرمایه‌گذاران نهادی باشند، در غیر این صورت تنها افرادی که به دنبال سود سرمایه Capital gain هستند، به آن توجه می‌کنند.
قدرت چانه‌زنی «شخارک»
این کارشناس بازار سهام همچنین به چگونگی تامین خوراک پتروشیمی خارک اشاره کرد و تصریح کرد: این شرکت تقریبا تنها شرکت در میان شرکت‌های پتروشیمی حاضر بورسی است که به طور مستقیم از چاه گاز و بدون واسطه بالادستی و یا پایین‌دستی، خوراک موردنیاز خود را تامین می‌کند.
وی افزود:‌ پتروشیمی خارک از این ویژگی خاص برخوردار است که حدود یک‌سوم خروجی چاه گاز را می‌تواند خریداری کند. این در حالی است که در آن منطقه دو سوم گاز مربوط به چاه در هوا سوخته می‌شود، بنابراین خارک قدرت چانه‌زنی روی نرخ گاز پیدا می‌کند.وی افزود: در صورتی که سایر شرکت‌های پتروشیمی بورسی برای تامین خوراک از این ویژگی خاص برخوردار نیستند و با تغییر قیمت خوراک از سوی بالادستی باید قیمت محصول خود را تغییر دهند.
آخرین P/E «شخارک»
P/E «شخارک» با پیش‌بینی سود سال مالی جاری معادل 5/8 است که پس از بازگشایی نماد، چنانچه در رقم 1000 تا 1200تومان بازگشایی شود، P/E آن در حدود پنج تا شش رقم خواهد خورد.
هم‌اکنون « خارک»
هم‌اکنون این سهم در نرخ 16هزار و 757ریال دارای صف فروش به تعداد یک‌میلیون و 749هزار و 70سهم است.
تکنیکال «شخارک»
نریمان میررازقی*
در تحلیل یک سهم به روش تکنیکال مهم‌ترین اصل رعایت قواعد و روش تحلیلی است. یکی از این اصول و قواعد می‌گوید که اولین اصل مهم در تحلیل تکنیکال، بررسی و تحلیل سهم مورد نظر از دید کلی است. بسیار مهم است که یک سهم از دید کلی چه روندی داشته باشد. بسیار مهم است که سهم مورد نظر روند مثبت یا منفی داشته باشد، چرا که اگر سهمی‌ رونداش منفی باشد برای خرید مناسب نیست، مگر آنکه در انتهای روند منفی باشد و برگشت سهم و صعودی شدن قیمت توسط قواعد تحلیلی تکنیکال تایید شود. همچنین مثبت بودن روند سهم به ما اطمینان می‌دهد که سهم مورد نظر هنوز میل به صعود دارد. در آن زمان فقط توصیه به نگهداری می‌شود، مگر آنکه سیگنال‌های خروج کافی برای خروج داشته باشیم.
1 - روند اصلی و فرعی:
با توجه به نمودار۱ مشاهده می‌شود که روند اصلی (خط آبی رنگ - شماره۱) مثبت و روند فرعی (خط زرد رنگ -شماره ۲) منفی است. همچنین با توجه به نزدیکی نمودار به خط روند مثبت سهم (خط شماره یک - آبی رنگ)، شکسته شدن خط روند مثبت محتمل بوده و لذا می‌توان انتظار داشت که روند نزولی(خط شماره ۲) که روند جاری سهم است، فعلا پایدار بماند.
2 - خطوط حمایت و سطوح فیبو‌ناچی:
الف- بررسی خطوط حمایت:
حالا سوال مهمی ‌که مطرح می‌شود این است که حرکت سهم مورد نظر تا چه قیمتی خواهد بود و احتمالا از چه قیمتی امکان برگشت سهم مورد نظر وجود دارد؟ حمایت (Support Line)، سطوحی هستند که از اتصال دو نقطه به وجود می‌آیند و آن دو نقطه (دومقدار قیمتی)، نقاطی (قیمت‌هایی) هستند که سهم مورد نظر در زمان صعود یا نزولش، توقف‌هایی داشته است. به واسطه این امر، هر چه تعداد توقف‌ها زیادتر شود و از لحاظ زمانی با یکدیگر فاصله داشته باشد، استحکام سطح حمایت بیشتر و قابل اتکاتر است.
از دید کلی، سطوح حمایت را به دو دسته سطوح حمایتی افقی و مایل دسته‌بندی می‌کنند. خود خط روند هم یک سطح حمایتی است، لذا شکسته شدن روند‌ها اولین علامت جدی برای تغییر آینده سهم (چه کاهش و چه افزایش) است.با توجه به تصویر مشخص می‌شود سه سطح ۱۵۵۰ تومان، ۱۴۳۳ تومان و ۱۲۹۰ تومان سطوح حمایتی هستند که می‌توانند سبب برگشت سهم از روند منفی شوند.
از بین این سه سطح، قیمت 1433 تومان و1290 تومان مستحکم‌تر هستند (دلیل آن تعداد دفعات تماس بیشتر و فاصله زمانی مناسب تماس‌ها است). در نتیجه در صورت شکسته شدن سطح قیمت 1433 تومان، انتظار ریزش تا 1290 تومان است. همچنین اگر از 1290 تومان شاهد برگشت سهم نباشیم، تا 1100 تومان هم می‌تواند کاهش پیدا کند.
