CRTها همچنان بازار را در دست دارند

ندا لهردی

همه چیز از یک صفحه رنگارنگ شروع می‌شود.

پیکسل‌های کوچک رنگی تمام نگاه‌ها را معطوف به خود کرده و تو را با خودشان همراه می کنند تا یک دنیای دیگر. قرار است با نگاه سفر کنی و همین می‌شود که وقتی پشت میز کارت می‌نشینی قبل از آنکه انگشتانت صفحه کلیدهای کوچک را لمس کنند، چشمانت را به صفحه نمایشگر روبه‌رو می‌دوزی. مانیتورها در حقیقت از خانواده جعبه جادویی هستند با ویژگی‌های خاص و البته منحصر به فردشان. به این ترتیب وقتی قرار باشد کامپیوترهای شخصی میهمان خانه‌ها و دفترهای کار باشند مسلما جعبه‌های جادویی کوچک یکی از مهمترین اجزا به حساب می‌آیند.

نام‌های بیگانه و تولید داخلی

وقتی در جست‌وجوی نمایشگر مورد نظر راه بازار را پیش می‌گیری، باید خودت را برای شنیدن نام برندهای خارجی مختلف آماده کنی.

LG،اSAMSUNGا،اACERا، اHANSOLا، اTVMا و فراسو همان اسم‌هایی هستند که به گوشتان می‌خورد.

اسم‌هایی که پشت واژه‌های غریبشان نشانه‌هایی از تولیدات داخلی، هر چند کوچک و ناچیز، به چشم می‌خورند.

پنل‌ها، ‌لامپ‌های تصویر و قطعات الکترونیکی که در حقیقت مهمترین بخش‌های سازنده یک نمایشگر هستند،‌ همه از کشورهای مبدا شرکت‌های تولیدکننده وارد می‌شوند. در مقابل اما معمولا قاب و دیگر اجزای باقیمانده نمایشگرها به وسیله شرکت‌های داخلی تولید شده و در نهایت تمام بخش‌های یک نمایشگر در داخل کشور جمع‌بندی و در اصطلاح assemble می‌شوند، دلیل هم مشخص است، تعرفه بالای گمرکی.

به این ترتیب چندان بعید به نظر نمی‌رسد که فروشندگان و فعالان بازار با اطمینان بگویند تمام مانیتورهای بازار در داخل کشور تولید می‌شوند.

در حالی که این ادعا با واقعیت فاصله زیادی دارد.

در این میان اما برندهای SONY و ACER کمتر به دست شرکت‌های داخلی assemble شده و معمولا به صورت یک محصول کامل وارد کشور می‌شوند.

کدام شرکت، کدام گارانتی

گارانتی‌ها این روزها به یکی از عوامل تعیین کننده در خرید و فروش ابزار و دستگاه‌های الکترونیکی و دیجیتال تبدیل شده‌اند.

به همین دلیل هم هست که نوع گارانتی و شرکت عرضه کننده خدمات پس از فروش تاثیر قابل توجهی در قیمت این محصولات دارند.

در‌حال‌حاضر هم در بازار مانیتور طبق گفته فعالان بازار دو شرکت سام‌سرویس و مادیران بهترین خدمات پس از فروش را ارائه می‌کنند.

به این ترتیب نمایشگرهای سامسونگ با ضمانت نامه شرکت سام سرویس و نمایشگرهای LG با گارانتی شرکت مادیران با حداقل ۲ سال گارانتی بیشترین مدت ضمانت را در اختیار دارند. این در حالی است که بقیه برند‌ها که توسط شرکت‌‌های دیگری ضمانت می‌‌شوند اغلب تنها یک سال گارانتی دارند.

از طرف دیگر شرکت‌های عرضه کننده خدمات گارانتی در بازار شامل شرکت یونیکا برای مانیتورهای Samsung و Acer، شرکت رسانه عصر ارتباط نوین برای مانیتورهای Samsung ، شرکت‌ الماس برای نمایشگرهای Acer، وشرکت‌های TVM و فراسوهم محصولات تولیدی خودشان را ضمانت می‌کنند.

