تشکیل «صندوق بیمه شخص ثالث اتوبوس‌های کشور» غیرقانونی است

لیلا اکبرپور

دکتر کهزادی، رییس کل بیمه مرکزی ایران تشکیل صندوق بیمه شخص ثالث برای اتوبوس‌های کل کشور توسط شهرداری‌های کشور را غیرقانونی دانست و گفت: طبق قانون بیمه‌گری کشورمان انجام عملیات بیمه‌ای تنها با اخذ مجوز از سوی بیمه مرکزی قانونی است. او با اشاره به اینکه تاسیس شرکت یا صندوقی که بتواند عملیات بیمه‌گری انجام دهد مستلزم شرایط خاصی است و مجوز این امر تنها از سوی بیمه مرکزی صادر می‌شود، افزود: شرکت‌های بیمه که سال‌ها است در امر بیمه‌گری تجربه دارند و از امکانات زیادی در جهت سرویس‌دهی به بیمه‌گذاران اتومبیل استفاده می‌کنند سالانه زیان قابل توجهی از این رشته را متحمل می‌شوند، چگونه یک صندوق که تجربه بیمه‌گری ندارد می‌تواند به امور بیمه‌گری که امری بسیار تخصصی است، بپردازد.

رییس کل بیمه مرکزی از بالا بودن ارزش حق بیمه شخص ثالث به عنوان بهانه‌ای یاد کرد و گفت: حق بیمه پایه برای یک اتوبوس که ظرفیت آن ۴۰نفر است مشمول تخفیف عدم خسارت می‌شود و همواره قیمت آن کمتر از یک‌میلیون و ۴۰۰هزار تومان مبلغی است که مدیرکل دفتر هماهنگی حمل‌ونقل و ترافیک سازمان شهرداری‌ها اعلام کرده است.

دکتر کهزادی ادامه داد: در صورتی که ظرفیت بیشتر از ۴۰نفر نباشد معمولا با احتساب تخفیف حق بیمه زیر یک‌میلیون تومان در ازای ۲میلیارد تومان تعهد است که بیمه‌گر در زمان بروز حوادث می‌پردازد.

او از مسوولان صندوق یاد شده که حق بیمه صندوق را ۳۰۰هزار تومان اعلام کرده‌اند، سوال کرد: این صندوق در مقابل اخذ ۳۰۰هزار تومان حق عضویت چه میزان خسارت می‌پردازد، آیا می‌تواند به اندازه دیه کامل یک مرد مسلمان که سالانه از سوی قوه‌قضاییه تعیین می‌شود برای هریک از سرنشینان بپردازد؟

رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه حق بیمه شخص ثالث که شرکت‌های بیمه می‌گیرند براساس نرخ مصوب شورای عالی بیمه محاسبه می‌شود، یادآور شد: اگر قرار باشد هر صنفی برای پوشش بیمه‌ای خود اقدام به تاسیس صندوق کند، پس جایگاه قانون بیمه‌گری و تاسیس بیمه مرکزی کجا است؟ کهزادی با بیان اینکه دوران کنونی عصر تخصص است و هر فعالیتی باید توسط متخصصین همان صنف انجام شود، اظهار داشت: فعالیت این صندوق غیرقانونی است و بهتر است با رعایت مقررات راهنمایی و رانندگی و ارتقای سطح کیفیت خودروها از تخفیفات عدم خسارت بیمه شخص ثالث استفاده کنند.

رییس کل بیمه مرکزی گفت: بیمه مرکزی درصدد است تا جایی که امکان دارد حق بیمه‌ها را کاهش دهد تا خرید برای تمامی آحاد جامعه مقدور باشد، اما انجام امور بیمه‌ای تنها بایدتوسط شرکت‌های بیمه که مجوز تاسیس و پروانه فعالیت از بیمه مرکزی ایران دارند، صورت گیرد.

