بازار دیجیتال- کتابخانه بریتانیا بیش از ۱۰۰‌هزار جلد کتاب قدیمی‌را که پیش از این اجازه دسترسی عمومی‌به آن را نمی‌داد به صورت آنلاین در اختیار همه قرار می‌دهد. این پروژه روی کتاب‌های قرن نوزدهم متمرکز شده که تعداد زیادی از آنان پس از چاپ نخست دیگر تجدید چاپ نشده‌اند.

مسوولان کتابخانه اعتقاد دارند که دسترسی آنلاین به این کتاب‌ها به خصوص به کمک معلمان و استادان خواهد آمد. به گفته آنان اگر چنین امکانی پیش از این برای نسل تحصیلکرده فعلی هم فراهم بود هم اکنون این نسل از ادبیات غنی برخوردار می‌شد.

تخمین زده می‌شود که روزانه ۵۰‌هزار صفحه در این پروژه مورد اسکن قرار گیرند. در هنگام پایان این پروژه پیش بینی می‌شود که ۳۰ ترابایت اطلاعات خروجی در اختیار همه قرار گیرد، هرچند گفته شده اسکن ۲۵‌میلیون صفحه نخست در این پروژه حدود دو سال به‌طول خواهد انجامید.برخی حدس می‌زنند چنین پروژه‌ای باعث می‌شود که بسیاری از نویسندگانی که پیش از این با چاپ کتاب شان فراموش شده‌اند دوباره این شانس را بیابند تا به شهرت برسند هرچند احتمالا بسیاری از آنها درگذشته‌اند.

پروژه فعلی در واقع تکمیل کننده پروژه دیجیتالی کردن برخی کتاب‌های کتابخانه بریتانیا است که پیش از این به اجرا گذاشته شده بود.

این کتاب‌ها برای استفاده دانشجویان و سایر دانش‌آموزان انستیتوهای علمی‌در بریتانیا رایگان است.

در ادامه این پروژه روزنامه‌های قرن‌ هجدهم و نوزدهم میلادی نیز به صورت آنلاین در اختیار عموم قرار می‌گیرد. دیجیتالی کردن کتاب‌ها امکان دسترسی از دو طریق را فراهم می‌کند. ابتدا از طریق جست و جوی کتاب مایکروسافت

Microsoft's Microsoft's و Live Search Books و دیگری از طریق وب‌سایت کتابخانه بریتانیا.

کتاب‌های آنلاین شده قابلیت جست‌وجو را نیز برای کاربران فراهم می‌کنند.از آنجا که در انجام این پروژه مایکروسافت نیز با کتابخانه بریتانیا همکاری می‌کند، گوگل به سراغ پنج کتابخانه مشهور دیگر رفته است. گوگل با کتابخانه‌های استنفورد،‌هاروارد، دانشگاه میشیگان، کتابخانه عمومی ‌نیویورک و کتابخانه بودلین در آکسفورد پروژه‌های مشابهی را پیش می‌برد. به دلیل محدودیت‌های ناشی از کپی‌رایت و مالکیت معنوی، توافقنامه میان مایکروسافت و کتابخانه بریتانیا صرفا موضوعات قلمرو عمومی‌ را در برمی‌گیرد. با این حال این پروژه به‌خصوص روی آثار نویسندگان قرن نوزدهمی‌دست گذاشته که پیش از ۱۹۳۶ درگذشته باشند و به این ترتیب حدود هفتاد سال از زمان انتشار آثار آنان گذشته باشد تا به این ترتیب مشمول قوانین کپی رایت نشوند.