لیلا اکبرپور
گسترش نظام تامین اجتماعی یکی از اهداف متعالی است که درسند برنامه پنجم توسعه برآن تاکید شده و دولت دهم نیز مصر است تا از بهترین راهکارها برای تحقق آن استفاده نماید.

هرچند شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در این خصوص از اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان برای اجرای مصوبه تامین آتیه مهر در بودجه سال جاری در راستای ایجاد امنیت خاطر برای رفع نیازهای اساسی از جمله مسکن، اشتغال، تحصیل، درمان بیماری‌های صعب العلاج و تشرف به عتبات عالیات خبر داده و افزوده است: در مصوبه هیات وزیران پیش‌بینی شده است که متناسب با منابع دولت در بودجه‌های سنواتی و مشارکت در بخش‌های مالی از این منابع استفاده شود، زیرا این وجوه در بانک‌ها، بیمه‌ها و سایر دستگاه‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود.


فرشباف ماهریان

اما غلامرضا مصباحی مقدم، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به خبرگزاری مهرگفته است: در ایران سالانه یک میلیون و ۳۵۰ هزار نفر متولد می‌شوند که تامین یک میلیون تومان برای آنها یعنی یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان و اگر قرار باشد سالانه ۱۰۰ هزار تومان به آن اضافه شود این مبلغ افزون تر خواهد شد و اگر نرخ رشد جمعیت را تشویق کنیم سال‌های بعد با زادو ولد بیشتری مواجه می‌شویم و این رقم بالاتر خواهد رفت؛ به عبارتی رییس جمهور وعده پرداخت هزاران میلیارد تومان را در ۲۰ سال آینده می‌دهد که معلوم نیست منبع آن کجاست و با چه استدلالی مطرح می‌شود و چه استناد قانونی برای آن وجود دارد.


معصوم ضمیری


کارشناسان صنعت بیمه در این خصوص راهکارهایی ارائه داده‌اند که در ادامه می‌آید:
صندوق آتیه فرزندان طرحی بین دو وزارتخانه
فرشباف ماهریان، رییس کل بیمه مرکزی ایران درخصوص طرح تاسیس «صندوق آتیه فرزندان» با یادآوری اینکه رییس جمهور در پیشنهاد نخست خود در نظر داشت مدیریت این طرح به وزارت امور اقتصادی و دارایی واگذار و از طریق صنعت بیمه اقدام شود، گفت: اما براساس جزییات طرح تعهدات دولت هرساله افزایش می‌یابد و شاید دولت توان پرداخت رقم قابل توجه سالانه را نداشته باشد، بنابراین تصمیم گرفته شد تا این مدیریت به وزارت رفاه واگذارشود.
رییس کل بیمه مرکزی ایران افزود: وزارت رفاه دارای منابعی است و اعتبارات دولتی برای تامین اجتماعی خود به خود پرداخت می‌شود و مقررشد این در طرح در قالب صندوق مهر امام رضا (ع) و طرح‌های وزارت رفاه دیده شود.


فریدون خلیلی‌فرد


فرشباف ادامه داد: بعد از آنکه اجرای طرح مکانیزم روشنی پیدا کرد، صنعت بیمه نیز در آن مشارکت کرده و برای بیمه‌های حداقل و پایه وزارت رفاه پوششی تکمیلی برای متقاضیان آن صادرخواهد کرد.
معافیت‌های مالیاتی
معصوم ضمیری مدیرعامل بیمه پاسارگاد نیز در خصوص طرح حمایتی دولت و راه‌اندازی صندوق تامین آتیه فرزندان گفت: طرح مذکور ایده خوبی است و در اجرای آن می‌توان از تجربه صنعت بیمه کشور در عرضه بیمه‌های عمر و تامین آتیه استفاده کرد.
او با اشاره به اینکه در شرایط مطلوب، بیمه‌های عمر راه خود را در زندگی افراد جامعه باز می‌کند، افزود: دولت‌ها در جهت تامین آینده آحاد مختلف جامعه، خصوصا تامین آتیه فرزندان حمایت‌های خاصی را از طریق توسعه بیمه‌های عمر برقرار می‌نمایند که از آن جمله می‌توان به معافیت‌های مالیاتی در این بخش اشاره کرد.


حسین کریم‌خان‌زند


مدیرعامل بیمه پاسارگاد، معافیت مالیاتی سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه از محل ذخایر بیمه‌های عمر و امتیازات مالیاتی به دارندگان این بیمه نامه‌ها را راهکار اساسی توسعه بیمه‌های عمر و در نتیجه گسترش تامین‌های بنیادی آحاد جامعه دانست و تصریح کرد: کاهش واگذاری 50 درصدی اتکایی اجباری بیمه‌های عمر به بیمه مرکزی ایران نیز انگیزه شرکت‌های بیمه در امر فروش بیمه‌های زندگی را افزایش می‌دهد.
ضمیری ادامه داد: سیستم اجرای بیمه‌های عمر با تمام مزایایی که دارد سال‌ها است در دنیا تجربه شده و می‌تواند با توجه به شرایط فرهنگی کشورمان در ایران نیز مورد حمایت جدی دولت قرار گیرد. به نظر می‌رسد این راهکار به خودی خود مسیر توسعه بیمه‌های عمر را هموار می‌سازد.