پرفروش‌ها و کم‌فروش‌ها

کافیست تنها کمی به بیلبوردها و تیزرهای تلویزیونی دقت کنید تا همه چیز دستگیرتان شود. هر چه باشد در دنیای امروز تبلیغات نقش قابل توجهی در گسترش بازار یک محصول و افزایش میزان توجه کاربران دارند. به همین دلیل هم هست که بیشترین تقاضا در بازار نمایشگر، این روزها به مانیتورهای LG اختصاص دارد. تا جایی که به گفته خلیلی یکی از فعالان بازار، در حال حاضر به جرأت می‌توان گفت ۹۰‌درصد بازار مانیتور در اختیار محصولات LG و Samsung است که این موضوع در واقع از تبلیغات گسترده، خدمات پس از فروش، استفاده از تکنولوژی روز و کیفیت بالای این محصولات ناشی می‌شود.

در واقع به همین دلیل هم هست که گرانترین مانیتورها هم به طور کلی مربوط به محصولات LG و Samsung است. البته در این میان نمی‌توان از قیمت بالای LCDهای شرکت Sony هم به راحتی چشم پوشید. این در حالی است که مدل‌های جدیدتر مثل مدل‌هایی که هم تلویزیون هستند و هم نمایشگر، جزو گران‌ترین مانیتورهای بازار به حساب می‌آیند.

در مقابل اما طبق گفته فعالان بازار در حال حاضر ارزان‌ترین مانیتور بازار، نمایشگرهای ۱۵اینچی TVM با قیمتی در حدود ۷۰ تا ۸۰هزار تومان هستند.

CRT یا LCD

در حالی که مدت‌ها از ورود تکنولوژی‌ نمایشگرهای LCD به بازار جهانی می‌گذرد و این محصولات در بازار تمام کشورهای دنیا جایگزین نمایشگرهای CRT شده‌اند، کاربران ایرانی هنوز هم به دنبال مانیتورهای CRT‌ هستند. تا آنجا که فعالان بازار معتقدند همچنان سهم خرید و فروش CRTها از LCDها بیشتر بوده و نسبت فروش آنها ۶۰ به ۴۰درصد است.به نظر آنها دلیل اصلی این موضوع کاهش شدید قیمت تجهیزات کامپیوتر در سال‌های اخیر بوده است. به هر حال کمتر پیش می‌آید که یک کاربر ایرانی که هزینه تمام‌شده کامپیوتر شخصی‌اش به ۴۰۰هزار تومان رسیده، حاضر به خرید LCDهای گران‌قیمت شود.

البته در این میان بعضی کاربران تقریبا مجبور به خرید نمایشگرهای CRT هستند. این عده در واقع همان کسانی هستند که در زمینه کارهای گرافیکی فعالیت می‌کنند. برای این کاربران خرید LCDها که رنگ‌هایشان نسبتا غیرواقعی بوده و با رنگ تصویر چاپ شده کاملا فرق دارد، انتخاب مناسبی به نظر نمی‌رسد. این در حالی است که براساس تحقیقات انجام شده، درآمد حاصل از فروش نمایشگرهای LCD در سال ۲۰۰۶ با رشد ۵۵درصدی به ۳/۲میلیارد دلار رسیده و انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال ۲۰۰۷ به ۷/۶میلیارد دلار هم برسد.

بازار نمایشگرها وابسته به کامپیوترهای شخصی

معادله درستی به نظر می‌رسد. وقتی قرار باشد سراغ مانیتورها را از فروشگاه‌ها و بازارهای عرضه‌کننده اجزا و قطعات کامپیوتر بگیریم، باید انتظار تاثیر قیمت این محصولات را بر بازار نمایشگرها داشته باشیم. البته علاوه‌بر این، عوامل دیگری هم روی قیمت نمایشگرها تاثیر می‌گذارند.

به گفته یوسفی، یکی از فعالان بازار مانیتور گران‌تر شدن قطعات وارداتی و کم‌شدن میزان تولید و توزیع یک یا چند مدل خاص باعث افزایش قیمت این محصولات می‌شود.

یوسفی در این مورد می‌گوید: «قیمت انواع نمایشگرها بعد از تعطیلات نوروز تغییر چندانی نکرده است اما تنها قیمت نمایشگرهای سامسونگ به دلیل عرضه کم چند مدل ارزان قیمت آن، کمی افزایش پیدا کرده‌ است». به این ترتیب فروشندگان و فعالان بازار مانیتور همچنان در انتظار رسیدن فصل تابستان و تعطیلات و رونق بازار خرید و فروش کامپیوترهای شخصی هستند.