مهر پر درد سر برای بانک‌ها

گروه بازارپول- مصوبه دولت مبنی بر تغییر ساعت کاری بانک‌ها با واکنش‌های متفاوتی روبه‌رو بود، برخی از همان ابتدا آن را ناموفق می‌دانستند و معتقد بودند با توجه به ماهیت کار بانک‌ها این مصوبه ناموفق خواهد بود. برخی دیگر نیز آن را در کنترل ترافیک کور تهران موثر ارزیابی کردند و تصمیم را کارشناسی دانستند. به گزارش خبرگزاری فارس، مصوبه ۱۹ شهریور دولت مبنی بر تغییر ساعت کاری بانک‌ها با هدف جلوگیری از گرفتار شدن تهران این کلانشهر کشور در ترافیک کور صورت گرفت. ترافیکی که امان از مردم پایتخت گرفته است. هدف، بسیار ارزشمند و قابل تقدیر بود: جلوگیری از اتلاف وقت و انرژی مردم در ترافیک. هنوز این مصوبه که قرار بود از اول مهر به اجرا درآید نهایی نشده بود که اعتراض مسوولان بانکی و مدیران آن به صراحت اعلام شد. همه کارشناسان و مسوولان بانکی بلاتفاق مشکلات ناشی از اجرای این طرح را به صراحت بیان کردند، از معایب و مضرات طرح گفتند و در آخر هم اشاره کردند « ما تابع دولتیم، هر چه بگوید اجرا می‌کنیم»

قرار بود یک هفته بعد از مطرح شدن در دولت (۱۹ شهریور) و پس از اعلام نظر کارشناسی بانک مرکزی، تصمیم ‌نهایی گرفته شود.

طی این یک هفته، کارشناسان و مدیران بانکی به صراحت بر غیرکارشناسی بودن این طرح اشاره کردند، اما مصوبه ابلاغ شد. جای تعجب بود، یا بانک مرکزی نتوانسته بود خوب دولت را توجیه کند یا اصولا خود بانک مرکزی مخالفتی با این طرح نداشت. بعد از یک هفته و به‌رغم مخالفت‌ها، دولت تغییر ساعت کاری بانک‌ها را ابلاغ کرد. طبق گفته مسوولان، مصوبه تغییر ساعت، تنها مربوط به تهران بود، اما با توجه به شرایط سیستم بانکی و لزوم ارتباط شبکه‌های آن نمی‌شد شهرستان‌ها را مستثنا کرد. همان ابتدای اجرای طرح، بانک‌ها ماندند شهرستان‌ها را چه کار کنند. به ناچار ساعت کاری آنها را هم تغییر دادند.

این تغییر قبل از آنکه مردم را معترض و ناراحت کند، سیستم بانکی را دچار اختلال کرد. ناهماهنگی‌های به وجود آمده در سیستم بانکی و ارتباط آنها با شهرستان‌ها هنوز هم به‌طور کامل رفع نشده است. در این بین ابلاغ دولت مبنی بر تغییر ساعت کاری ادارات در ماه مبارک رمضان مزید بر علت شد، ناهماهنگی‌های به‌وجود آمده در سیستم بانکی دیدنی بود. تعدادی از بانک‌ها پایان ساعت کاری خود را۱۴ قرار دادند و اطلاعیه آن را هم بر در شعب خود نصب کردند که به مناسبت ماه مبارک رمضان ساعت کاری بانک۱۴ است. برخی بانک‌های دیگر هم ساعت کاری خود را همان ۱۵و نیم اعلام کرده و هیچ تغییری به مناسبت ماه مبارک رمضان در ساعات کاری خود ندادند.

از همه اینها که بگذریم جالب‌تر آنکه به‌‌رغم مشکلات و ناراحتی‌های به‌وجود آمده برای مردم و بانک‌ها، وزیر کشور به صراحت طرح فوق را موفقیت‌آمیز ارزیابی کرده است.

و اما ماجرا از ابتدا تاکنون:

مهر، ماه پر دردسر برای بانک‌ها بود

موضوع: تغییر ساعت بانک‌ها ،طبق مصوبه دولت بانک‌ها از ابتدای مهر ساعت ۹ صبح شروع به کار خواهند کرد.

تاریخ ابلاغ این تصویبنامه (مصوب ۱۹ شهریور ۸۵) پایان شهریور ماه است. صریحا خطاب به بانک مرکزی و سایر سازمان‌ها ذکر شده، ساعت شروع ارائه خدمات بانک‌ها به مشتریان ۹ صبح است (بدون قید سراسری یا استانی بودن آن).

با توجه به مصادف شدن اجرای طرح مذکور با ماه رمضان، طی مصوبه دیگری (مصوب ۱۹ شهریور) در سوم مهر سال‌جاری به کلیه بانک‌ها ابلاغ شد که ساعت کاری خود را برای بهره‌مندی بیشتر کارکنان از فضیلت‌های ماه رمضان به ساعت ۱۴ کاهش دهند.

دو روز اول ماه رمضان وضعیت بانک‌ها دیدنی بود. واحدهای ستادی بانک‌ها در تب و تاب این قضیه بودند که آیا ساعت ۱۴ را برای پایان کار به شعب شان اعلام کنند یا خیر؟

به‌رغم این اعلام سراسری مبنی بر اتمام کار بانک‌ها راس ساعت ۲ بعدازظهر، ظاهرا برخی بانک‌ها متوجه دستورات اخیر دولت نشدند چرا که شعب شهرستان ساعت خود را مبتنی بر ساعات کار قبلی تنظیم کردند.