ب- بررسی سطوح فیبو ناچی:
در تحلیل تکنیکال از مبحث فیبو‌ناچی در به دست آوردن سطوح بازگشتی احتمالی یک سهم استفاده می‌کنند. فرض کنید که یک سهم دارای روند مثبت باشد که به یکباره تغییر جهت داده و رونداش منفی شده است. حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که از چه سطحی احتمال برگشت وجود دارد. برای این منظور از ابزار فیبو ناچی استفاده می‌کنیم.این سطوح در نمودار 3 قابل مشاهده است. ببینید که چگونه از ابتدا تا انتهای یک روند فیبو کشیده شده است؟ چگونه پس از عبور قیمت از 100درصد فیبو شاهد عبور از 127درصد و حتی رسیدن تا نزدیکی 8/161 بودیم.
اما به دلیل ضعف، در ادامه روند برگشت صورت گرفته و از ۱۲۷ نیز دوباره عبور کرده و در حال نزدیک شدن به سطح ۱۰۰درصد است. بر این اساس در صورت شکسته شدن سطح ۱۰۰درصد (قیمت ۱۶۰۰ تومان) باید منتظر ریزش تا سطح ۶/۷۸درصد (۱۲۹۹ تومان) و در صورت تداوم ریزش تا ۱۰۶۱ تومان باشیم. این اعداد را حالا با اعداد سطوح حمایت مقایسه کنید.آیا همپوشانی بین این اعداد «فیبو» و سطوح حمایت وجود دارد؟ جواب مثبت است. چون سطح حمایتی ۱۲۹۰ تومان نزدیک فیبوی ۶/۷۸درصد (۱۲۹۹ تومان) است. پس این سطح حمایتی (۱۲۹۰ تومان) مستحکم‌تر از بقیه سطوح است. پس نتیجه می‌گیریم: در زمان بازگشایی نماد سهم در صورتی که سهم مورد نظر پایین‌تر از ۱۶۰۰ تومان بازگشایی شود انتظار کاهش قیمت در آن روز و روزهای بعدی تا ۱۲۹۰ تومان داریم.
- استفاده از فیبو ناچی در روند کوچک‌تر:
حالا به تحلیل نمودار۴ می‌پردازیم. همان طور که مشاهده می‌کنید یک روند کوچک‌تر را انتخاب کرده‌ایم. این بار یک روند نزولی کوچک را در یک روند بزرگ تر مثبت انتخاب کرده‌ایم. مشاهده می‌شود که چگونه سهم پتروشیمی ‌خارک بعد از عبور از سطح قیمت ۱۶۰۰ تومان به سطوح ۲/۱۲۷درصد، ۸/۱۶۱درصد رسیده است و بعد شاهد ریزش آن به سطوح پایین‌‌تر هستیم و به نظر می‌رسد حتی سطح ۱۰۰‌درصد را بشکند و به زیر سطح ۱۰۰‌درصد (قیمت ۱۶۱۰ تومان) برود.
استفاده از خطوط«گن» برای پیش‌بینی آینده سهم
با توجه به نمودار ۵ می‌توانیم ببینیم که سهم مورد نظر در چه موقعیتی قرار دارد.در این سری خطوط، خط آبی رنگ دارای زاویه ۴۵ درجه است و در صورت شکسته شدن و رفتن قیمت به زیر این خط (خط آبی رنگ - زوایه ۴۵ درجه) اولین علایم جدی را برای کوتاه مدت صادر می‌کند. لذا بسته شدن سهم قبل از این رویداد جالب است. همچنین خط صورتی رنگ با ۱۶۰۰ تومان تقاطع دارد، چون ۱۶۰۰ تومان سطح ۱۰۰درصد فیبو ناچی بوده و اگر شکسته شود، عملا کاهش را تشدید می‌کرد.
بررسی اندیکاتورهای و میانگین‌های متحرک مختلف برای پیش‌بینی آینده سهم
الف - بررسی ADX:
بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شاخص هنوز برای پتروشیمی‌خارک روند منفی را پیش‌بینی می‌کند و هنوز برگشتی قطعی از روند منفی را برایش متصور نیست. پس روند نزولی را پیش رو داریم.
ب- میانگین متحرک ۳۲ و ۱۲ روزه:
در شکل زیر به خوبی میانگین متحرک12 و 32 روزه را نشان داده‌ایم که نشان از این دارد که وضعیت این سهم چند ماه پیش رخ داده است. با توجه به همین دو میانگین متحرک می‌توان وقتی کراس مجدد را برای خرید مشاهده کردیم، اقدام به خرید سهم کنیم.
نتیجه‌گیری
سیگنال‌های فروش مدت‌ها پیش صادر شده است اما تحلیل‌های تکنیکالی تایید کننده این موضوع است که اگر سهم مورد نظر باز از 1600 تومان پایین‌تر شد باید از سهم مورد نظر برای زیان کمتر خارج شد. همچنین با بازشدن سهم مورد نظر در هدف قیمتی 1600 تومان فعلا توصیه به خرید نمی‌شود تا سیگنال‌های خرید صادر شود. سطوح ریزش سهم 1610 تومان در ابتدا و با تداوم ریزش تا 1290 تومان قابل پیش‌بینی است. لازم به ذکر است پس از بازگشایی سهم مورد نظر کیمیا سهم تحلیل جدیدی را جهت آگاهی سرمایه‌گذاران ارائه خواهد داد.
*مدیرعامل کیمیا سهم

نمودار ۱

نمودار 2

نمودار ۳

نمودار4

نمودار۵

نمودار6

نمودار۷