پارسیان به ازای هر سهم 325ریال سود تقسیم کرد

حمیدرضا اسلامی منوچهری

عکس: حمیدجانی‌پور

بیش از ۸۹درصد صاحبان سهام بانک پارسیان چهارشنبه گذشته درسالن پژوهشگاه نیرو گرد هم آمدند تا پس از استماع گزارش عملکرد هیات‌مدیره در سال مالی ۱۳۸۷ و گزارش حسابرسی مستقل و بازرس قانونی به مفاد دستور جلسه مجمع عمومی عادی سالانه رای دهند. از مهمترین مفاد دستورجلسه مجمع، تصویب صورت‌های مالی سال ۸۷ و تقسیم سود هر سهم بود. در گزارش‌ هیات‌مدیره سود خالص سال ۱۳۸۷ رقم ۳هزار و ۳۲۴میلیارد ریال و سود نقدی سهام مبلغ ۲هزار و ۲۵۰میلیارد ریال اعلام شده است. پیشنهاد هیات‌مدیره، تقسیم ۳۰۰ریال سود نقدی هر سهم (DPS) بر مبنای سرمایه ۷۵۰۰میلیارد ریال بود، اما با اصرار سهامداران حقیقی حاضر در مجمع، این رقم به ۳۲۵ریال تغییر یافت.

در پایان سال ۱۳۸۷ تعداد سهامداران بانک پارسیان بیش از ۷۴هزار نفر بوده است. ۷۳هزار و ۹۲۶سهامدار حقیقی با ۲میلیارد و ۲۴میلیون سهم مالک ۹۹/۲۶درصد سهام بانک هستند و ۲۷۴سهامدار حقوقی نیز با ۵میلیارد و ۴۷۶میلیون سهم ۰۱/۷۳درصد مالکیت بزرگترین بانک خصوصی کشور را در اختیار دارند. از دیگر مصوبات مجمع پارسیان، انتخاب روزنامه‌های دنیای اقتصاد و اطلاعات به عنوان روزنامه رسمی، تعیین پاداش هیات‌مدیره با میزان یک ریال به ازای هر سهم و تعیین حق حضور هر یک از اعضای غیرموظف هیات‌مدیره برای هر دو جلسه در ماه ۷۵۰هزار تومان بود. همچنین مجمع به ابقای موسسه حسابرسی رایمند و همکاران و آقایان فریبرز امین و عباسعلی دهدشتی‌‌نژاد به عنوان حسابرس مستقل و بازرس قانونی برای سال مالی ۱۳۸۸ رای مثبت داد.

گزارش هیات‌مدیره

علی سلیمانی شایسته، مدیر عامل بانک پارسیان با قرائت گزارش هیات‌مدیره به بررسی عملکرد این بانک در سال ۱۳۸۷ پرداخت. وی گفت: در سال ۱۳۸۷ جمع درآمدهای بانک پارسیان به ۲۹هزار و ۳۷۶میلیارد ریال رسید در حالی که این رقم در پایان سال ۱۳۸۶ معادل ۲۳هزار و ۱۳۰میلیارد ریال بود. شایسته سود خالص بانک پارسیان در پایان سال ۸۷ را رقم ۳هزار و ۳۲۴میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: این رقم در پایان سال ۱۳۸۶ مبلغ ۳هزار و ۲۷۴میلیارد ریال بود. وی مانده سپرده‌های بانک پارسیان در پایان سال ۱۳۸۷ را رقم ۱۷۰هزار و ۳۶۹میلیارد ریال اعلام کرد و یادآور شد این رقم در پایان سال ۱۳۸۶مبلغ ۱۴۲هزار و ۱۲۳میلیارد ریال بود. بنابر گزارش هیات‌مدیره بانک پارسیان، مانده تسهیلات این بانک در پایان سال ۱۳۸۷ رقم ۱۱۷هزار و ۷۸۶میلیارد ریال بوده در حالی که این رقم در پایان سال ۸۶ مبلغ ۱۴۲هزار و ۱۲۳میلیارد ریال بوده است. به گفته مدیرعامل بانک پارسیان، نسبت کفایت سرمایه این بانک در سال ۱۳۸۶ معادل ۹۴/۷درصد بوده که کمتر از حد استاندارد تعیین شده توسط بانک مرکزی است در حالی که با افزایش سرمایه بانک تا رقم ۷۵۰میلیارد تومان این نسبت در پایان سال ۱۳۸۷ به ۶۴/۸درصد رسیده که اندکی بیشتر از حد نصاب تعیین شده می‌باشد. نسبت کفایت سرمایه، شاخص مهمی در نظام بانکی برای دریافت سپرده و پرداخت تسهیلات و گسترش شعب است.

