68میلیارد ریال اعتبار برای توسعه صادرات غیر نفتی استان‌ها

معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت سازمان توسعه تجارت، از اختصاص اعتبار بیش از ۶۸‌میلیارد ریالی برای توانمند‌سازی استان‌های کشور در راستای توسعه صادرات غیر نفتی و توزیع این اعتبار در بین استان‌ها خبر داد. بابک افقهی گفت: این اعتبارات به طرح‌هایی اختصاص می‌یابد که با سیاست‌ها و اهداف برنامه چهارم در بخش صادرات غیر نفتی هماهنگی داشته و نقش موثری در افزایش کمی‌ و کیفی صادرات استان ایفا کنند، همچنین زمینه‌های ایجاد ظرفیت‌های کمی‌ و کیفی جدید صادراتی و تقویت حضور بنگاه‌های استان در بازار‌های جهانی را فراهم آورند.

وی بر لزوم تصویب طرح‌های صادراتی در کارگروه توسعه صادرات غیر نفتی هر استان تاکید کرد و افزود: طرح‌های صادرات استان‌ها علاوه بر تصویب در کارگروه‌ها، حتما باید از سوی بخش‌خصوصی اجرایی شود.

به گفته او مبالغ اختصاص یافته برای حمایت از طرح‌های صادراتی استان‌ها در محور‌های تحقیقات و بازاریابی، ظرفیت‌سازی صادرات در استان‌هاست.

در ادامه افقهی از اختصاص ۵/۲۱میلیارد ریال اعتبار برای اجرای مصوبات سفر‌های استانی هیات دولت در زمینه حمایت از صادرات غیر نفتی کمک به ایجاد توسعه و تجهیز سایت‌های نمایشگاهی، پایانه‌های صادراتی،‌ ایجاد زیرساخت‌ها، توسعه بازارچه‌های مرزی و کمک به ایجاد آزمایشگاه‌ها و نیز ایجاد نمایندگی بورس در استان‌ها خبر داد.

معاون سازمان توسعه تجارت در ادامه کل مبلغ اختصاص یافته برای انجام مطالعات بازاریابی و شناسایی بازار کشور‌های هدف برای توسعه صادرات غیر نفتی در ۳۰ استان را بیش از شش‌میلیارد ریال عنوان کرد.

وی یکی دیگر از محور‌های حمایت از توسعه صادرات غیر نفتی استان‌ها را موضوع اطلاع‌رسانی و آموزش تجارت خارجی برشمرد و توضیح داد: در این محور برگزاری دوره‌های تخصصی الگو‌های تجاری، کارگاه‌های تخصصی، دوره‌های علمی‌ و مهارتی در حوزه‌های ICT و نیز تهیه و توزیع جزوات تخصصی در هر استان مدنظر قرار داد که برای آموزش شش‌میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

افقهی ادامه داد: به منظور فرهنگ‌سازی صادرات در استان‌ها نیز اقداماتی چون برگزاری همایش‌ها و سمینار‌های تجاری، همکاری و مشارکت در رویداد‌های تجاری در هر استان، حمایت از پایان‌نامه‌ها، حمایت از انتشار مقالات و کتب صادراتی در هر استان و نیز تبلیغ و فرهنگ‌سازی صادرات پیش‌بینی شده است که برای اجرای آنها در کنار شناسایی توانمندی‌ها و مزیت‌های صادراتی هر استان مبلغی بیش از ۲۵‌میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است که تا پایان هفته جاری نهایی می‌شود.

وی با بیان اینکه تدوین استراتژی‌های توسعه صادراتی هر استان یکی از اهداف اصلی ابلاغ اعتبارات استانی است، از اختصاص بیش از سه‌هزار ‌میلیارد ریال اعتبار به این بخش خبر داد.

افقهی همچنین توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات تجاری خارجی استان‌ها و توسعه و تقویت بنگاه‌ها و تشکل‌های صادراتی را جزو محور‌های مورد تاکید در طرح‌های استانی حمایت از صادرات غیر نفتی دانست و افزود: برای کمک به تشکل‌ها و بنگاه‌های صادراتی در کل استان‌های کشور بیش از ۵/۵‌میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافت که این میزان اعتبار به منظور حمایت از ایجاد موسسات تحقیقات بازار، توسعه و تقویت بنگاه‌های صادراتی، ایجاد شرکت‌های بزرگ صادرکننده، کمک به ایجاد دفاتر خدمات مشاوره صادراتی، حمایت از قرارداد‌های خدماتی موردنیاز تشکل‌ها و مبادله هیات‌های تجاری اختصاص یافته است.

معاون سازمان توسعه تجارت گفت: توسعه و تقویت روابط تجاری هم یکی از سرفصل‌های اختصاص اعتبار است که امیدواریم این حمایت‌ها در راستای توسعه صادرات غیر نفتی در استان‌ها و تمرکززدایی از فعالیت‌هایی که منجر به رشد صادرات می‌شود، موثر باشد.

افقهی از اختصاص کل اعتبارات مشوق‌های صادراتی سال ۸۶ به ارزشی حدود یک هزار و ۴۰۰‌میلیارد ریال در شش ماهه نخست امسال خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با تصویب نهایی اصلاحیه بند و تبصره ۴ قانون بودجه کل کشور مبنی بر اختصاص بخشی از درآمد‌های ناشی از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی برای بدهی دولت به صادرکنندگان مبلغ سه‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد ریال هم تحقق یابد که در صورت تحقق آن جوایز صادراتی سال ۸۶ به روز خواهد بود.

معاون سازمان توسعه تجارت ایران همچنین از طی مراحل نهایی تصویب استراتژی توسعه صادرات غیرنفتی کشور در این سازمان خبر داد.

بابک افقهی گفت: پس از این مرحله، استراتژی در جلسه‌ای با حضور وزیر بازرگانی بررسی و نقاط ضعف آن برطرف می‌شود و پس از آن در شورای برنامه‌ریزی و اقتصادی یا هیات وزیران به تصویب می‌رسد، این درحالی است که صادرات یک موضوع فرابخشی است و حلقه‌های مختلفی را در بر می‌گیرد، لذا نوشتن استراتژی برای این حوزه نیازمند مصوبه‌ای قوی است.

وی تصریح کرد: برای اجرایی شدن این استراتژی نیازمند مصوبه هیات وزیران هستیم چراکه در آن تکالیفی برای دستگاه‌های مختلف و ذی‌ربط در نظر گرفته شده و البته مسوول نیز برای نظارت بر حسن اجرای این استراتژی در کشور دیده شده است.

افقهی بخش اعظم این استراتژی را منبعث از استراتژی‌های توسعه صادرات غیرنفتی استان‌های کشور دانست و گفت: برای اولین بار در کشور و به طور خاص، برای هر استان اقدام به تهیه استراتژی توسعه صادرات کرده‌ایم تا کلان‌ استراتژی توسعه صادراتی کشور مشخص شود.