مصباحی مقدم


پرداخت حق بیمه اقساطی دولت برای خرید بیمه‌نامه عمر و سرمایه‌گذاری
همچنین حسین کریم خان زند مدیرعامل بیمه پارسیان در خصوص نقش بیمه‌های بازرگانی در اجرای بهتر این طرح درکشور گفت: وقتی صحبت از پرداخت سنگین سرمایه اولیه می‌شود دولت می‌تواند با راهکار تازه‌ای حرکتی تدریجی داشته باشد.
او با بیان اینکه پرداخت‌های دولت برای خرید بیمه نامه عمر و سرمایه‌گذاری می‌تواند به صورت اقساطی باشد، گفت: در این طرح مقرر شود دولت و خانواده کودک هر کدام به صورت ماهانه سهم حق بیمه خود را در یک حساب مشترک واریز کنند و شرکت بیمه از محل ذخایر آن تا پایان 18سالگی اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و در زمان سررسید سرمایه تحصیل، خرید مسکن و اشتغال را پرداخت نماید.


شمس‌الدین حسینی


او با یادآوری اینکه دراین حالت دولت ناگزیر به پرداخت یک باره نیست، متذکرشد: مزیت دیگر این طرح سرمایه‌گذاری شرکت‌های بیمه در پروژه‌های مدنظر دولت است که به خاطر بازگشت سود سرمایه‌گذاری در درازمدت، سرمایه‌گذاران دیگر حاضر به مشارکت در آن نیستند.
کریم‌خان زند ادامه داد: ساخت و توسعه راه‌ها، کارخانجات و...نیازمند سرمایه‌گذاری است و دولت با پرداخت بخشی از حق بیمه‌ها می‌تواند محل سرمایه‌گذاری را تعیین کند که این امر ضمن تامین سرمایه در پایان مدت بیمه‌نامه برای کودکی که دیگر به ۱۸سالگی رسیده است موجب رونق اقتصادی کشور و اشتغالزایی خواهد شد.
مدیرعامل بیمه پارسیان با یادآوری اینکه تمام سازوکارها در طرح‌های متنوع بیمه‌ای در شرکت‌های بیمه بازرگانی موجود است، گفت: چنانچه طی این سال‌ها سرپرست خانوار به دلایل فوت، از کارافتادگی و بیماری‌های صعب‌العلاج دیگر نتواند سهم حق بیمه خود را پرداخت کند یا شرکت‌های بیمه این سهم را نمی‌گیرند یا به نیابت از آنها به صورت مستمری این مبلغ را پرداخت خواهند کرد.
کریم‌خان زند تصریح کرد: با بررسی‌های بیشتر بیمه‌گران می‌توانند برای اجرای هرچه بهتر طرح یاد شده راهکارهای متنوع‌تری ارائه دهند.
بیمه‌های عمر در مسیر توسعه
فریدون خلیلی فرد معاون مدیرعامل بیمه کارآفرین در بیمه‌های عمر نیز در این خصوص گفت: حمایت دولت از توسعه بیمه‌های زندگی و تشکیل کنسرسیوم بیمه‌های عمر در کشور اندیشه خوبی است که نتیجه عملکرد درست آن جز رفاه اجتماعی چیزی نخواهد بود.
او به صراحت گفت: با این جمله که «بیمه‌های عمر در ایران مغفول مانده است» مخالفم.
خلیلی فرد با یادآوری اینکه بیش از ۴۰درصد پرتفوی بیمه کارآفرین متعلق به بیمه عمر و سرمایه‌گذاری است، افزود: اکثر افراد از مزایای بیمه‌های عمر بی‌اطلاعند و متاسفانه برخی شرکت‌های بیمه در امر اطلاع رسانی آنچه را که باید منتقل نمی‌کنند. او ادامه داد: فلسفه بیمه‌های عمر تامین رفاه خانواده در آینده نیست، بلکه جایگزینی مناسب برای حمایت از خانواده پس از نبود مسوول آن است.
خلیلی فرد گفت: حکایت بیمه‌های عمر مانند مرغی است که روزانه تخم طلایی می‌گذارد، اگرچه تخم‌های طلا ارزشمند هستند، اما در زمان بیمه شدن این مرغ است که باید بیمه شود نه تخم‌های طلا.
وی افزود: کسی که کار می‌کند و پول در می‌آورد باید تحت پوشش بیمه باشد تا در زمان غیبت وی شرکت بیمه مسوول انجام وظایفش باشد و خانواده او کم و کسری نداشته باشند.
معاون مدیرعامل بیمه کارآفرین در بیمه‌های عمر اظهار داشت: طرح تهیه مسکن برای بیمه‌گذاران بیمه‌های عمر نیز ایده خوبی است و ذخایر قابل توجه بیمه‌های عمر می‌تواند منبع خوبی برای سرمایه‌گذاری در این امر باشد.
خلیلی‌فرد با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری در مسکن نیازمند حمایت دولت است، تصریح کرد: شرکت‌های ساختمانی می‌توانند با اخذ وام از شرکت‌های بیمه برای دارندگان بیمه‌های عمر مسکن بسازند و سود متناسب تجاری به شرکت‌های بیمه بدهند، زیرا سود پول‌ها متعلق به ذخایر بیمه‌گذاران است. وی ادامه داد: در بیمه‌های عمر بیمه‌گذار ضمن آنکه تحت پوشش انواع خطرات است می‌تواند سرمایه‌ای را برای آینده خریداری کند.