شاخص‌های عملکردی بانک پارسیان

شاخص‌های عملکرد بانک پارسیان در چهار بخش سودآوری، کارآیی عملیات، توسعه فعالیت و بهره‌وری از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۷ توسط مدیرعامل این بانک تشریح شد. شایسته گفت: رشد درآمدهای بانک در سال ۸۵ معادل ۵۸درصد، در سال ۱۳۸۶ معادل ۴۱درصد و در سال ۱۳۸۷ معادل ۲۷درصد بوده است. وی در توضیح کاهش درصد رشد درآمدهای این بانک گفت: با افزایش قدر مطلق درآمدها طبیعی است که رشد درصد آن کاهش یابد. وی بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) را که حاصل تقسیم سود خالص به متوسط حقوق صاحبان سهام است در سال ۸۵ معادل ۳۳درصد، در سال ۸۶ معادل ۳۹درصد و در سال ۸۷ معادل ۷/۳۵درصد اعلام کرد.

بازده دارایی این بانک (ROA) نیز که حاصل تقسیم سود خالص به علاوه سهم سپرده‌گذاران به متوسط مجموعه دارایی‌ها است در سال ۸۵ معادل ۱/۱۵درصد، سال ۸۶ معادل ۷/۱۴درصد و در سال ۸۷ معادل ۶/۱۴درصد ذکر کرد. وی در توضیح کارآیی عملیات این بانک نیز به شاخص‌هایی اشاره کرد. به گفته شایسته، متوسط تسهیلات اعطایی هر شعبه بانک پارسیان در سال ۸۵ معادل ۶۲۳میلیارد ریال، سال ۸۶ معادل ۶۷۲میلیارد ریال و در سال ۸۷ معادل ۶۶۷ میلیارد ریال بوده است.

متوسط سپرده‌های جذب شده هر شعبه نیز در سال ۸۵ معادل ۸۸۲میلیارد ریال، سال ۸۶ معادل ۹۴۱میلیارد ریال و در سال ۸۷ معادل ۹۲۸میلیارد ریال بوده است. مدیرعامل بانک پارسیان حجم ضمانتنامه‌های صادره این بانک در سال ۱۳۸۷ را ۲۲هزار و ۷۹۵میلیارد ریال و حجم اعتبارات اسنادی گشایش یافته را در سال ۸۷ معادل یک‌میلیارد و ۶۵۸میلیون دلار ذکر کرد. تعداد شعب این بانک در پایان سال گذشته به ۲۰۰شعبه رسیده است.

مدیرعامل بانک پارسیان در توضیح بهره‌وری نیروی انسانی این بانک گفت: سرانه مجموع درآمدها از رقم ۷میلیارد ریال در پایان سال ۸۵ به رقم ۸میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۸۷ رسیده است. همچنین سرانه جذب سپرده‌ها از رقم ۵/۴۴میلیارد ریال در پایان سال ۸۵ به رقم ۵/۴۶میلیارد ریال در پایان سال ۱۳۸۷ رسیده است. سرانه اعطای تسهیلات این بانک هم که در پایان سال ۸۵ رقم ۴/۳۱میلیارد ریال بوده در پایان سال گذشته به رقم ۴/۳۳میلیارد ریال افزایش یافته است. همچنین سرانه دارایی‌ها از رقم ۷/۴۹میلیارد ریال در پایان سال ۸۵ به رقم ۴/۵۲میلیارد ریال در پایان سال گذشته افزایش یافته است. شاخص‌های بهره‌وری یادشده براساس متوسط تعداد کارکنان طی دوره‌های مورد گزارش محاسبه گردیده است.

خدمات بانکداری الکترونیک

براساس گزارش هیات مدیره بانک پارسیان، تعداد کارت برداشت این بانک در سال ۸۷ معادل ۸۳۰هزار و ۸۶۴کارت بوده که نسبت به سال ۸۶ معادل ۹۱درصد رشد داشته است. همچنین تعداد کارت‌های اعتباری این بانک در سال گذشته به ۲۳۶هزار و ۶۳۶کارت رسیده که نسبت به سال ۸۶ معادل ۴/۲درصد رشد را نشان می‌دهد. کارت هدیه و سایر کارت‌ها نیز با تعداد ۳میلیون و ۶۵۰هزار و ۷۵۸ کارت در سال ۸۷ معادل ۶/۲۷درصد رشد نسبت به سال ۸۶ را نشان می‌دهد. بانک پارسیان تا پایان سال ۸۷ تعداد ۱۷۶ دستگاه خودپرداز راه‌اندازی کرده و دستگاه‌های پایانه فروش خود را به ۱۲۰هزار و ۱۶۵دستگاه رسانده است.

