تشریح آخرین اقدامات تایدواتر خاورمیانه در بندر شهید رجایی

گروه بورس- آخرین اقدامات شرکت تایدواتر خاورمیانه برای گسترش فعالیت‌های «حتاید» در بندر شهید‌رجایی در بازدید خبرنگاران از این بندر تشریح شد. راهبری پایانه‌های اصلی کانتینری مجتمع بندری شهید رجایی از سال ۱۹۹۱ برعهده شرکت تایدواتر خاورمیانه است، بهره‌گیری از سیاست‌گذاری‌های مناسب سازمان بنادر و دریانوردی و ارتباطات گسترده داخلی و بین‌المللی این شرکت باعث شده تا زمینه‌های جذب و ارائه خدمات به بزرگ‌ترین و مهم‌ترین خطوط کشتیرانی کانتینری دنیا در این بندر فراهم شود و این موضوع با ثبت رکورد انجام عملیاتی بیش از دو میلیون و دویست هزار تی‌ای‌یو (واحد شمارش) کانتینر در سال ۲۰۰۹ میلادی جایگاه جهانی بندر شهید رجایی را با یازده پله ارتقا در رتبه چهل‌ونهمین بندر فعال کانتینری جهان تثبیت کرده است به‌طوری که هم‌اکنون از این بندر در ردیف بنادر کانتینری معروفی همچون لوهاور فرانسه، سانتوس برزیل، فری پورت مالتا و کوبه ژاپن نام برده می‌شود.این در حالی است که با تکمیل فازهای دوم و سوم، میزان عملیات کانتینری و تخلیه و بارگیری این بندر به ۵/۶ میلیون TEU افزایش می‌یابد.

تلاش تایدواتر برای ارتقای رتبه بندر شهید رجایی

«علیرضا چشم جهان» مدیر امور کانتینر و لجستیک شرکت تایدواتر در بازدید خبرنگاران از فعالیت این شرکت در بندرعباس به ظرفیت عملیاتی ترمینال بندری شهید رجایی اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید رجایی ۳/۳ میلیون TEU در سال است که طی سال گذشته ۲/۲ میلیون TEUآن مورد استفاده واقع شد. این در حالی است که ۷۵ درصد از این میزان مربوط به صادرات و واردات به کشور و ۲۵ درصد مابقی به ترانزیت و ترانشیپ بازارهای بین‌المللی مربوط بوده است.

وی به تجهیزات مورد استفاده در این بندر اشاره کرد و افزود: برای تجهیزات پس کرانه مانند ترمینال تراکتور‌ها توسط شرکت تایدواتر خریداری و هم اکنون توسط این شرکت در حال بهره‌برادری در این بندر است. مدیر امور کانتینر و لجستیک شرکت تایدواتر به سرمایه‌گذاری شرکت تایدواتر در خرید تجهیزات این بندر اشاره کرد و افزود: خوشبختانه سرمایه‌گذاری قابل توجهی توسط بخش دولتی و خصوصی انجام شده تا بندر شهید رجایی با توجه به موقعیت استراتژیک و برتری جغرافیایی که در منطقه دارد سهم قابل توجه ای از رقابت‌های بین‌المللی را به سوی خود بکشاند.

وی در خصوص تحریم‌ها گفت: شرکت تایدواتر در هفت ماه سال جاری ۵/۱۶ درصد رشد عملیاتی نسبت به سال گذشته داشته است و ۷۵ درصد بازار ما بازار داخلی صادرات و واردات و ۲۵ درصد آن مربوط به بازارهای خارجی است که خوشبختانه به‌رغم تمامی فشارهایی که بر اثر تحریم‌ها اعمال می‌شود به هیچ عنوان شاهد تغییر یا کاهش در این بخش نبوده‌ایم. چشم جهان با اشاره به افزایش سهم ۲۵ درصدی بندر شهید رجایی از بازارهای بین‌المللی گفت: هم‌اکنون کسب سهم از بازار‌های بین‌المللی باید بر مبنای دو مشخصه پایدار و موثر باشد که هم بتوانیم این سهم را افزایش دهیم و هم بتوانیم این سهم را به صورت پایدار حفظ کنیم.