نحوه ارتقای شغلی در شرکت‌های بیمه تغییر کرد

رییس کل بیمه مرکزی همچنین گفت: شورای اداری و استخدامی صنعت بیمه در نوزدهمین جلسه خود در نهم دی‌ماه سال جاری دستورالعمل «نحوه آموزش و کارآموزی کارمندان صنعت بیمه» را که توسط بیمه مرکزی ایران تهیه و پیشنهاد شده بود، تصویب کرد. دکتر کهزادی با یادآوری اینکه دستورالعمل نحوه آموزش و کارآموزی کارمندان صنعت بیمه در بیمه مرکزی نیز اجرا خواهد شد، گفت: شورای اداری و استخدامی صنعت بیمه در اجرای ماده ۲۳ آیین‌نامه استخدامی مشترک شرکت‌های بیمه و بیمه مرکزی ایران مصوب اسفند ماه سال ۸۱ هیات وزیران و به منظور افزایش سطح دانش و بینش و اطلاعات شغلی کارمندان صنعت بیمه و ایجاد مهارت‌ها و توانایی‌های لازم در انجام امور محوله و پرورش نیروی انسانی ماهر برای تصدی مشاغل مختلف در صنعت بیمه این دستورالعمل را به تصویب رساند. رییس کل بیمه مرکزی ایران با تاکید بر اهمیت موضوع آموزش کارکنان با توجه به گسترش فعالیت‌های بیمه‌ای در کشور ادامه داد: شرایط آموزش و کارآموزی کارمندان صنعت بیمه در داخل یا خارج از کشور و همچنین بورس‌های اعطایی از طرف موسسات داخلی و خارجی در دستورالعمل مذکور به تصویب رسیده و برای اجرا به شرکت‌های بیمه دولتی ابلاغ شده است.

او با بیان اینکه در مصوبه شورای اداری و استخدامی طی ۶ فصل تمام شرایط و ضوابط آموزشی کارکنان بیمه دیده شده است، اظهار داشت: این فصل‌ها شامل کلیات، دوره‌های آموزشی، ضوابط و ارزشیابی انضباطی می‌شود که در آن نحوه هزینه‌های تحصیلی، دوره‌های آموزشی، ماموریت‌ آموزشی، دوره‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت و بورس‌های اعطایی مشخص شده است. رییس کل بیمه مرکزی ایران افزایش کارآیی و اثربخشی کارکنان و سازمان، ارتقای سطح کیفی دانش و مهارت و نگرش کارمندان در مشاغل مورد تصدی، آماده‌سازی کارکنان برای ارتقا به عناوین و طبقه‌‌های شغلی بالاتر را از مهم‌ترین اهداف آموزشی کارکنان صنعت بیمه دانست و افزود: آموزش‌ها در سه مقطع مدیریتی و سرپرستی، فنی و تخصصی و عمومی اجرا خواهد شد که پس از این تغییر عناوین شغلی، ارتقا و انتصابات کارمندان منوط به گذراندن دوره‌های آموزشی تعیین شده بر اساس این دستورالعمل خواهد بود.

دکتر کهزادی با بیان اینکه جزییات دستورالعمل مذکور توسط مدیران عامل شرکت‌های بیمه دولتی به کارکنان ابلاغ خواهد شد خاطرنشان کرد: شرکت‌ها می‌توانند به منظور تجهیز و تقویت نیروی انسانی بخش‌های مختلف خود با رعایت ماده ۶۱ قانون مدیریت خدمات کشوری، کارمندان واجد شرایط خود را آموزش دهند. رییس کل بیمه مرکزی با اعلام اینکه هیات‌مدیره هر شرکت مسوول حسن اجرای مفاد این دستورالعمل خواهد بود متذکر شد: شرکت‌ها موظف هستند از دوره‌های آموزشی و آموزشیاران به نحو مقتضی ارزشیابی به عمل آورند، به طوری که موجب ارشاد و تقویت آموزشیار و ارتقای سطح دوره‌های آموزشی شود.