رئوس برنامه‌های مدیریت برای سال ۱۳۸۸

طبق گزارش هیات مدیره بانک پارسیان، رئوس برنامه‌های مدیریتی این بانک در سال‌جاری در ۸ محور تعیین شده است. ۱- توسعه بانکداری الکترونیک، ۲- توسعه شبکه شعب در داخل کشور، ۳- توسعه شبکه شعب در خارج از کشور، ۴- ایجاد واحدهای ارزی در تمامی شعب بانک،۵ - توسعه ابزارهای نوین تامین مالی (Investment Banking)،ا ۶- تدوین برنامه استراتژیک بانک، ۷- استقرار نظام رتبه‌بندی اعتباری مشتریان، ۸- اعطای تسهیلات و ارائه خدمات بانکی.

گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی

گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانونی در مورد عملکرد هیات‌مدیره بانک پارسیان در سال ۱۳۸۷ دارای دو بند بود. در بند نخست تصریح شده است: بانک صورت‌های مالی تلفیقی گروه را برای سال مالی مورد گزارش ارائه نکرده است و با توجه به اهمیت اقلام صورت‌های مالی واحدهای تجاری فرعی، این امر برخلاف استانداردهای حسابداری است. لازم به ذکر است ترازنامه تلفیقی گروه بانک پارسیان در گزارش جداگانه به همراه گزارش هیات‌مدیره در مجمع توزیع شد.

بند دوم گزارش نیز حاکی است: تفکیک مانده تسهیلات و اعتبارات اعطایی به مشتریان به طبقات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌الوصول به منظور محاسبه و اخذ صحیح ذخایر توسط سیستم عملیاتی انجام نگرفته و در عین حال رسیدگی‌ها حاکی از آن است که در محاسبات مربوط به ذخایر خاص، وجه التزام‌های دریافتی به شرح طبقات فوق‌الذکر منظور نگردیده است. بنابر گزارش حسابرس و بازرس، برآورد میزان تعدیلات احتمالی لازم بر حساب‌ها در این رابطه امکان‌پذیر نیست. به جز موارد یاد شده صورت‌های مالی بانک پارسیان در تاریخ پایان اسفند ماه سال ۱۳۸۷ از دیگر جنبه‌های بااهمیت، طبق استانداردهای حسابداری به نحو مطلوب گزارش شده است.

همچنین در گزارش یادشده آمده است: مانده اصل تسهیلات اعطایی و مطالبات بانک پارسیان در پایان سال ۱۳۸۷ بالغ بر ۵۷۸, ۳, ۳۹, ۱۲۲میلیون ریال بوده که بیش از ۲۹,۳۹۴,۷۷۰میلیون ریال از تسهیلات اعطایی فوق مربوط به مطالبات سررسید گذشته و معوق می‌باشد.

پارسیان در بورس

در گزارش هیات‌مدیره بانک پارسیان به مجمع،‌ وضعیت سهام بانک در بورس در سال ۱۳۸۷ بررسی شده است. در این گزارش آمده: شاخص کل در بورس تهران از حدود ۰۸۶/ ۱۰ واحد در ابتدای سال ۸۷ با رشدی ۲۸درصدی به ۹۱۸/۱۲ واحد در ۲۵ تیر ماه سال گذشته رسیده، اما با شروع بحران در اقتصاد جهان و رسوخ تبعات آن به اقتصاد ایران از رونق بورس کاسته شد. به طوری که شاخص در پایان سال نسبت به ابتدای سال ۲هزار و ۱۲۰ واحد (معادل ۲۱درصد) افت داشته است. در سال ۸۷ سهام بانک ملت هم به بورس عرضه شد که به گزارش هیات‌مدیره بانک پارسیان، حکایت از حضور رقبای جدید در بخش خصوصی بازار پول دارد. تغییرات سهام بانک با سه فرض خرید سهم در ابتدای سال ۸۷، خرید سهم قبل از تشکیل مجمع سال ۱۳۸۶ (۱۲/۴/۱۳۸۷) و خرید سهم بلافاصله پس از مجمع سال ۱۳۸۶ (۱۳/۵/۱۳۸۷) در گزارش هیات‌مدیره بانک پارسیان بررسی شده است که طبق نمودارهای ترسیم شده در این گزارش در هر سه حالت عملکرد سهم بانک پارسیان بهتر از شاخص است. در حالت اول سهم بانک ۳۲درصد رشد و شاخص کل ۱۳درصد افت، در حالت دوم سهم بانک ۸درصد رشد و شاخص کل ۲۶درصد و در حالت سوم سهم بانک ۱۱درصد و شاخص کل ۳۰درصد کاهش را نشان می‌دهد.