«جواد فرشباف ماهریان» در گفت‌و‌گو با ایرنا افزود:‌ از آنجا که تعرفه بیمه شخص ثالث نقش مهمی‌در درآمدزایی این صنعت دارد، آزادسازی تعرفه‌ها در این بخش در مراحل بعد صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: به طور عام تعرفه بیمه‌نامه‌های شخص ثالث در دنیا آزادسازی نمی‌شود و می‌توان از این تجربه برای ایران نیز بهره‌گیری کرد.

فرشباف ادامه داد:‌ بازار عرضه و تقاضا رقابت بین شرکت‌های بیمه را مشخص می‌کند و مرحله دوم آزادسازی تعرفه بیمه‌ها از مهر ماه آغاز شده است.

رییس کل بیمه مرکزی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای طرح تحول صنعت بیمه، گفت: ورود سهام شرکت‌های بیمه به بورس برای عرضه به بخش خصوصی نقطه عطفی برای ورود این صنعت به بازار سرمایه کشور و اصلاح نظام‌ها و ساختارهای آن است. رییس شورای عالی بیمه با اشاره به اجرای دومین مرحله اصلاح نظام تعرفه صنعت بیمه در مهر ماه سال جاری، گفت: در این مرحله تعرفه برخی از رشته‌های بیمه‌ای پس از تصویب شورای عالی بیمه، آزادسازی خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مرحله بخشی از آزادسازی در راستای رقابتی کردن پوشش‌های مختلف بیمه‌ای است، اظهار داشت: براساس برنامه زمان‌بندی شده، آزادسازی تعرفه‌های صنعت بیمه به جز بیمه شخص ثالث حداقل باید طی ۵ سال یعنی تا سال پایانی برنامه پنجم توسعه صورت‌گیرد. فرشباف گفت: براساس مدل عملیاتی آزادسازی تعرفه‌ها، تا دو سال این رشته‌ها ارائه می‌شود و به مدت یک تا یک و نیم سال نیز برای اجرای آن تمرین خواهد شد، زیرا شرکت‌های بیمه برای اجرای آن و با توجه به محدودیت‌ها، نیاز به نیروهای متخصص دارند.