فاطمه بهادری

اولین صندوق سرمایه‌گذاری مشترک کشور در چارچوب قانون بازار اوراق بهادار روزهای ۲۳ و ۲۴ تیر‌ماه سال‌جاری پذیره‌نویسی می‌کند.

این صندوق که به ابتکار بانک کارآفرین و به صورت مستقل از این بانک فعالیت خواهد کرد، به سرمایه‌گذاران خود هر سه ماه یکبار ۵/۱۶درصد سود تضمین شده پرداخت می‌کند. تضمین سود، ضمانت بازخرید قبل از سررسید، کارمزد صفر، معافیت مالیاتی و گستردگی اجرا ازجمله ویژگی‌های صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین است و متقاضیان می‌توانند با حداقل یک میلیون تومان سرمایه‌گذاری در این صندوق، از سود تضمین شده آن توسط بانک کارآفرین، بهره‌مند شوند. مدیرعامل بانک کارآفرین روز گذشته در جلسه‌ای با حضور کارگزاران، نمایندگان بورس اوراق بهادار، بیمه و خبرنگاران با تشریح جزییات فعالیت این صندوق اظهار داشت:

صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین در ابتدا بر روی اوراق مشارکت سرمایه‌گذاری می‌کند و در مراحل بعدی، اوراقی همچون صکوک، استصناع و ... را در دستورکار خود دارد.

پرویز عقیلی‌کرمانی در مورد علت تشکیل صندوق اظهار داشت: بانک کارآفرین با هدف واسطه‌گری بین سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر در بازار پولی کشور تاسیس شد. صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین نیز با هدف کمک به توسعه بازار سرمایه تاسیس خواهد شد.

وی ادامه داد: به علت اینکه در شرایط فعلی بانک کارآفرین سپرده‌های درازمدت را دریافت نمی‌کند تصمیم گرفت برای مشتریانی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری بلندمدت‌تری هستند ابزاری داشته باشد و در کنار آن به توسعه بازار سرمایه هم کمک کند. وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران در صندوق سرمایه‌گذاری، ریسک زیادی را متحمل نخواهند شد افزود: به‌رغم تاکید قانون بانکداری بدون ربا که باید سود قطعی در مورد اوراق مشارکت محاسبه شود در اکثر موارد، سودی در پایان و سررسید به اوراق تعلق نمی‌گیرد. بنابراین باید به دنبال پرداخت سود قطعی و نهایی به این اوراق بود.

عقیلی تصریح کرد: صندوق سرمایه‌گذاری مکمل سرمایه‌گذاری بانک خواهد بود و این صندوق باید ابزاری برای طرح‌های صنعتی و ساختمانی طراحی کند.

وی گفت: با بسط دادن قانون اوراق مشارکت به اوراق بهادار اسلامی از سوی مجلس مشکل پرداخت مالیات از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری رفع می‌شود. مدیرعامل بانک کارآفرین با بیان اینکه برای توسعه بازار سرمایه باید تسهیلات یا منابع دراز مدت در اختیار صنایع و فعالان اقتصادی به صورت دراز مدت قرار گیرد، گفت: سرمایه‌گذاری در صندوق سرمایه‌گذاری قابلیت نقد شوندگی بالایی دارد.

وی یکی از مشکلات تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری را مالیات عنوان و اظهار امیدواری کرد: با همکاری مجلس شورای اسلامی قانون فعلی اوراق مشارکت بسط یابد و به اوراق بهادار اسلامی تبدیل شود.

در ادامه مدیر اجرایی صندوق سرمایه‌گذاری نیز هدف از تشکیل این صندوق را جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آنها به خرید انواع اوراق بهادار با درآمد ثابت به منظور افزایش نقد شوندگی و تامین حداقل سود بدون ریسک برای سرمایه‌گذاران دانست.

علیرضا توکلی با تاکید بر این که سود صندوق فوق هر سه ماه یکبار و به صورت تضمین شده ۵/۱۶درصد محاسبه و پرداخت می‌شود گفت: متقاضیانی که بخواهند قبل از ده روز به هر دلیلی سرمایه‌گذاری خود در صندوق را باطل کنند فقط اصل پول سرمایه‌گذاری شده خود را دریافت خواهند کرد.

به گفته وی این صندوق به صورت سرمایه باز (OPEN END) اداره می‌شود. بر این اساس افراد سرمایه‌گذار در هر لحظه می‌توانند به این صندوق وارد و یا از آن خارج شوند.

مدیر اجرایی صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین تصریح کرد: سرمایه‌گذاران از طریق شعب منتخب می‌توانند نسبت به پذیره نویسی و همچنین انجام عملیات صدور و ابطال در هر یک از شعب منتخب اقدام کنند.

وی ایجاد ابزاری برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم، ابزاری برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و با نقد شوندگی بالا و نهادینه کردن و گسترش فرهنگ استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک را از جمله اهداف صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین عنوان کرد.

توکلی افزود: نوع دارایی‌های صندوق اوراق بهادار با درآمد ثابت و مشخص است. همچنین مدیر صندوق، شرکت کارگزاری بانک کارآفرین، ضامن، بانک کارآفرین و امین صندوق، موسسه حقوقی دکتر مرتضی نصیری و همکارن است.

وی ادامه داد: حداقل سرمایه صندوق ۲۰۰میلیارد ریال، حداکثر سرمایه صندوق یک‌هزار میلیارد ریال و ارزش اسمی هر واحد سرمایه‌گذاری یک میلیون ریال است. حداقل مبلغ گواهی سرمایه‌گذاری ۱۰میلیون ریال و حداکثر مبلغ گواهی سرمایه‌گذاری ۵۰میلیارد ریال است.

کارمزد صدور و ابطال گواهی نیز صفر است. وی در خصوص مقایسه صندوق سرمایه‌گذاری و شرکت سرمایه‌گذاری تصریح کرد: نقدشوندگی در شرکت کم و در صندوق زیاد است. در عین اینکه مکانیزم قیمت‌گذاری در شرکت ثابت و طبق اساسنامه است ولی در صندوق متغیر و در محدوده تعیین شده در اساسنامه است.

جوادی، معاون بانک کارآفرین نیز با تاکید بر اینکه گاهی اوقات شرایطی به وجود می آید که شرکت‌ها نمی‌توانند به منابع بانکی متکی باشند و باید از منابع خارج از بانک‌ها و منابع مردمی استفاده کنند، گفت: با وجود چنین صندوق‌هایی هم بازار‌پول و هم سرمایه منتفع می‌شوند. محسنی، کارشناس نهاد نظارت بر نهادهای بورسی که از دیگر حاضران جلسه بود با بیان اینکه صندوق سرمایه‌گذاری یکی از نهادهای مالی قانون اوراق بهادار است، اظهار داشت: اساسنامه یک نمونه از صندوق‌هایی که در سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند نیز تهیه شده است.

به گفته وی مقرر شده است تا از شبکه بانکی و نمایندگی‌های بیمه برای گسترش نقاط تماس بین سرمایه‌گذاران و سرمایه‌پذیران استفاده شود. وب سایت صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین به نشانی www.karafarin bank.com/Mutual Funds قابل دسترسی است.