چشم جهان تاکید کرد: از ۲۵ خط برتر کانتینری دنیا، ۲۰ خط به بندر عباس مراودات در بخش صادرات و واردات دارند که می‌توان به خط کشتیرانی مرسک، MSC، CMA CGM و اورگرین اشاره کرد.

وی به علت استفاده نکردن از ظرفیت خالی دربندر شهید رجایی اشاره کرد و افزود: بخشی از ظرفیت خالی بندر شهید رجایی برای پیش بینی آینده بوده که بتوانیم فراتر از نیاز‌های داخلی امروز کشور ظرفیت‌سازی کنیم که از طریق واردات و صادرات و بازار داخلی قابل استفاده است ولی بخش دیگر این ظرفیت را باید از بنادر رقیب مثل خورفکان، جبل علی و شارجه در بخش ترانزیت و ترانشیپ منت، جبران کنیم.

چشم جهان گفت: در حال حاضر در ترمینال دوم کانتینری سرعت ارائه خدمات تخلیه و بارگیری با ترمینال‌های بنادر کشورهای منطقه در حال حاضر یکسان است و خوشبختانه نیروی انسانی خارجی برای راهبری در این بندر نداریم و امیدواریم با تکمیل شدن بخش دوم فاز دو درمساحت ۲۰۲۰ متر اسکله و همچنین به کار گیری ۱۸ دستگاه گنتری کرین جدید بتوانیم سرعت قابل ملاحظه‌ای برای خدمات تخلیه و بارگیری کالا بدهیم. مدیر امور کانتینر و لجستیک شرکت تایدواتر گفت: با ساخت اسکله‌های یاد شده ظرفیت بندر شهید رجایی که رتبه ۴۹ را در میان بنادر دنیا دارد از ۳/۳ میلیون TEU به ۵/۶ میلیون TEU افزایش خواهد یافت. وی در خصوص برنامه سازمان بنادر و دریانوردی برای واگذاری ترمینال‌های بندر شهید رجایی و حضور تایدواتر در این ترمینال‌ها گفت: تایدواتر در مقایسه با سایر شرکت‌ها از تجربه و سابقه بیشتری برای انجام فعالیت‌های بندری برخوردار است.بنابراین امیدواریم این اتفاق بیفتد و تایدواتر در ترمینال‌های بندر شهید رجایی حضوری فعال و پایدار داشته باشد.

تایدواتر و پشتیبانی از سکوهای نفتی

در ادامه بازدید از بندر شهید رجایی مدیر دریایی و فراساحل شرکت تایدواتر به شناورهای شرکت تایدواتر نیز به نو آوری‌های شرکت تایدواتر در توسعه تجهیزات اشاره کرد و افزود: این شرکت ضمن بهره‌مندی از نیروهای انسانی متخصص و بهره‌مندی از اطلاعات روز دنیا با اقتدار به فعالیت خود ادامه داده و خوشبختانه تاکنون تحریم‌ها نتوانسته است تاثیری در فعالیت این شرکت داشته باشد. «سعید دیلمی» به دو فروند شناور کروبوت خریداری شده توسط شرکت تایدواتر اشاره کرد و افزود : این شناور با ظرفیت ۶۵ نفر مسافر و دو کابین VIP از نوع جدیدترین شناورهای کروبوت در نوع خود با قابلیت ناوبری بالا بوده و به منظور خدمات‌رسانی به سکوهای نفتی و اساسا فعالیت‌هایی که در آب انجام می‌شود استفاده می‌شود. وی گفت: با خرید این شناورها اولین حضور تایدواتر در بخش پشتیبانی و ارائه خدمات به سکوهای نفتی و گازی کشور رقم خورده است. به گفته وی در حال حاضر تایدواتر برای ارائه خدمات و پشتیبانی از سکوهای نفتی در حال مذاکره با شرکت نفت فلات قاره و نفت و گاز پارس است. وی به تفاهم‌نامه‌های در دست اجرای شرکت تاید واتر اشاره کرد و افزود : در حال حاضر شرکت تایدواتر در بخش راهنمایی شناورها مشغول فعالیت است که پیش از این کشورهای کویت و بحرین درخواست اجرای این عملیات را داشتند.