برخی بانک‌ها در استان‌هایی چون آذربایجان شرقی ساعات کاری خود را بنابر دستور استاندار به تبعیت از دستور وزارت کشور ساعت ۸ صبح بنا نهادند.

بعضی بانک‌ها نیز مانند بانک‌های کرج چند روزی را در بلاتکلیفی به سر بردند، برخی ساعت ۷:۳۰ و بعضی ساعت ۸:۳۰ صبح شروع به کار کردند.

طی روزهای گذشته، ناشی از همین ناهماهنگی‌ها شاهد ناراحتی مردم از تغییر ساعت کاری بانک‌ها بودیم. به طور مثال بانک‌های چهارمحال و بختیاری که همانند سایر بانک‌های کشور قرار بود ساعت ۸:۳۰ بر سر کار خود حاضر شوند و از ساعت ۹ شروع به خدمت‌رسانی کنند، به ادعای علی بهرامی‌ مدیرکل اداری و مالی استانداری چهارمحال و بختیاری بانک‌های این استان با اعتراضات مردم و پیگیری‌های انجام شده، درها را زودتر از زمان موعد بر روی مردم باز کردند.

همچنین هموطنان برخی استان‌های کشور نیز معترض این مساله بوده‌اند که وقتی استان‌ ما ترافیک ندارد چرا باید مبتنی بر ساعات کاری تهران عمل کنیم؟ از جمله این استان‌ها، استان مرکزی بود که مردم این استان و مشخصا مردم اراک نسبت به تغییر ساعت کار بانک‌ها در شهری که ترافیک به آن معنا ندارد، نسبت به تغییر ساعت کار بانک‌ها متعجب شدند.

گرچه بر اساس بخشنامه وزارت کشور

(در تاریخ ۲ مهر، خطاب به استانداران) با توجه به هماهنگی‌هایی که با بانک مرکزی به عمل آمده باید شهرستان‌ها از ساعت ۸:۳۰ به خدمت‌رسانی به مشتریان بپردازند، باز آنطور که باید و شاید مشکلات مذکور رفع نشده است.

رضوی: شهرستان‌ها را با تهران هماهنگ می‌کنیم

مهدی رضوی مدیرعامل بانک صنعت و معدن در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در خصوص ناهماهنگی‌های اخیر در سیستم بانکی ناشی از تغییر ساعات کاری بانک‌ها گفت: معاون اول ریاست جمهوری ناهماهنگی‌های اخیر ناشی از تغییر ساعات کاری بانک‌ها را پیگیری کرده و قرار بر این شده تا بانک‌ها مبتنی بر مصوبه دولت، به طور هماهنگ در این خصوص عمل کنند و در ساعات یکسان در سرکار خود حاضر شوند.

وی از رفع مشکلات موجود ناشی از این ناهماهنگی‌ها خبر داد و افزود: با توجه به ضرورت هماهنگی شبکه آنلاین بانک‌ها، قرار است تا ستاد و صف در تهران و شهرستان طبق دستور دولت به طور یکسان عمل کنند.

مدیرعامل بانک صنعت و معدن یادآور شد: طرح آزمایشی تغییر ساعت کاری بانک‌ها به شرط یکسان شدن زمان بین تهران و شهرستان می‌تواند، طرح موفقی باشد.

وی افزود: این اقدام می‌تواند در کاهش آلودگی و ترافیک موثر باشد و از هزینه‌های هنگفتی که در ترافیک تهران و سایر شهرهای شلوغ و پرترافیک بکاهد، ولی اینکه در عمل چه نتایجی حاصل شده، نیازمند امور کارشناسی است.

رضوی خاطرنشان کرد: ما امیدواریم با هماهنگی‌هایی که انجام خواهد شد (از سوی شورای هماهنگی بانک‌ها و نه صرفا براساس اختیارات برخی استانداران)، زودتر واحدهای صف و ستاد تهران و شهرستان به لحاظ ساعات کاری یکسان عمل کنند و با تطبیقی که مردم بین کار خود با ساعات کار جدید ایجاد خواهند کرد، شاهد نتایج موثر این طرح باشیم.

وی افزود: دولت در این راستا تمام تلاش خود را می‌کند تا مشکلات رفع شود.

طرح آزمایشی دولت تا پایان آذر ادامه خواهد داشت

این در حالی است که یک مقام آگاه در خصوص احتمال تغییر ساعت کار بانک‌ها گفت: تا پایان آذر طرح آزمایشی دولت در این خصوص ادامه خواهد داشت.

وی در خصوص ناهماهنگی‌های موجود اظهار داشت: اکنون بانک‌های سراسر کشور ساعت ۹ آغاز به کار می‌کنند و اگر جز این باشد، بانک مرکزی باید پاسخگو باشد نه دولت، چون مبنی بر تاکید رییس بانک مرکزی برای جلوگیری از اخلال در بانک‌های تهران و شهرستان، قرار شد تا نظام بانکی به طور هماهنگ عمل نماید و نهایتا اینکه با توجه به آزمایشی بودن این طرح امید می‌رود دولت پس از پایان این مهلت با بررسی کارشناسی و دقیق پیامدها و نتایج آن تصمیم‌گیری نماید تا مشکلات موجود مرتفع شود.