بهره‌برداری از طرح اتوماسیون جدید تایدواتر

در ادامه این بازدید «کورش جلالی فراهانی» مدیرعامل شرکت رهیاب رایانه گستر جزئیات اجرای طرح اتوماسیون ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی را تشریح کرد. وی گفت: گستردگی فعالیت ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی بدون اجرای سیستم IT مناسب و راه حل‌های فناوری ارتباطات و اطلاعات ممکن نیست. وی با اشاره به اینکه شرکت تاید واتر از سال ۸۱ استقرار سیستم مکانیزه را در بندر شهید رجایی طراحی و پیاده‌سازی کرد، افزود: سیستم TCTS اولین نرم‌افزاری بود که به صورت جامع مدیریت یک ترمینال کانتینری و اطلاعات مربوط به عملیات تخلیه و بارگیری یک کانتینر را ظرف مدت زمانی کوتاهی به‌صورت جامع و الکترونیکی مدیریت می‌کند.

مدیرعامل شرکت رهیاب رایانه گستر ادامه داد: این سیستم اطلاعات کشتی‌های ورودی از اولین مرحله ورود به بندر را تحت نظر داشته و کلیه خدمات مورد نیاز یک ترمینال کانتینری از برنامه‌ریزی و کنترل عملیات تا صدور صورت حساب، خدمات اسنادی و ارتباط با مشتریان را به صورت یکپارچه انجام می‌دهد. وی گفت: این سیستم از سال ۸۸ با نام سیستم TCTS ۲۰۱۰ به منظور پاسخگویی به نیاز‌های روز مطابق با استانداردهای جدید فناوری اطلاعات و ارتباطات رسما فعالیت خود را در بندر شهید رجایی آغاز کرد.

فراهانی ادامه داد: سیستم TCTS امکان دریافت On Line اطلاعات و پیش‌بینی عملیات ترمینال قبل از وقوع و همچنین امکان برنامه‌ریزی و تخصیص منابع شامل تجهیزات، نیروی انسانی و محوطه را به تفکیک انواع عملیات کشتی، محوطه و گیت فراهم می‌آورد. وی گفت: علاوه بر این بارشماری و ثبت On Line عملیات با پیشرفته‌ترین ابزارهای داده کاوی و دریافت اتوماتیک اطلاعات، مانیتورینگ و کنترل On Line عملیات با ابزارهای گرافیکی، تحلیل داده‌های آماری و گزارشات مهندسی عملیات و ارتباط الکترونیکی با کلیه ذی‌نفعان ترمینال بر مبنای استانداردها و پروتکل‌های بین‌المللی از طریق این سیستم امکان پذیر است.

وی گفت: با اجرای این سیستم ورود اطلاعات از حالت دستی خارج و کلیه اطلاعات ورودی از ابتدا از طریق مشتریان به صورت الکترونیکی از طریق وب‌سایت دریافت و پس از پردازش خروجی اطلاعات در مدت زمانی کمتر از سه ساعت به اطلاع شرکت‌های کشتیرانی خواهد رسید. وی به مقایسه این سیستم با سیستم‌های مشابه خارجی اشاره کرد و گفت: سیستم جدید این سیستم قابل رقابت با سیستم‌های خارجی در بنادر دنیاست و چون این سیستم به طور کامل در کشور ساخته شده خوشبختانه مسائل تحریم و محدودیت‌های از این دست تاثیری در این بخش نخواهد داشت.